Sosnowiec chce mieć nową linię tramwajową przez Zagórze. Przetarg już się odbył

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski

Wideo

Zobacz galerię (10 zdjęć)
Sosnowiec chce mieć nową linię tramwajową. Przetarg już się odbył. Ale to nie jedyna inwestycja tramwajowa w Zagłębiu. W miastach zagłębiowskich trwa wymiana i przebudowa torowisk tramwajowych. Okazało się, że dwie inwestycje, w Sosnowcu oraz Będzinie, mają opóźnienia. Największe utrudnienia dla pasażerów są natomiast w Dąbrowie Górniczej, gdzie tramwaje kończą bieg wcześniej i nie dojeżdżają pod byłą Hutę Katowice.

Co z budową nowej linii tramwajowej w Sosnowcu?

- Pierwszy przetarg został unieważniony, bowiem wpłynęła tylko jedna oferta o blisko 20 mln zł przekraczająca budżet zamawiającego na realizację zadania "Budowa linii tramwajowej w dzielnicy Zagórze od pętli tramwajowej do ronda Jana Pawła II w Sosnowcu". W powtórzonym przetargu wpłynęło pięć nowych ofert. Zostały otwarte 28 października. Obecnie trwają prace komisji przetargowej przed ogłoszeniem wyniku przetargu – wyjaśnia Andrzej Zowada.

W projekcie do realizacji przewidziane są jeszcze zadania: "Przebudowa torowiska w jezdni w ciągu ul. Mariackiej i ul. Żeromskiego w Sosnowcu", "Przebudowa infrastruktury tramwajowej w ciągu ul. Wojska Polskiego w Sosnowcu, od ul. Gen. Andersa do ul. Orląt Lwowskich", "Przebudowa torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną w Sosnowcu w ciągu ulic: - ul. Gen. W. Andersa od ul. Wojska Polskiego do Ronda Ludwik; - ul. 1 Maja od Ronda Ludwik do Ronda E. Gierka", "Przebudowa torowiska tramwajowego w ciągu ul. Małachowskiego od ul. Mościckiego do ul. 3 Maja".

W ramach „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” trwa także przebudowa infrastruktury tramwajowej w ciągu ul. Małobądzkiej w Będzinie na odcinku od Ronda Czeladzkiego do granicy z Sosnowcem. To 5680 metrów toru pojedynczego. Do tej pory m.in. wykonano demontaż torowiska na całym zakresie tego etapu, usunięto kolizje z infrastrukturą gazową, wykonano warstwę stabilizacji i drenaż wraz z montażem studzienek, ułożono warstwę odsączającą, geotkaniny i geosiatki, wykonano warstwę podbudowy, ułożono podkłady na długości 700 m, ułożono i pospawano szyny na odcinku 250 m. Inwestycja podzielona jest na sześć mniej więcej równych długością toru pojedynczego fragmentów. Prace realizowane są na pierwszym. Wszystkie opisane czynności wykonawca będzie musiał powtórzyć na pozostałych pięciu odcinkach. Wartość umowy wynosi: 30 mln 898 tys. 573,73 zł netto. Termin realizacji określony w umowie to 28 czerwca 2020 r. Podczas modernizacji ruch tramwajów jest utrzymany po jednym torze.

- Obie realizowane inwestycje, w Sosnowcu i Będzinie, mają opóźnienia w stosunku do harmonogramu – mówi Andrzej Zowada.

Tramwaje Śląskie czekają jednak na razie na to, co wydarzy się w 2020 roku, bo do zakończenia prac zostało jeszcze kilka miesięcy, więc jest szansa, że zaległości uda się nadrobić.

Zobaczcie koniecznie

W Dąbrowie Górniczej zakończyła się w październiku br. modernizacja drugiego toru torowiska wzdłuż ul. Kasprzaka, na odcinku między rondem Budowniczych Huty Katowice a pętlą Gołonóg. Inwestycja wkroczyła teraz w kolejny etap, który jest realizowany przy zawieszonym ruchu tramwajów od pętli w Gołonogu do byłej Huty Katowice. Tramwaje linii 21 oraz 22 dojeżdżają tylko do Podstacji w Gołonogu. Na trasie: Dąbrowa Górnicza Gołonóg Kasprzaka – Tworzeń Huta Katowice uruchomiona została przez ZTM autobusowa komunikacja zastępcza T-21. Obecnie trwa tu modernizacja torowiska na odcinku od pętli Gołonóg do przejazdu torowo-drogowego w rejonie skrzyżowania ul. Kasprzaka z al. Piłsudskiego.

Inwestycję, wartą ponad 51 mln zł netto, od marca 2019 r. zrealizuje Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych TOR-KRAK Sp. z o.o

W drugim etapie „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” znajdują się jeszcze dwa zadania na terenie Dąbrowy Górniczej. To“Przebudowa torowiska wydzielonego w ciągu ulicy Królowej Jadwigi i ul. Piłsudskiego w Dąbrowie Górniczej na odcinku od Al. Róż do ul. Kasprzaka" i "Przebudowa torowiska tramwajowego w ciągu ul. Sobieskiego i ul. Królowej Jadwigi w Dąbrowie Górniczej, od Pętli KWK Paryż do Al. Róż".

- Wszystkie inwestycje na terenie Dąbrowy Górniczej od początku były konsultowane z władzami miasta i wpisują się w miejski projekt "Zielonej mobilności". Prawdopodobny termin ogłoszenia przetargów na wyłonienie wykonawców dla dwóch wspomnianych zadań to pierwszy kwartał 2020 roku – informuje Andrzej Zowada, zespół spółki Tramwaje Śląskie.

Ujęte w „Zintegrowanym Projekcie modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” zadania: "Przebudowa torowiska w jezdni w ciągu ul. Mariackiej i ul. Żeromskiego w Sosnowcu" oraz "Budowa i modernizacja infrastruktury torowo - sieciowej w ciągu ul. Piłsudskiego w Sosnowcu od ul. Sobieskiego do drogi ekspresowej S86" zostały już zrealizowane.

Aktualnie trwa przebudowa infrastruktury tramwajowej w ciągu ul. Będzińskiej w Sosnowcu od granicy z Będzinem do ul. Staropogońskiej wraz z przebudową pętli Będzińska. To 2140 metrów toru pojedynczego. Do tej pory wykonano m.in. roboty ziemne, ułożono i zasypano kable na całym odcinku, wykonano ponad 100 fundamentów pod nowe słupy trakcyjne i szafę sterującą podstacji trakcyjnej, ułożono warstwy podbudowy na odcinku 700 m, ułożono podkłady i zamontowano na nich szyny na długości 700 m. Szyny zostały zespawane, wyprofilowany został też gotowy odcinek toru.

Nie przegapcie

29 września 2019 r. nowy tor został dopuszczony do ruchu. Rozpoczęły się natomiast prace na drugim torze, gdzie do tej pory zdemontowano wszystkie szyny, wykonano rozbiórki kruszywa i wykonano ok. 50 procent robót ziemnych.

- Do wykonania zostały prace analogicznie jak te, zrealizowane na torze oddanym do ruchu oraz całość prac na pętli Będzińska. Podczas modernizacji ruch tramwajów jest utrzymany po jednym torze – mówi Andrzej Zowada.
Wartość umowy wynosi 16 mln 516 tys. 535,25 zł netto. Termin realizacji określony w umowie to: 28 czerwca 2020 r.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 8

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

R
Roberrr
25 listopada, 9:42, Agnieszka:

Super że tramwaje w zagłębiu będą jeździć po nowych torach i tabor będzie wymieniony ale jak ktoś jeździ dziś tramwajem to wie jak wygląda bezpieczeństwo w tramwaju. Jaki element jedzie. Picie piwa czy palenie e papierosów to wieczorem standard. Tak przynajmniej jest na trasie 21 lub 22 w dąbrowie górniczej. Motorniczy boi się reagować i pasażerowie też. Monitoring nic nie daje bo "elita" z piwem w ręku ma to gdzieś. To jest prawdziwy problem jeśli tego nikt nie zmieni to mało kto będzie jeździł tramwajem do i z pracy

25 listopada, 10:07, Jan:

Dokladnie. Bezzębny i śmierdzący suweren pieszczoch aktualnej władzy prawo i porządek ma za nic. Powinno sie taki element wywalac z wozu na pysk.

25 listopada, 21:56, Gość:

A skąd wiesz czy to nie wyborcy POKO nie chleją z żalu.

Dokładne. Bo kiedyś tramwajami nie jeździły żule. Sami inteligentni wyborcy zwyrodniałej lewicy

G
Gość

Przebudowa torowiska w jezdni w ciągu ul. Mariackiej i ul. Żeromskiego w Sosnowcu już jest zakończona. Czekam z niecierpliwością na przebudowę infrastruktury tramwajowej w ciągu ul. Wojska Polskiego w Sosnowcu. Tramwaje linii 26 wleką się jak żółw na dodatek ostatnio znowu się wykoleił. Tak samo od ul. Gen. Andersa do samego Ronda Ludwik tory nie widziały przebudowy chyba od 40 lat. Cieszę się, że szybko i sprawnie idą te modernizacje torowisk tramwajowych bo w porównaniu do Łodzi, gdzie od kilku lat likwiduje się połączenia ze względu na zły stan infrastruktury u nas idzie to w dobrym kierunku. Tym bardziej, że coraz gorzej się jeździ samochodem po Sosnowcu i Zagłębiu i tramwaj będzie bardzo dobrą alternatywą. Warto jednak pomyśleć o kolejnych inwestycjach jak np. przebudowa linii tramwajowej nr.27 od Dańdówki do Kazimierza i modernizacja torowiska do Milowic od odcinka jeszcze zmodernizowanego. I wtedy Łódź, Konstantynów Łódzki, Lutomiersk, Zgierz i Ozorków mogą w tym momencie przyjechać do nas i uczyć się jak w ciągu krótkim czasie zmieniła sieć tramwajowa w Zagłębiu.

G
Gość
25 listopada, 9:42, Agnieszka:

Super że tramwaje w zagłębiu będą jeździć po nowych torach i tabor będzie wymieniony ale jak ktoś jeździ dziś tramwajem to wie jak wygląda bezpieczeństwo w tramwaju. Jaki element jedzie. Picie piwa czy palenie e papierosów to wieczorem standard. Tak przynajmniej jest na trasie 21 lub 22 w dąbrowie górniczej. Motorniczy boi się reagować i pasażerowie też. Monitoring nic nie daje bo "elita" z piwem w ręku ma to gdzieś. To jest prawdziwy problem jeśli tego nikt nie zmieni to mało kto będzie jeździł tramwajem do i z pracy

25 listopada, 10:07, Jan:

Dokladnie. Bezzębny i śmierdzący suweren pieszczoch aktualnej władzy prawo i porządek ma za nic. Powinno sie taki element wywalac z wozu na pysk.

A skąd wiesz czy to nie wyborcy POKO nie chleją z żalu.

J
Jasiu

A co z tramwajem z centrum Katowic do Kostuchny? Panie Prezydencie Krupa- pytam. Taki był szum i obietnice, na jakim etapie to wszystko?

z
zyga

To nie Sosnowiec chce tylko Chęciński sobie wymyślił

D
Do redaktorzyny

W Sosnowcu nie ma ronda Gierka!!!!!!

J
Jan
25 listopada, 9:42, Agnieszka:

Super że tramwaje w zagłębiu będą jeździć po nowych torach i tabor będzie wymieniony ale jak ktoś jeździ dziś tramwajem to wie jak wygląda bezpieczeństwo w tramwaju. Jaki element jedzie. Picie piwa czy palenie e papierosów to wieczorem standard. Tak przynajmniej jest na trasie 21 lub 22 w dąbrowie górniczej. Motorniczy boi się reagować i pasażerowie też. Monitoring nic nie daje bo "elita" z piwem w ręku ma to gdzieś. To jest prawdziwy problem jeśli tego nikt nie zmieni to mało kto będzie jeździł tramwajem do i z pracy

Dokladnie. Bezzębny i śmierdzący suweren pieszczoch aktualnej władzy prawo i porządek ma za nic. Powinno sie taki element wywalac z wozu na pysk.

A
Agnieszka

Super że tramwaje w zagłębiu będą jeździć po nowych torach i tabor będzie wymieniony ale jak ktoś jeździ dziś tramwajem to wie jak wygląda bezpieczeństwo w tramwaju. Jaki element jedzie. Picie piwa czy palenie e papierosów to wieczorem standard. Tak przynajmniej jest na trasie 21 lub 22 w dąbrowie górniczej. Motorniczy boi się reagować i pasażerowie też. Monitoring nic nie daje bo "elita" z piwem w ręku ma to gdzieś. To jest prawdziwy problem jeśli tego nikt nie zmieni to mało kto będzie jeździł tramwajem do i z pracy

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3