Tekst sztuki powstał w ramach realizowanego w szkole za sprawą nauczyciela języka polskiego i filozofii Jacka Bajera projektu „O Plater trochę niekonwencjonalnie”. Napisały go uczennice klasy maturalnej: Alicja Giecewicz i Monika Zamożniewicz.
Józefa Siwikowa żyła w latach 1878-1960. W 1908 roku została przełożoną pensji W. Mojkowskiej, którą przejęła dwa lata później. To z jej tradycji wywodzi się dzisiejsze II LO. W przedstawieniu Siwikowa już po II wojnie światowej wspomina odbywającą się jeszcze w czasach carskich wizytę rosyjskiego rewizora. Wśród uczniów żywe są nastroje patriotyczne, więc wszyscy są pełni obaw o dalszy los szkoły.
Wystawienie sztuki w Muzie wiąże się z chęcią renowacji starego szkolnego fortepianu. Historyczny instrument z 1933 roku szczęśliwie przetrwał różne koleje losu i uczniom „Plater” służy do dzisiaj. Wymaga jednak renowacji.
- Ten fortepian to serce naszej szkoły. Dlatego powstał projekt „Nowe życie dla fortepianu”. Dla nas to już zabytek, ale jest wykorzystywany podczas każdej prawie szkolnej uroczystości, a nawet na lekcjach wychowania fizycznego. Nasi absolwenci też zachowują go w pamięci - mówi Dorota Leszczyńska, dyrektor II Liceum Ogólnokształcącego im. Emilii Plater w Sosnowcu.
Koszt remontu fortepianu oszacowano na 21 tys. zł. Do tej pory udało się uzbierać połowę potrzebnej kwoty. W akcję włączyli się nie tylko uczniowie i nauczyciele, ale również rada rodziców czy stowarzyszenie absolwentów szkoły. W Muzie będzie się można dowiedzieć, jak wspomóc renowację instrumentu.
*Koszmarny wypadek w Bytomiu. Dlaczego ciężarówka zmiażdżyła fiata i zabiła młoda kobietę?
*Rolnik szuka żony ODC. 5 ZDJĘCIA + WIDEO
*Nowe mieszkanie w Katowicach może być Twoje
*Straszny wypadek w McDonaldsie: Dziewczynka ma poparzenia 4. stopnia
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?