reklama

Sprawdź, jak radzić sobie ze stresem w pracy. WYWIAD z Jakubem Bączkiem

Anna BartosiewiczZaktualizowano 
Mat. prasowe
Jakub Bączek – trener, mówca motywacyjny oraz wykładowca studiów MBA na Akademii Leona Koźmińskiego, opowiada, jakie są skuteczne sposoby na stres w pracy. Trener mentalny polskiej drużyny siatkarzy, pomógł naszej reprezentacji zdobyć tytuł mistrza świata w 2014 roku. Jako przedsiębiorca, podróżnik oraz autor kilkunastu książek, m.in. napisanej wspólnie z prof. Jackiem Santorskim „Determinacji”, Jakub Bączek zna liczne sposoby radzenia sobie ze stresem. Wiele z nich stosuje podczas pracy z profesjonalnymi sportowcami.

Czy stres w pracy zawsze negatywnie na nas oddziałuje?

U wielu sportowców zawodowych stres jest naturalnym motywatorem. Pomaga się skupić na najważniejszych rzeczach, odciąć od przeszłości, wyostrzyć zmysły i naprowadzić na działanie. Tego samego możemy nauczyć się w biznesie. Trema przed wystąpieniem na zarządzie albo w trakcie rozmowy z kluczowym klientem może być źródłem naszej siły. Niekoniecznie musi paraliżować.

Sprawdź aktualne oferty pracy

Jakie skutki niesie ze sobą przewlekły stres w pracy?

Jeśli nie radzimy sobie ze stresem, w dłuższym okresie czasu prowadzi to obniżenia możliwości człowieka – zarówno psychicznych, jak i fizycznych. W skrajnych przypadkach przewlekły stres może prowadzić do zawałów serca, permanentnej bezsenności czy do uzależnień. Warto więc zainteresować się tematem i przynajmniej raz na jakiś czas zwrócić uwagę na napięcie swoich mięśni pleców i na nastrój, jaki towarzyszy nam w pracy. Uświadomienie sobie problemu to pierwszy krok do skutecznego radzenia sobie z presją psychiczną.

Top 5 najlepszych sposobów na stres w pracy [ZDJĘCIA]

Jak rozpoznać pierwsze objawy przewlekłego stresu w pracy?

Jeśli ludzie z naszego otoczenia zgłaszają nam regularnie, że wyglądamy na zestresowanych albo zachowujemy się nieadekwatnie do sytuacji, powinna nam się zapalić czerwona lampka. Niepokojącym objawem jest także sięganie po używki i „uszczęśliwiacze” z zewnątrz: zakupoholizm, FOMO (Fear of Missing out – syndrom pojawiający się u użytkowników mediów społecznościowych, lękających się, że przegapią coś istotnego i ominie ich to bezpowrotnie), nadużywanie alkoholu lub leków. Każda próba zmiany nastroju bodźcami zewnętrznymi może wskazywać na przewlekły stres.

Czy nadmierny stres w pracy można opanować?

Zdecydowanie tak! Czasem potrzebne są radykalne zmiany. Jak pisze profesor Kahnemann, niewielu z nas potrafi odstresować się na pstryknięcie palcami, ale każdy z nas może unikać sytuacji, które najbardziej stresują. W tym przypadku, jeśli praca jest dla nas źródłem nadmiernego, codziennego stresu, uważam, że mniejszym złem będzie jej zmiana niż próba walki ze sobą. W innych sytuacjach, warto na początku uświadomić sobie 5 najbardziej stresogennych czynników i wybrać co z nimi od teraz będę robił: mogę delegować, mogę automatyzować, mogę eliminować lub mogę nauczyć się z nimi żyć tak, jak sportowcy uczą się żyć z presją, bo ona nie zniknie, szczególnie na mistrzowskim poziomie.

Warto rozmawiać o stresie z najbliższym otoczeniem, a także udać się do specjalisty: psychoterapeuty, coacha, psychologa czy trenera mentalnego. Praca tych ludzi polega między innymi na tym, że wskazują drogę działania przy nadmiernym stresie. Sportowców zachęcam też do skupiania się na głębszym oddechu w momencie, kiedy ich ciało reaguje na bodziec stresogenny. Oddech jest tylko w teraźniejszości, więc gdy skupiamy się na nim, wyobrażenia o przeszłości i przyszłości schodzą na dalszy plan.

Czy istnieją skuteczne sposoby radzenia sobie ze stresem?

Polecam ćwiczenie „448”. Biorąc wdech liczymy do czterech, wstrzymujemy powietrze licząc do czterech i wypuszczamy powietrze ustami licząc do ośmiu. Kiedy pracowałem z siatkarzami na Mistrzostwach Świata w Polsce (które zresztą wygraliśmy w 2014 roku), to było jedno z ćwiczeń, które zawodnicy wykonywali sobie przed wyjściem na ważny mecz. Z ich feedbacku wynikało, że choć bardzo proste – jest też niezwykle skuteczne w obniżaniu stresu.

Jak można podnieść swoją efektywność w stresującej pracy?

Dobrą taktyką dla managerów jest poznać „wroga”. Jeśli stresuje nas jakiś człowiek – poznajmy go lepiej, także w kontekście pozazawodowym. Jeśli stresuje nas jakiś projekt – poznajmy wszelkie okoliczności, które wpływają na jego wynik. Jeśli stresuje nas jakaś kultura – poczytajmy o jej przedstawicielach. Krótko mówiąc, oswojenie się z czynnikiem stresującym pomaga załagodzić jego efekty. Jest to zresztą do dziś jedna z technik terapii behawioralnej. Osobie z arachnofobią daje się na pierwszej sesji akwarium z pająkiem do rąk i uczy się ją oddechu i powrotu do stabilnego funkcjonowania. Na drugiej sesji pająk chodzi już po podłodze, a na kolejnej pacjent bierze go do rąk. Taka desensytyzacja (odwrażliwienie) często pomaga pozbyć się stresu. Nie działa jednak w każdym przypadku i na każdego, dlatego rozsądek będzie równie potrzebny co próba poszerzenia swojej strefy komfortu.

QUIZ. Czy pamiętasz pracę w PRL-u?

Kiedy lepiej jest walczyć ze stresem w pracy, a kiedy lepiej zmienić pracę?

Powiedziałbym tak: stres raz na jakiś czas jest naturalny i wręcz wskazany. Także w pracy. Jeśli jednak w poniedziałek boli nas brzuch, wieczorami nie możemy spać, na widok biura i współpracowników mamy skurcze i trwa to już od kilku tygodni, wtedy dla wszystkich będzie lepiej, jeśli poszukamy innego miejsca pracy, bardziej odpowiedniego dla naszego charakteru i takiego, w którym możemy pracować z pasją.

Porównaj najlepsze oferty pracy

Czy może Pan podać przykład skutecznej pracy ze stresem, np. w przypadku sportowca?

Jedną z metod jest mindfulness. Uświadamiamy sobie istnienie stresu i pozwalamy mu się rozpuścić w spokoju. Proszę wtedy sportowca, żeby był obecny w swoim stresie, ale żeby dodał spokój. Na początku wydaje się to dziwne ale z czasem moi podopieczni uczą się dodawania spokoju aż do momentu, kiedy zaczyna on przeważać nad stresem. A przy takim stanie psychiki droga do mistrzowskiej ekspresji jest przed nami otwarta na oścież!

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

s
sonnka

W pracy nie raz brałam nervomix control, wtedy kiedy na prawdę źle się czułam, nerwy, presja, brak skupienia. Po leku było lepiej, spokojna mogłam pracować. Czasami w pracy mamy takie okresy, że niemal każdy ma stres :)

G
Gość

TWARDE sstaLOVE ŁOKCIE I GIENTKI KRENGŁOS ŁUP MOrallNY I CAŁO PASZCZA OSTRYCH ZEMBÓW I KŁOW HIeNY REKINA I SEMPA SMOKA I SZCZURRA BIUSSNES SOWEeg0

D
DR

Człowiek- człowiekowi- człowiekiem- to zasada, która zdecydowanie obniża poziom stresu. Nie musimy budować iluzji, dajemy sobie i innym prawo, by byli sobą, pozwalamy życiu płynąć z prądem...

h
hanka

Najlepiej to wyciszyć się, swój umysł i zadbać o swoje ciało. To jest klucz do sukcesu ! Teraz wszyscy tacy zabiegani, że czasami nawet na normalny posiłek nie mają czasu.. Sama tak miałam. Zatrzymałam się i powiedziałam, że to czas zadbać i pomyśleć o sobie. Zorganizowałam sobie świetny weekend w Hotelu Lubicz w Ustce i zresetowałam wszelki stres :)

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3