Sprzęt narciarski jest drogi? UOKiK: To przez zmowę cenową dystrybutorów

Joanna Pieńczykowska
Łukasz Klimaniec
Dlaczego sprzęt narciarski jest drogi? Zdaniem UOKiK wpływ na to mają porozumienia, jakie firmy importowe zawierały z dystrybutorami detalicznymi.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpadł w ostatnim czasie na trop dwóch porozumień, w których udział brali dystrybutorzy znanych marek sprzętu narciarskiego.

Urząd zakończył właśnie postępowanie wobec spółki Sport & Freizeit, która jest w Polsce głównym przedstawicielem austriackiej firmy Fischer Sports - producenta sprzętu i akcesoriów narciarskich marki Fischer.

Według ustaleń poczynionych podczas kontroli w siedzibie firmy Sport & Freizeit ustalała z dystrybutorami ceny detaliczne sprzętu i akcesoriów narciarskich. - Zobowiązywała dystrybutorów detalicznych do sprzedaży dostarczanych przez nią produktów po określonych cenach oraz wpływała na terminy stosowania posezonowych wyprzedaży - wylicza Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK.

Ceny detaliczne były określane m.in. w umowach pisemnych - wynika z ustaleń Urzędu. Wobec podmiotów, które nie chciały uczestniczyć w zmowie, spółka stosowała sankcje. - Dystrybutorom niestosującym się do polityki cenowej Sport & Freizeit odmawiano dodatkowego rabatu posezonowego. Sport & Freizeit zastrzegła sobie również prawo do natychmiastowego zerwania współpracy z takimi dystrybutorami - wylicza Małgorzata Cieloch. Niedozwolona praktyka trwała blisko siedem lat - co najmniej od września 2005 r. do stycznia 2012 r.

W ocenie UOKiK porozumienie oddziaływało na ceny produktów marki Fischer w sklepach stacjonarnych i internetowych na terenie Polski. Skutki porozumienia odczuli m.in. konsumenci, którzy nie mogli nabyć produktów taniej niż po odgórnie narzuconych cenach.

Urząd nałożył na spółkę ponad 122 tys. zł kary. Wczoraj firma Sport & Freizeit nie odpowiedziała na nasze pytania.
Ale to niejeden dystrybutor zimowego sprzętu, którego UOKiK wziął pod lupę. W grudniu Urząd wszczął postępowanie antymonopolowe przeciwko innej firmie: Przedsiębiorstwu Produkcyjno-Handlowemu "Fordex" - wyłącznemu importerowi do Polski akcesoriów i sprzętu narciarskiego marki Nordica. Tutaj podejrzenia są podobne: zmowa cenowa. - Urząd bada, czy spółka ustalała z dystrybutorami detalicznymi sztywne lub minimalne ceny odsprzedaży swoich produktów. Zarzut udziału w zmowie przedstawiono także spółce Intersport Polska - poinformowała rzeczniczka.

Testy na Covid tańsze za granicą

Wideo

Materiał oryginalny: Sprzęt narciarski jest drogi? UOKiK: To przez zmowę cenową dystrybutorów - Polska Times

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3