Stacja PKP Cieszyn dostępniejsza dla podróżnych, postępują także prace na liniach

Oprac. Jacek Drost
www.plk-sa.pl/Katarzyna Głowacka
Na stacji w Cieszynie podróżnym zapewniono lepszy dostęp do pociągów. Wykonana jest większość prac torowych. Dobre podróże w kierunku Goleszowa i Skoczowa zapewni kolejny etap prac. Roboty obejmą również trasę do Wisły. Wysokowydajna maszyna PUN rozpoczęła wymianę torów. Projekt realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za 460 mln zł jest dofinansowany ze środków unijnych RPO województwa śląskiego. Efektem prac będzie lepszy dostęp do kolei oraz krótsze podróże w Beskid Śląski. Pociągiem dojedziemy do Cieszyna nie tylko od strony Zebrzydowic. Po latach składy znów zaczną kursować do Goleszowa. Będzie to dużym ułatwieniem dla mieszkańców regionu, studentów, turystów.

- Na stacji w Cieszynie przebudowano i podwyższono dwa perony. Są nowe wiaty i ławki oraz oświetlenie. W podróżach pomagają nagłośnienie i tablice informacyjne. Nawierzchnia peronów jest antypoślizgowa. Osoby z ograniczoną możliwością poruszania się łatwiej mogą dostać się na peron dzięki pochylni. Pasażerowie korzystają z dwukrawędziowego peronu. Obok sąsiedniego wykonywany jest ostatni etap prac - montaż rozjazdów - poinformowała Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

ZOBACZCIE ZDJĘCIA

Prace zmieniają linię kolejową

Budowane są perony na przystankach Goleszów Górny, Bażanowice. Cieszyn Mnisztwo będzie miał korzystniejszą lokalizację i zmieni nazwę na Cieszyn Uniwersytet. Między Cieszynem a Goleszowem prowadzona jest wymiana toru i sieci trakcyjnej. Na przejazdach kolejowo-drogowych montowane są urządzenia zabezpieczające i układana nawierzchnia.

- Podróżni korzystają już z efektów rewitalizacji linii na odcinku Bronów (Chybie) - Skoczów. Wsiadają i wysiadają z pociągu na nowym przystanku Skoczów Bajerki oraz przebudowanych peronach na stacjach Pierściec i Skoczów, a także na przystankach Chybie Mnich i Zaborze. Pociągi kursują po nowym torze - dodała Katarzyna Głowacka.

Nie przeocz

Maszyna układa tor

Wysokowydajna maszyna rozpoczęła prace na trasie Skoczów – Wisła Głębce. Specjalny pociąg techniczny (PUN) układa tor między Wisłą a Ustroniem. Następnie zostaną wykonane prace między Ustroniem a Skoczowem. Dzięki wykorzystaniu pociągu do potokowej wymiany nawierzchni kolejowej i automatyzacji robót, wykonawca skróci czas wymiany toru z 1,5 miesiąca do 10 dni. Samojezdna maszyna, o długości ponad pół kilometra, stanowi zestaw mechanizmów, m.in. suwnic, które zabierają stare szyny i podkłady, a w ich miejsce transportują nowe elementy. Automatycznie układany jest tor. PUN obsługuje kilkunastoosobowy zespół pracowników.

Jak podkreśla Katarzyna Głowacka, między Skoczowem a Wisłą Głębce budowane są nowe perony. Podróżni będą mieli wygodniejszy dostęp do pociągów. Wykonawca, po zdemontowaniu starych konstrukcji, montuje nowe. Prace widać m.in. w Goleszowie, Ustroniu, Wiśle Uzdrowisko. Dostęp do kolei zwiększy budowa nowego przystanku Ustroń Brzegi między Ustroniem Zdrojem a Ustroniem Polaną.

Zobacz koniecznie

Lokalne centrum sterowania

Budowane jest także lokalne centrum sterowania w Skoczowie. To miejsce, z którego dyżurni ruchu wspierani przez nowoczesne komputerowe systemy sterowania ruchem kolejowym, będą obsługiwać stacje Pierściec, Skoczów, Goleszów, Ustroń, Ustroń Polanę i Wisłę Uzdrowisko. Nowoczesne urządzenia zapewnią bezpieczniejsze i sprawniejsze podróże oraz przewóz towarów. Zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym zagwarantuje także modernizacja przejazdów. Wymieniane są sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Lepsze przejazdy zapewni przebudowa obiektów inżynieryjnych. Korzystnie zmieniają się największe obiekty: 150-metrowy wiadukt kolejowy w Wiśle Głębce oraz 70-metrowy wiadukt kolejowy w Wiśle Dziechcince. Zakończenie prac planowane jest na koniec 2021 roku.

Musisz to wiedzieć

Wartość projektu „Rewitalizacja linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn / Wisła Głębce” to prawie 460 mln zł, z czego 85 proc. jest dofinansowane w ramach unijnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego.

Handlowi giganci przejdą na “zielony” transport?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie