Stalexport przedstawił sprawozdanie finansowe za 2022 rok
Spółka Stalexport Autostrada Małopolska wchodzi w skład grupy kapitałowej Stalexport Autostrady S.A. Niedawno grupa opublikowała skonsolidowane sprawozdanie z działalności finansowej. Wynika z niego, że zarówno grupa jak i sama spółka Stalexport Autostrada Małopolska, zarządzająca koncesyjnym odcinkiem A4, jest w całkiem dobrej kondycji, na tyle, by wypłacić akcjonariuszom dywidendę. Akcjonariusze otrzymają w sumie od spółki do podziału 49,4 mln zł. Jak zapowiada zarząd, wypłata dywidendy ma nastąpić 25 kwietnia 2023 roku.
INFRASTRUKTURA BUDOWA DRÓG, ZOBACZ KONIECZNIE
- To ostatnie cztery lata płatnej A4 z Katowic do Krakowa, ale najpierw podwyżka opłat
- Zaczęli remont wiaduktu na A4 w Mysłowicach. To miejsce, gdzie krzyżują się A4 i S1
- Kiedy pojedziemy ekspresową S1 w Beskidach? Prawdopodobnie dopiero pod koniec 2024 r.
- Dopiero wiosną zatankujemy przy nowej autostradzie A1. Jakie stacje będą do wyboru?
- Zima pokrzyżowała plany drogowcom budującym trzeci pas na autostradzie A1 w Śląskiem
- Śląskie. Za trzy lata gierkówka ma być jak nowa. Szykuje się przetarg za przetargiem
Wyremontują A4 przed przekazaniem jej państwu
Koncesja na zarządzanie płatnym odcinkiem autostrady A4 dla SAM wygasa w 2027 roku. Do tego czasu ma zostać wyremontowana praktycznie cała nawierzchnia autostrady. Będzie też nowa nawierzchnia betonowa na placach poboru opłat i remonty wiaduktów autostradowych. Ma to się stać w ciągu najbliższych czterech lat, kiedy to cały płatny, koncesyjny odcinek przejmie państwo. Jak zapowiada Ministerstwo Infrastruktury, A4 będzie od tego momentu dla kierowców drogą bezpłatną. W 2023 roku na inwestycje dotyczące płatnego odcinka A4 przeznaczono ponad 112 mln zł.
Najdroższa autostrada w Polsce. Oto stawki opłat za przejazd...
- Umowa koncesyjna ze Stalexportem na zarządzanie autostradą A4 Kraków – Katowice wygaśnie w 2027 roku. Zgodnie z zapowiedzią ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, zaplanowano, że po jej zakończeniu zarząd nad tym odcinkiem A4 przejmie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, a opłaty za przejazd zostaną zniesione – powiedział nam Szymon Huptyś, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury.
Prawie 47 pojazdów na A4 w ciągu doby
To ważna wiadomość w kontekście sporego ruchu na tej autostradzie. Z opublikowanych właśnie danych spółki wynika, że średnio w ciągu doby A4 między Katowicami i Krakowem przejeżdża 46,8 tys,. pojazdów. Znakomita większość z nich to auta osobowe – 38,7 tys. pojazdów. W ciągu doby z autostrady A4 korzysta też średnio 8,1 tys. pojazdów ciężarowych.
Kiedy śląsko-małopolską autostradą przejeżdża najwięcej aut? Tu nie ma zaskoczenia – to wakacje. Najwyższy średni dobowy ruch odnotowano bowiem w sierpniu 2022 roku. Wtedy to dziennie przejeżdżało tędy prawie 54 tysiące aut. (dokładnie 53,9 tys.).
Z prognoz koncesjonariusza a także ministerstwa infrastruktury wynika, że ruch w tym miejscu będzie jeszcze większy. Dlatego też planuje się rozbudowę autostrady o trzecie pasy w obu kierunkach. Jednak ma to nastąpić dopiero po przejęciu autostrady przez państwo.
Przejazd A4 nie jest tani, a od 3 kwietnia 2023 będzie jeszcze droższy
Jak wiadomo przejazd autostradą A4 nie jest tani, bo obecnie za przejechanie 60 kilometrów płatnego odcinka kierowcy, uiszczający opłatę na bramkach, płacą 26 złotych w jedną stronę. Jednak 3 kwietnia w życie wchodzi podwyżka. Wtedy, za taki sam przejazd, będzie to już 30 złotych w jedną stronę – 60 zł w obie, jeśli będziemy wracać tą samą trasą. To cena przy płatności manualnej na bramkach. Taniej będzie przy płatnościach automatycznych. Wtedy przejazd w jedną stronę, po podwyżce będzie kosztował 26 zł. Koncesjonariusz ma utrzymać rabat dla transakcji automatycznych (elektroniczny pobór opłat A4Go i Telepass, a także videotolling z aplikacjami: Autopay, SkyCash, mPay, IKO oraz z kartami ORLEN Flota) realizowanych za przejazd samochodami osobowymi. Powyższe ceny dotyczą pojazdów o masie do 3,5 tony.
Warto też wspomnieć, że w lipcu 2022 roku także miała miejsce podwyżka opłat za przejazd wspomnianą A4.
Kierowcy wpłacili za przejazd A4 w sumie 409,2 mln zł
Z przedstawionego raportu wynika, że z tytułu opłat za przejazd autostradą A4 spółka Stalexport Autostrada Małopolska, bezpośrednio zarządzająca tym, odcinkiem, uzyskała przychód w wysokości 409,2 mln zł.
Ogółem cała grupa Stalexport Autostrady S.A. osiągnęła przychody w wysokości 413,9 mln zł, jednak zysk netto wyniósł 85,7 mln zł i był o 10 proc. niższy niż w 2021 roku.
Emil Wąsacz nie jest już prezesem grupy Stalexport Autostrady
Warto też dodać, że po 22 latach zarządzania grupą – ze stanowiska prezesa zarządu grupy Stalexport Autostrady S.A i Stalexport Autostrady Małopolskiej S.A. odszedł Emil Wąsacz. Wieloletni prezes (były minister skarbu państwa w rządzie Jerzego Buzka) przeszedł na emeryturę. Jego miejsce 1 marca zajął Andrzej Kaczmarek. Ostatnio był zawodowo związany ze spółką Tauron Inwestycje gdzie pełnił funkcję prezesa Zarządu, od grudnia 2022 r. jest także wiceprzewodniczącym rady nadzorczej Knauf Jaworzno III.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Garmin Venu Sq 2 Music Brzoskwiniowy (100270011)
NADGARSTKOWY CZUJNIK TĘTNA Zegarek stale mierzy tę…
kup teraz

Huawei Watch GT3 Pro Elite 46mm Srebrny
Wysokowydajny inteligentny zegarek z tytanowym kor…
kup teraz

Apple Watch 8 Cellular 41mm Grafitowy z opaską sportową w kolorze...
apple watch series 8 olśniewa dużym niegasnącym wy…
kup teraz

Huawei Watch GT 3 46 mm Active Czarny
Zachwyca designem i klasyczną estetyką, zapewniają…
kup teraz

Amazfit GTS 4 mini Czarny
Amazfit GTS 4 Mini Kompaktowy i pełen mocy Ultra p…
kup teraz

Withings ScanWatch (HWA09-model 1-All-Int)
Withings ScanwatchPierwszy hybrydowy smartwatch z …
iPolitycznie - Fogiel: bon-moty Korwin-Mikkego nie naprawią ekonomii