Gehenna kierowców na A4 trwała od stycznia do września 2007 roku. Rozkopana nawierzchnia, gigantyczne korki, ruch jednym pasem - tak wyglądała jazda autostradą. W szczytowym okresie remont objął blisko 1/3 długości trasy (nie powinna tymczasem przekraczać 13 proc.). Mimo tego opłaty pobierano w pełnej wysokości. Kierowcy uznali, że SAM sprzedaje im produkt autostradopodobny i zawiadomili UOKiK. Ten wszczął postępowanie antymonopolowe i w kwietniu 2008 wydał decyzję, w której uznał racje kierowców. Stwierdził, że spółka nie miała prawa pobierać od kierowców pełnej opłaty za przejazd rozkopaną autostradą, nałożył na nią 1,3 miliona złotych grzywny i nakazał zaprzestanie takich praktyk w przyszłości. W Stalexporcie zawrzało. Ówczesny prezes spółki, Tomasz Niemczyński określił decyzję UOKiK-u jako zagrywkę pod publiczkę i przekonywał, że może ona zachwiać całym programem budowy autostrad w Polsce.
- Narusza podstawową zasadę umowy z Ministerstwem Transportu, mówiącą o prawie zarządcy drogi do pobierania opłat w wysokości ustalonej z Ministerstwem. To może zniechęcić sektor prywatny do angażowania w przedsięwzięcia drogowe - przestrzegał Niemczyński, a przy okazji zapewniał, że spółka nie zmonopolizowała przejazdu z Katowic do Krakowa, bo prócz A4 są jeszcze inne drogi.
Kolejne sądy nie podzielały jednak tych argumentów. W maju 2010 roku Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów potwierdził decyzję UOKiK-u. Ostatnią szansą dla Stalexportu było odwołanie się do Sądu Apelacyjnego. Także w nim niczego jednak nie wskórał. Mimo porażki i konieczności zapłaty 1,3 mln. złotych kary przedstawiciele SAM utrzymują, że rozkopanie autostrady do Krakowa było koniecznością.
- Gdyby ze względów technicznych i formalnych dało się prowadzić te remonty inaczej, to spółka pewnie nie otrzymałaby dotkliwej kary. W konsekwencji być może do dzisiaj jeździlibyśmy jednym pasem - komentuje rzecznik Stalexportu, Rafał Czechowski. Jak dodaje sąd nie wyjaśnił "ile autostrady musi pozostać w autostradzie podczas remontów".
- Decyzja sądu może spowodować, że zarządcy autostrad będą zmuszeni uwzględniać nowe ryzyko planując remont, co w konsekwencji podwyższy koszty, których odzwierciedleniem są stawki za przejazd - kontynuuje Czechowski.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Polski samolot musiał nagle lądować na Islandii. Nerwowa sytuacja na pokładzie
- Gwiazdy „Pulp Fiction” na 30. rocznicy premiery filmu. Niektórych zabrakło
- Kokosanka pingwinem roku. Ptak z gdańskiego zoo bije rekordy popularności
- Sto dni do rozpoczęcia Igrzysk Olimpijskich w Paryżu. Co mówią mieszkańcy Paryża?