Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Standardy odśnieżania zimowego w województwie śląskim i zarządcy dróg. Do jakiego standardu należą drogi, którymi jeździsz?

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Oto nazwy dróg wraz z kategoriami zimowego utrzymania, do których należą. Sprawdź jaki standard zimowego utrzymania ma Twoja droga.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Oto nazwy dróg wraz z kategoriami zimowego utrzymania, do których należą. Sprawdź jaki standard zimowego utrzymania ma Twoja droga.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE GDDKiA, ZDW, AD
Jak jest zima, to musi być zimno, pada śnieg, czasem jest ślisko. Niby sprawy oczywiste, ale już odzwyczailiśmy się od surowych śnieżnych zim. Gdy taka nadejdzie, warto wiedzieć jaki standard ośnieżania ma droga, po której dojeżdżamy do pracy czy szkoły i co to w praktyce oznacza. Ile dróg w województwie śląskim ma pierwszy standard odśnieżania, a ile piąty, najgorszy?

To zarządca drogi ma o nią dbać i... odśnieżać

Zimowe utrzymanie dróg należy do obowiązków ich zarządcy. Najważniejszymi drogami w województwie zarządza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Zarządza drogami krajowymi, ekspresowymi i autostradami. Dwie ostatnie z wymienionych rodzajów dróg zazwyczaj najeżą do pierwszego standardu odśnieżania.

Oto jak wyglądają standardy odśnieżania dróg

  • I – jezdnia jest odśnieżona, zwykle czarna, nie jest śliska, odśnieżona łącznie z utwardzonymi poboczami. Po ustaniu opadów śniegu, luźny śnieg może na niej zalegać do 4 godzin. Błoto pośniegowe może występować do 6 godzin. Gołoledź powinna być tu zlikwidowana najpóźniej po 3 godzinach od jej stwierdzenia.
  • II – jezdnia odśnieżona, a śliskość zimowa zlikwidowana na całej szerokości łącznie z utwardzonymi poboczami. Luźny śnieg może zalegać do 6 godzin, do 6 godzin może występować warstwa zajeżdżonego śniegu, do 6 godzin mogą występować zaspy.
  • III – jezdnia odśnieżona na całej szerokości, a śliskość zlikwidowana na skrzyżowaniach z drogami publicznymi o utwardzonej nawierzchni, skrzyżowaniach z liniami kolejowymi, stromych odcinkach o pochyleniu większym niż 4 proc., na przystankach autobusowych. W tym przypadku luźny śnieg może zalegać na jezdni do 6 godzin, tyle samo na jezdni może występować zajeżdżony śnieg i zaspy.
  • IV – jezdnia odśnieżona na całej szerokości i posypana na odcinkach decydujących o możliwości ruchu, ustalonych przez zarządcę drogi. W tym przypadku luźny śnieg może zalegać na jezdni nawet do 8 godzin. Dopuszczalny jest zajeżdżony śnieg a nawet miejscami zaspy. Tu z uwagi na trudne warunki pogodowe dopuszcza się nawet przerwy w komunikacji do 8 godzin.
  • V – to najgorsza z kategorii zimowego utrzymania dróg. Jezdnia ma być odśnieżona, a w przypadku zasp może być udrożniony tylko jeden pas ruchu, z wykonaniem mijanek, droga ma być posypana na odcinkach decydujących o możliwości ruchu ustalonych przez zarządcę. To oznacza, że na drodze może zalegać luźny śnieg nawet do 16 godzin po ustaniu opadów, może występować śnieg zajeżdżony oraz zaspy. Dopuszcza się przerwy w komunikacji nawet do 24 godzin

Zobacz koniecznie

Najwięksi zarządcy: GDDKiA i ZDW

W zarządzie GDDKiA w naszym województwie są drogi krajowe (z wyjątkiem tych przebiegających przez miasta – powiaty grodzkie, bo te są w zarządzie samorządów i za ich utrzymanie odpowiadają poszczególne miasta), ekspresowe i autostrady. Nietrudno się domyślić, że to drogi o najwyższym standardzie odśnieżania.

Drogi wojewódzkie

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach dysponuje w Śląskiem siecią 1272,3 km dróg. Nie ma wśród nich dróg w pierwszym standardzie utrzymania zimowego.

  • W II standardzie zimowego utrzymania znajduje się 705,8 km dróg
  • III standard – 522,2 km
  • IV standard 44,3 km.

Nie przeocz

Według klasyfikacji ZDW, do II standardu zalicza się drogi wojewódzkie o bardzo dużym znaczeniu komunikacyjnym o natężeniu ponad 4000 pojazdów na dobę, drogi będące połączeniami dróg krajowych, stanowiące ważne szlaki komunikacyjne oraz prowadzące do przejść granicznych. W tym standardzie jezdnia łącznie z poboczami utwardzonymi jest odśnieżona na całej szerokości i posypana na całej długości. Do III standardu zalicza się drogi wojewódzkie o natężeniu od 2000 do 4000 pojazdów na dobę, drogi będące połączeniami dróg krajowych. W tym standardzie jezdnia odśnieżona na całej szerokości. Śliskość drogowa zlikwidowana na skrzyżowaniach z innymi drogami, skrzyżowaniach z koleją, odcinkach o pochyleniu powyżej 4 proc. przystankach autobusowych oraz innych miejscach ustalonych przez Zarząd Dróg Do IV standardu zalicza się drogi wojewódzkie o natężeniu ruchu od 500 do 2000 pojazdów na dobę, stanowiące ważniejsze trasy transportu towarowego. W tym standardzie jezdnia odśnieżona na całej szerokości. śliskość drogowa zlikwidowana na odcinkach decydujących o możliwości ruchu. Dopuszcza się przerwy w komunikacji do 8 godzin.

By sprawdzić do jakiego standardu odśnieżania zakwalifikowano drogi krajowe i wojewódzkie w naszym regionie zapraszamy do naszej galerii. Należy kliknąć w zdjęcie.

Musisz to wiedzieć

Bądź na bieżąco i obserwuj

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera