Startup. Historia sukcesu na przykładzie AGDmaster.com

materiał informacyjnyZaktualizowano 
Czytając artykuły tematyczne z branży ekonomicznej możemy natknąć się na określenie danego przedsiębiorstwa jako start-up. Pierwsze skojarzenie jakie przychodzi na myśl to firma rozpoczynająca działalność. Jest w nim dużo prawdy, ponieważ startup to młode przedsiębiorstwo mające umownie poniżej 10 lat. Jednak potwierdzenie rejestracji działalności otrzymane z urzędu nie sprawia, że nasze firma jest startupem. Potrzebujemy jeszcze dwóch kluczowych cech jakimi są innowacyjność oraz skalowalność naszego przedsięwzięcia.

Na początku jest idea, a później praktyka.

Jeżeli pomysł, który uważamy za nowatorski, chcemy wprowadzić w życie rozpoczynając nową działalność możemy nazwać się startupem, co niesie za sobą wiele korzyści. Największą z nich jest zainteresowanie inwestorów z branży. Dzięki zewnętrznemu finansowaniu pomysł może zostać zrealizowany i rozwijany w tempie niedostępnym dla początkującego przedsiębiorcy. Dzięki nawiązaniu współpracy z funduszami inwestycyjnymi czy tak zwanymi “aniołami biznesu” nie trzeba martwić się o brak środków na realizację planów lub barierę w skalowalności, która może doprowadzić do niepowodzenia nawet najlepszy pomysł. Dodatkowym atutem korzystania z tego typu finansowania jest możliwość nawiązywania kontaktów z ludźmi doświadczonymi w branży oraz specjalistami z wielu dziedzin funkcjonowania firmy.

Początkujący interes wypracowuje procesy, które są niezbędne do jego funkcjonowania. Obserwując poczynania innych przedsiębiorstw i słuchając rad bardziej doświadczonych biznesmenów zdobywamy niezbędną wiedzę do przełożenia na “własnym podwórku”. Brak określonych ram w jakich należy się poruszać sprzyja kreatywnemu myśleniu, dzięki któremu możemy stworzyć system pracy skrojony na miarę bez konieczności korzystania z gotowych rozwiązań przeznaczonych dla dużej grupy docelowej.
Taka elastyczność jest jednak mieczem obosiecznym. Obszary w których nie zostały jeszcze wypracowane odpowiednie procedury są bardzo podatne na pojawiające się problemy i błędy. Bardzo trudno jest wychwycić zagadnienie wymagające interwencji, jeżeli nie ma ustandaryzowanych norm w jakich powinna mieścić się dana kwestia. Gdy zorientujemy się w problemie może być już za późno, żeby go zlikwidować bez wpływu na funkcjonowanie całego przedsięwzięcia.

Największe sukcesy startupów na świecie

Czy ktokolwiek rozpoczynając biznes myśli o tym, aby zyskać miliony odbiorców na całym świecie? Racjonalnie nikt nie przewiduje takich sukcesów w swoim krótkoterminowym biznesplanie. Startup pozwala na mierzenie wysoko. Wiele produktów z których korzystamy na co dzień jest startup'em, który odniósł sukces. Najgłośniejszym w ostatnich latach startupem jest Uber Technologies Inc., twórca aplikacji mobilnej służącej do kojarzenia pasażerów z kierowcami. Spółka założona w marcu 2009 roku aktualnie działa w 737 miastach w 84 krajach na świecie zatrudniając przy tym 6700 osób.

Każdy podróżujący natknął się nie raz na portal lub aplikację mobilną Airbnb. Jest to produkt firmy założonej w 2008 roku i po dziewięciu latach mającej dochód na poziomie 2,6 miliarda dolarów. Airbnb posiada w swojej ofercie ponad 5 milionów kwater do wynajęcia w 81000 miast z 191 krajów. Za pośrednictwem serwisu dokonano już ponad 300 milionów rezerwacji. Tytuł największego startupu z prawie trzykrotną przewagą nad drugim Uberem należy do Ant Financial Service Group, właściciela mało znanego w Europie pośrednika płatności elektronicznych Alipay. Będąc spółką córką największej platformy e-commerce na świecie Alibaba, Ant Financial Service Group po czterech latach funkcjonowania jest warta zawrotne 150 miliardów dolarów. Chiński gigant zatrudnia aktualnie ponad 7000 pracowników w wielu krajach świata.

Na szczególne wyróżnienie zasługuje startup nie będący największym, najbardziej dochodowym, ani żadnym innym ekonomicznym “naj”. Natomiast w kwestii innowacyjności przebił chmury i wystrzelił w kosmos… i to dosłownie. Mowa o Space Exploration Technologies Corp. szerzej znanym jako SpaceX. Firmie założonej przez wizjonera Elona Muska, która porwała się na podbój kosmosu i skutecznie realizuje swój plan. Dzięki usługom wynoszenia na orbitę urządzeń dla NASA finansują badania nad statutowym celem jakim jest kolonizacja Marsa.

Polacy też mogą pochwalić się osiągnięciami.

Wracając na Ziemię i rozglądając się w swojej okolicy możemy dostrzec startupy, które szybko się rozwijając wchodzą na kolejne rynki. Jednym z takich przedsiębiorstw jest polski sklep internetowy z częściami zamiennymi do wszelakich urządzeń AGDmaster.com, które w przeciągu czterech lat funkcjonowania przebył drogę od kilku kartonów worków do odkurzaczy do jednego z największych w Europie sklepów z częściami zamiennymi i akcesoriami do sprzętu AGD i RTV. Ze swoją ofertą prawie miliona części zamiennych trafiają do klientów w 27 europejskich krajach. Nie sposób pominąć faktu, że jedna z najszybciej rozwijających się firm polskiego rynku e-commerce wypracowuje wspólnie z wieloma firmami branży IT rozwiązania, które wspomagają później rozwój innych sklepów internetowych.

“Początki AGDmaster.com to ciężka i solidna praca u podstaw. Pomysł założenia sklepu internetowego, który ułatwi wyszukiwanie części zamiennych i akcesoriów do urządzeń (początkowo AGD) zrodził się w naszym głowach spontanicznie i w zasadzie niewiele później został wdrożony w życie. Szybka analiza rynku i jego ogrom, który stał przed nami otworem nie pozwalał nam zwlekać z ucieleśnieniem naszego pomysłu ani chwili dłużej. Nie zawsze było kolorowo. Rosnąca skala i niewystarczające rozwiązania IT dostępne na rynku, wielokrotnie zmuszały nas do pisania autorskich rozwiązań, które nieustannie rozwijamy i bez których na pewno nie bylibyśmy w tym momencie, w którym jesteśmy obecnie. Często z różnych stron słyszeliśmy, że »nasze tempo rozwoju jest mocno nie-podręcznikowe« - było w tym sporo prawdy, ponieważ skala często nas przerastała, ale zawsze wychodziliśmy z tego obronną ręką. Teraz, gdy nasza infrastruktura jest stabilna, patrzymy w przyszłość szukając kolejnych perspektyw, nie obawiając się o to, co jeszcze jakiś czas temu było dla nas utrapieniem” - tak sytuację dotyczącą dynamicznego rozwoju firmy opisuje Przemysław Strzałka, CTO i Co-Founder w AGDmaster.com.

Pojawia się pytanie “Czy w takim razie utworzenie startupu jest receptą na sukces?”. Oczywiście tak nie jest. Bardzo wiele tego typu przedsięwzięć kończy się zanim zdąży rozwinąć skrzydła. Najważniejszym i jednocześnie najtrudniejszym elementem, będącym fundamentem sukcesu jest umiejętność patrzenia w przód i przewidywania tego jakie konsekwencje przyniosą nasze działania. Wskazanym jest, aby na każdą okoliczność mieć jakiś plan awaryjny, ponieważ startup jest mało stabilny i wszelkie zmiany mogą znacząco wpływać na aspekty jego funkcjonowania. Z tego właśnie względu przed realizacją pomysłu należy dokładnie zaplanować ścieżkę rozwoju oraz dokonać analizy mocnych oraz słabych stron idei, którą chcemy zmaterializować.

polecane: FLESZ: Ekologia na co dzień: 6 mitów, w które wierzymy

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3