Strabag dokończy budowę autostradowej obwodnicy Częstochowy. Dobudują trzeci pas. To część prac po firmach, wyrzuconych z placu budowy

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Po odcinku autostrady A1, będącym autostradową obwodnicą Częstochowy ruch odbywa się już od grudnia 2019 rokuZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Po odcinku autostrady A1, będącym autostradową obwodnicą Częstochowy ruch odbywa się już od grudnia 2019 rokuZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE GDDKiA
Udostępnij:
Za ponad 86,6 milionów złotych firma Strabag ostatecznie dokończy budowę autostrady A1, będącą na tym odcinku także autostradową obwodnicą Częstochowy. To część budowy A1, z której w 2019 roku wyrzucono konsorcjum włoskich firm z Salini na czele. Będzie to dokończenie prac, z których nie wywiązał się ten wykonawca. Jednocześnie GDDKiA zapowiada na 23 czerwca koniec budowy odcinka od Częstochowy do granicy z województwem łódzkim. Tego dnia ma zniknąć ograniczenie prędkości do 100 km/h na tej trasie.

Trzeba wybudować drogi serwisowe, zasiać trawę, dobudować trzeci pas autostrady A1

Co jeszcze pozostało do dokończenia na autostradzie A1, po której od ponad dwóch lat odbywa się normalny ruch drogowy?
Okazuje się, że całkiem sporo, np. drogi serwisowe, przebudowa skrzyżowania drogi krajowej nr 46 z drogą powiatową i gminną w Blachowni w rejonie przejazdu kolejowego (budowa i przebudowa pasów włączeń i wyłączeń oraz sygnalizacji świetlnej na drodze krajowej), prace wykończeniowe, zieleń.
Co ważne, w ramach tej umowy zostaną też dobudowane trzecie pasy ruchu o długości prawie 1,8 km. Zlokalizowane będą po wewnętrznej stronie istniejących jezdni. Będą się zaczynały około 700 m przed wiaduktem autostradowym nad linią kolejową, a koniec w rejonie węzła Częstochowa Północ.

INFRASTRUKTURA BUDOWA DRÓG, ZOBACZ KONIECZNIE

Za rok prace wykończeniowe na A1 się zakończą

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje że wszystkie te prace zakończa się za około rok, w maju przyszłego roku. Dokładnie mówiąc – 9 miesięcy od podpisania umowy, ale wyłączając z tego czasu okres zimowy.

- Jeśli nie wpłyną odwołania, planujemy podpisać umowę z wykonawcą jeszcze w czerwcu tego roku – powiedział nam Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA.

Zobacz zdjęcia:

To był feralny odcinek, budowanej od 2015 roku autostrady A1

Autostradowa obwodnica Częstochowy, czyli część A1 między węzłem Blachownia i Częstochowa Północ to najbardziej feralna część autostrady, której budową początkowo zajmowało się konsorcjum włoskich firm Salini oraz Todini. Liderem była firma Salini. Konsorcjum było generalnym wykonawcą jednego z czterech, budowanych od 2015 roku odcinków autostrady A1 w województwie śląskim. Od Pyrzowic do Częstochowy. Budowało odcinek F, bardzo ważny, bo będący autostradową obwodnicą Częstochowy. Autostrada miała być gotowa w 2019 roku. Jednak już na początku 2019 roku włoska firma nie wykazywała postępów prac na placu budowy, ani też jak się okazało, nie wywiązywała się ze swych zobowiązań wobec podwykonawców. Na budowie brakowało sprzętu i ludzi. Na dodatek żądała od GDDKiA kilkusetmilionowych dopłat do realizowanych przez siebie kontraktów, grożąc, że w przeciwnym wypadku wstrzyma prace. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wielokrotnie miała zastrzeżenie do tempa prac i opóźnień, ale jednocześnie nie chciała zrywać umowy, bo jak tłumaczono, przyniosłoby to jeszcze większe opóźnienia.

Budowa ostatniego odcinka autostrady A1 w Śląskiem dobiega końca. 17-kilometrowa część A1 do granicy z województwem łódzkim ma być gotowa pod koniec czerwca 2022 rokuZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Za niewiele ponad miesiąc kończy się budowa autostrady A1 w ...

Nie przeocz

Spór Włochów z GDDKiA o dwa wiadukty nad autostradą A1 i wielomilionowe odszkodowania

Apogeum konfliktu był spór o dwa wiadukty, które po pomiarach okazały się niedostatecznej jakości i w grę wchodziło ich rozebranie. Problemem było nie osiągnięcie w wyznaczonym czasie odpowiedniej wytrzymałości betonu, użytego do budowy wiaduktów. Ostatecznie wiadukty budowane w ramach nowego odcinka autostrady A1 nie zostały rozebrane. Zakończenie sporu nie oznaczało jednak końca problemu, bo wykonawca w związku ze sporem, zażądał od GDDKiA 72 milionów zł odszkodowania i przedłużenia prac o prawie półtora roku ze względu na wzrost cen. Jednak ani ministerstwo infrastruktury, ani GDDKiA nie ugięły się przed żądaniami włoskich firm. Zwracali uwagę na to, że nie bez przyczyny w przypadku oferowania przez tę firmę dużo niższej od innych oferentów ceny w przetargach, żądano od niej szczegółowych wyjaśnień, dotyczących sposobu zrealizowania kontraktu za takie pieniądze. Wówczas firma przedstawiała dokumentację, zapewniającą zrealizowanie kontraktów za tę cenę. Teraz jej przedstawiciele twierdzą, że nie jest w stanie tego zrobić bez otrzymania od inwestora dodatkowych pieniędzy, podczas gdy na budowach innych odcinków A1 w Śląskiem, inne firmy wywiązują się ze swoich umów i mają dużo wyższe zaawansowanie prac od Salini.

ZOBACZ KONIECZNIE

Umowa z Włochami zerwana w kwietniu 2019 roku

29 kwietnia umowa z generalnym wykonawcą została w końcu zerwana, a prace związane z zabezpieczeniem budowy autostrady i doprowadzeniem do jej przejezdności powierzono bez przetargu konsorcjum firm Budimex, Strabag i Budpol.
Firma Salini odwołała się jednak wówczas od decyzji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która zamierzała wybrać nowego generalnego wykonawcę ostatniego odcinka autostrady A1, bez ogłaszania czasochłonnej procedury przetargowej. Salini żądało ogłoszenia przetargu, w którym... firma zamierzała wystartować. Tak się ostatecznie nie stało. Budowę drogi dokończyło wspomniane konsorcjum firm Strabag, Budimex i Budpol. Ruch odbywa się tam od 24 grudnia 2019 roku.
Wciąż jednak, mimo osiągnięcia tzw. przejezdności były wykonywane kolejne prace wykończeniowe, budowy MOP-ów, prace związane z odwodnieniem etc. Wraz z ich zakończeniem, będzie można wreszcie ogłosić koniec budowy tego odcinka. Tymi ostatnimi pracami są właśnie te, na których wykonanie wybrano firmę Strabag.

Koniec budowy i ograniczeń na A1 23 czerwca 2022 roku

W województwie śląskim budowa autostrady definitywnie zmierza ku końcowi, bo na 23 czerwca GDDKiA zapowiedziały już usunięcie ostatnich ograniczeń prędkości na tej trasie – do 100 km/h. Gdy zakończa się parce i ograniczenie zniknie, dozwolona prędkość będzie tu wynosiła już tyle, ile na pełnowartościowej autostradzie – czyli 140 km/h.

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

J. Parys: Zajęcie statków przez władze Doniecka to rodzaj odwetu

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie