Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Strajk kontrolerów lotu. Odwołane loty z Warszawy. Gdzie polecimy z Okęcia i Modlina? Zaledwie 180 połączeń na dobę

Kacper Komaiszko
Kacper Komaiszko
Wideo
od 16 lat
Już 1 maja w życie wejdzie nowe rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie ograniczeń w ruchu lotniczym. To efekt sporu o wynagrodzenia pomiędzy kontrolerami lotniczymi a Polską Agencją Żeglugi Powietrznej. Dla pasażerów oznacza to spore problemy w podróżowaniu. Zgodnie z nowymi przepisami operacje lotnicze w stolicy będą mogły odbywać się jedynie w godzinach 9:30-17. Lotnisko Chopina i Lotnisko w Modlinie będą mogły zrealizować łącznie zaledwie 180 połączeń dziennie. Przejdź do galerii, aby poznać listę rejsów priorytetowych, które zostaną w ofertach przewoźników.

- 25 kwietnia 2022 r. zostało opublikowane rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wprowadzenia ograniczeń w ruchu lotniczym. Rozporządzenie, ze względu na przewidywany od 1 maja 2022 r. brak ciągłości zapewnienia służb żeglugi powietrznej w rejonie kontrolowanym TMA Warszawa, obejmującym Lotnisko Chopina w Warszawie oraz lotnisko Warszawa/Modlin, ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu lotniczego przy jednoczesnym zagwarantowaniu jak największej dostępności regularnych połączeń lotniczych - podał w komunikacie Urząd Lotnictwa Cywilnego.

Zgodnie z powyższym rozporządzeniem, już od 1 maja operacje lotnicze na Lotnisku Chopina w Warszawie oraz na Lotnisku Modlin mogą być wykonywane wyłącznie od godz. 9:30 do 17 czasu lokalnego. Jednocześnie przylot samolotu, który tego samego dnia planuje wylot musi nastąpić nie później niż do godz. 15:45. W związku z tak restrykcyjnym ograniczeniem, ustalona została lista lotów priorytetowych, które muszą pozostać w rozkładach przylotów i odlotów. - Na wymienionych trasach dopuszcza się priorytetowe wykonanie operacji lotniczej startu lub lądowania wyłącznie raz dziennie, przez jednego przewoźnika lotniczego, który przewiózł największą liczbę pasażerów na danej trasie w latach 2019–2021 - podaje UCL.

W obwieszczeniu prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego umieszczono 32 połączenia priorytetowe. 30 z nich dotyczy lotniska na Okęciu, zaledwie 2 lotniska w Modlinie.

- W czasie przewidywanej pracy lotnisk (od 9:30 do 17) w ciągu godziny może odbyć się do 24 operacji lotniczych (start i lądowanie)

-Lotnisko Chopina i Lotnisko Modlin będą mogły zrealizować w sumie do 180 operacji lotniczych (start i lądowanie) dziennie.

-Po wykorzystaniu liczby operacji na kierunkach wymienionych w rozporządzeniu, dostępnych do dalszego wykorzystania powinno zostać do 116 czasów na starty albo lądowania (slotów).

-Lotnisko Modlin otrzyma możliwość wykorzystania 10 proc. dostępnej puli wolnych operacji. Oznacza to możliwość wykonania z lotniska w Modlinie do 12 operacji lądowania albo startu, dziennie.

-W przypadku lotniska Chopina w Warszawie po wykorzystaniu slotów na priorytetowe operacje określone w rozporządzeniu, powinna istnieć możliwość realizacji do 104 operacji lotniczych dziennie.

W związku z ograniczeniami nałożonymi przez polski rząd, irlandzkie linie lotnicze Ryanair zamierzają zaskarżyć tę decyzję do Komisji Europejskiej. Przewoźnik czuje się wyraźnie pominięty w wyborze połączeń priorytetowych (zaledwie 2 rejsy z Modlina). Irlandczycy uważają, że konstrukcja rejsów priorytetowych faworyzuje Polskie Linie Lotnicze LOT (18 rejsów z Okęcia) oraz ich klientów podróżujących z Lotniska Chopina i stawia ich ponad tymi korzystającymi z usług lotniska w Modlinie. Jak wskazuje przewoźnik - taki wybór tras priorytetowych oznacza, że Ryanair i Wizz Air mogą obsługiwać w maju tylko 2 trasy z Warszawy, podczas gdy LOT obsłuży ich dziewięciokrotnie więcej.

Z decyzją rządu nie zgadzają się także władze woj. mazowieckiego, które są 36-procentowym udziałowcem lotniska w Modlinie. - Likwidacja lotów to kolejny cios w Modlin - grzmią właściciele podwarszawskiego portu lotniczego. Jak zauważają samorządowcy - od maja liczba operacji z planowanych 62 dziennie ma spaść do zaledwie 4. Na lotnisku Chopina pozostanie ich 60, z czego dwie trzecie kosztem innych przewoźników realizował będzie LOT.

– Strona rządowa kosztem Modlina stara się, aby LOT i lotnisko Chopina przeszły przez strajk kontrolerów niemal suchą stopą. Jedną decyzją pozbawiono Modlin ponad 90 proc. połączeń. Uznano, że nie są priorytetowe w przeciwieństwie do tych realizowanych przez rządowego operatora i Okęcie – podkreśla wicemarszałek Wiesław Raboszuk. – Zamiast niszczyć Modlin, strona rządowa powinna jak najszybciej doprowadzić do zakończenia strajku. Tymczasem jedną decyzją pozbawiono Polaków możliwości podróżowania.

Samorząd województwa podkreśla również, że lotnisko w Modlinie było portem, który najszybciej w kraju odbudował ruch pasażerski w kraju. Udało się tam odtworzyć blisko 90 procent ruchu, podczas gdy inne porty sięgały do poziomu od 50 do 70 procent.

Średnia liczba operacji w marcu wyniosła 49 dziennie (przylot + odlot). W tym miesiącu z usług portu skorzystało dziennie 6800 osób. Tymczasem w maju planowany był kolejny wzrost do 62 operacji. Pasażerowie mogli latać z Modlina do 48 destynacji. Zgodnie z wydanym rozporządzeniem – zostaną im tylko dwie – Dublin i Londyn.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Strajk kontrolerów lotu. Odwołane loty z Warszawy. Gdzie polecimy z Okęcia i Modlina? Zaledwie 180 połączeń na dobę - Portal i.pl