Strajk nauczycieli w woj. śląskim odczują uczniowie. Koniec klasówek, dyżurów i... wycieczek. Strajk włoski od Dnia Nauczyciela

Bartosz Wojsa
Bartosz Wojsa
Zaktualizowano 
Nauczyciele z woj. śląskiego również podejmą strajk włoski Tomasz Ho£Od
Strajk nauczycieli jest nieodwoływalny. Strajk rozpocznie się w całej Polsce tuż po Dniu Nauczyciela i będzie bezterminowy. Sprawdziliśmy, na czym będzie polegał strajk nauczycieli. W anonimowym głosowaniu, które wśród nauczycieli w woj. śląskim przeprowadził Związek Nauczycielstwa Polskiego, wzięło udział ponad 21 tys. naszych nauczycieli. Większość opowiedziała się za strajkiem włoskiem.

Strajk nauczycieli będzie bezterminowy

Decyzja zapadła. Zarząd główny Związku Nauczycielstwa Polskiego, z prezesem Sławomirem Broniarzem na czele, poinformował, że 15 października nauczyciele rozpoczną strajk włoski.

Na czym będzie polegał strajk nauczycieli?

  • nauczyciele nie wyjadą na zielone szkoły
  • nie będą organizowane wycieczki szkolne
  • nie będą organizowane zajęcia pozalekcyjne
  • zawieszone będą kółka zainteresowań (za które nie otrzymują wypłaty)
  • prawdopodobnie nauczyciele nie będą dyżurować na przerwach (gdy nie mają tego w umowach o pracę)
  • prawdopodobnie nie będą organizowane kartkówki (aby nauczyciele nie musieli poprawiac ich po godzinach)

Strajk nauczycieli będzie o charakterze strajku włoskiego będzie polegał na tym, że pracownicy oświaty mają powstrzymać się od wykonywania dodatkowych obowiązków, za które nie otrzymują wynagrodzenia, ograniczając się tylko do tych czynności zapisanych m.in. w Karcie Nauczyciela czy statucie konkretnych placówek.

- Koronnym przykładem takich dodatkowych czynności są np. „zielone szkoły”, gdzie nauczyciele wyjeżdżają z dziećmi na 2-3 tygodnie i muszą opiekować się nimi 24 godziny na dobę, nie otrzymując za to dodatkowego wynagrodzenia - mówi Grażyna Hołyś-Warmuz, rzeczniczka Okręgu Śląskiego ZNP.

- Udział w tego typu wyjazdach nie jest obowiązkiem nauczyciela, tak samo jak wycieczki czy niektóre zajęcia pozalekcyjne.

Decyzja o podjęciu protestu włoskiego to pokłosie strajku nauczycieli z kwietnia, kiedy ten został zawieszony mimo tego, że rząd nie spełnił wszystkich żądań nauczycieli, w tym tych dotyczących wysokich podwyżek dla wszystkich pracowników oświaty. Sprawa protestu wróciła jak bumerang, ale zarząd ZNP nie chciał podejmować decyzji o aktywnym strajku bez wcześniejszego zapytania nauczycieli o zdanie. A zrobił to za pośrednictwem anonimowych ankiet przeprowadzanych w szkołach w całej Polsce. W kraju wzięło w nich udział 227 tys. 567 osób. W samym województwie śląskim zagłosowało z kolei 21 tys. 720 osób.

Zobaczcie koniecznie

- Wyniki są bardzo zbliżone do tych ogólnopolskich - mówi Grażyna Hołyś-Warmuz. Około 40 proc. głosujących oceniło kondycję polskiej oświaty jako „dostateczną”. Zdaniem ankietowanych dwa najważniejsze postulaty, jakimi w pierwszej kolejności powinno się zająć Ministerstwo Edukacji Narodowej, to zmniejszenie biurokracji i podniesienie wynagrodzeń. Około 50 proc. osób wyraziło zdanie, że działania protestacyjne powinny być kontynuowane, ale jednocześnie przeważająca liczba osób zagłosowała za strajkiem włoskim, nie chcąc ponownie podejmować aktywnego strajku.

Strajk nauczycieli: kilkuset nauczycieli demonstrowało na ry...

Jak udało nam się ustalić, podczas gdy w kwietniowym strajku determinacja środowiska nauczycielskiego była ogromna, tak teraz spora grupa osób jest sfrustrowana tym, że wówczas nie udało jej się wywalczyć tego, co chciała.

Co ważne, jak podkreślają przedstawiciele ZNP, data rozpoczęcia strajku włoskiego również została wybrana nie bez przyczyny. - Nie chcemy, by posądzono nas o to, że wplątujemy się w kampanię wyborczą czy jakiś spór polityczny, dlatego wybrano datę już po wyborach - mówi Grażyna Hołyś-Warmuz.

Ile zarabia nauczyciel? Realne pensje nauczycieli z dowodów ...

Tak naprawdę to, czy nauczyciele podejmą strajk, zależy od indywidualnej decyzji każdego z nich. - Nie ma przymusu, Rady Pedagogiczne będą same decydować, czy robić rzeczy, które do tej pory robiły, choć wcale nie muszą - mówią w ZNP Okręgu Śląskim.

Akcja ma też na celu pokazanie, jak wiele czynności wykonują pracownicy oświaty, bez dodatkowego wynagrodzenia, choć nie należy to do ich obowiązków. Strajk ma trwać do odwołania.

Nie przegapcie

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 186

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
8 października, 10:19, Gość:

Ciągle narzekacie jak wam tak źle to zmieńcie zawód przyjdą inni nauczyciele oddani dzieciom a wy do pracy po 12 h i na noce urlop jak wszyscy za taką prace macie dobre zarobki i się cieszcie

8 października, 11:42, Rysiek:

Nauczyciele są żeby uczyć a Ty rodzicu jesteś żeby wychowywać swoje bachory a niestety większość nauczycieli robi to za Ciebie i nie jest to łatwe.

8 października, 11:46, Rysiek:

Bo gówniarz w domu nawet Dzień dobry powiedzieć nie jest nauczony

8 października, 11:48, Mama:

Bachorem nazwij siebie a nie nasze dzieci! A dyzur na przerwie musi byc nasze dzieci maja byc bezpieczne!

9 października, 20:44, Gość:

W Norwegii jakoś dzieci pilnuja sie same na przerwach, bo wiedza, ze jak cos zbroja to mausia i tatuś pójdą siedzieć za nich!!!

Tylko nie bachory,ok? Rodzice wychowują w domu,nauczyciele w szkole,chyba ,że mierzysz dzieci swoją miarą to przykro mi,że tak zostałeś wychowany

M
Mała Mi
11 października, 12:28, Cynik:

Istnieje ryzyko, że rodzice kompletnie nie odróżnią włoskiego strajku od normalnej pracy nauczycieli...

A podobno rodzice są inteligentni...

O
Odpowiem
11 października, 16:02, Gość:

Ciekawe dlaczego nie zaczynają strajku od 14 tylko od 15😉?

Bo 14 jestem w pracy. To Dzień Nauczyciela - dzieci mają wolne, a my pracujemy. A wiesz dlaczego? Bo mamy niedługo okrągłą rocznicę powstania szkoły i tez okrągłą rocznicę nadania jej imienia. Pompa musi być - zjadą notable, VIP-y i inni tacy, którzy chcą się ogrzać przy imprezie. Bo wyobraź sobie, że oprócz picia kawy i zjadania ciasteczek robimy w szkole całą masę rzeczy, o których nikt nie wiem. Temat wyczerpany?

G
Gość

Ciekawe dlaczego nie zaczynają strajku od 14 tylko od 15😉?

G
Gość
8 października, 9:07, Anna:

Dajemy podwyżkę a zabieramy przywileje ( m.in :płatne wakacje i ferie , wprowadzamy 8 godz dzień pracy itd )

8 października, 9:17, Adrian:

A twój urlop jest bezpłatny. Zastanów się, bo nauczyciel może mieć urlop tylko w wakacje. Tylko uczniowie mają wakacje a nauczyciel tylko , jak wszyscy urlop!

8 października, 9:49, Xylon:

Ale normalny pracownik nie ma 9 tygodni płatnego urlopu, więc o czym ty nadal bredzisz?

8 października, 10:27, Gość:

Popieram podwyżka i owszem ale praca 8 godzin i to nie w domu a normalnie jak kazdy inny pracownik przychodzi np od 7-15 lub od 8-16 sprawdziany kartkowki przygotowania do następnego dnia wszystko w ramach tych godzin. Praca 4 czy 5 godzin/ lekcyjnych / a potem do domu i twierdzenie ze sie w domu przygotowuje do nastepnego dnia to kpina po pierwsze dlatego ze nikt tego nie widzi po drugie gdy sie klepie przez lata ten sam material to sie go zna na pamięć.Zawod nauczyciela to sluzba powołanie dla dobra dzieci a gdzie tu jest to dobro?

8 października, 11:21, Gość:

Chętnie będę pracować od 7:30 do 15:30 pod warunkiem że szkoła zapewni mi indywidualne miejsce, komputer z właściwym oprogramowaniem, i szafę na dokumenty i książki. W domu mam gabinet w pracy przepełniony pokój nauczycielski. To nie Ameryka, niestety.🙁

8 października, 15:49, Gość:

To się przeprowadź.

8 października, 17:06, Gość:

Dzieciaki muszą codziennie dźwigać książki i zeszyty a gwiazdor chce szafkę

10 października, 9:11, Tadeusz:

Dokładnie 40 h tydzień pracy, ale na miejscu w szkole. Ja też nie mogę wziąść teczek z dokumentami i między gotowaniem obiadu je obrabiac, tylko na miejscu. Oczywiście urlop 26 dni i mogą wziąść w wakacje, tylko zostanie im duuuuzo wolnego i wtedy do domów kultury lub półkolonie dla dzieci.

11 października, 9:40, Gość:

Zgadzam sie👍

Zgadzam sie I popieram!!!!!

G
Gość
10 października, 22:24, franek:

To jest niesłychane!!

Znowu nauczyciele chcą strajkować mimo podwyżek 15% w tym roku.

Wstyd mi za was !!

W żadnym państwie na świecie nie otrzymalibyście tak wysokiej podwyżki, jak już to najwyżej 3-4%.

Jest niemożliwe , żeby ten rząd w tak krótkim czasie podwyższył wasze zarobki tak skokowo jak tego żądacie.

Ja na miejscu ministra edukacji zwolnił bym tych strajkujących, a zatrudnił nauczycieli , którzy zostali niedawno emerytami, jednocześnie pozwalając im nie płacić podatku z zarobku.

11 października, 10:10, Gość:

Idź się lecz na głowę.

A JA SIE ZGADZAM... KOLEJNA KASTA KTOREJ WSZYSTKO SIE NALEZY

G
Gość

Przeciez po wlosku od dawna pracuja! Wszystko przerzucaja na rodzicow. No i oczywiscie obciac pensje tez stosownie do pracy!

C
Cynik

Istnieje ryzyko, że rodzice kompletnie nie odróżnią włoskiego strajku od normalnej pracy nauczycieli...

G
Gość
10 października, 22:24, franek:

To jest niesłychane!!

Znowu nauczyciele chcą strajkować mimo podwyżek 15% w tym roku.

Wstyd mi za was !!

W żadnym państwie na świecie nie otrzymalibyście tak wysokiej podwyżki, jak już to najwyżej 3-4%.

Jest niemożliwe , żeby ten rząd w tak krótkim czasie podwyższył wasze zarobki tak skokowo jak tego żądacie.

Ja na miejscu ministra edukacji zwolnił bym tych strajkujących, a zatrudnił nauczycieli , którzy zostali niedawno emerytami, jednocześnie pozwalając im nie płacić podatku z zarobku.

Idź się lecz na głowę.

G
Gość
8 października, 9:07, Anna:

Dajemy podwyżkę a zabieramy przywileje ( m.in :płatne wakacje i ferie , wprowadzamy 8 godz dzień pracy itd )

8 października, 9:17, Adrian:

A twój urlop jest bezpłatny. Zastanów się, bo nauczyciel może mieć urlop tylko w wakacje. Tylko uczniowie mają wakacje a nauczyciel tylko , jak wszyscy urlop!

8 października, 9:49, Xylon:

Ale normalny pracownik nie ma 9 tygodni płatnego urlopu, więc o czym ty nadal bredzisz?

8 października, 10:27, Gość:

Popieram podwyżka i owszem ale praca 8 godzin i to nie w domu a normalnie jak kazdy inny pracownik przychodzi np od 7-15 lub od 8-16 sprawdziany kartkowki przygotowania do następnego dnia wszystko w ramach tych godzin. Praca 4 czy 5 godzin/ lekcyjnych / a potem do domu i twierdzenie ze sie w domu przygotowuje do nastepnego dnia to kpina po pierwsze dlatego ze nikt tego nie widzi po drugie gdy sie klepie przez lata ten sam material to sie go zna na pamięć.Zawod nauczyciela to sluzba powołanie dla dobra dzieci a gdzie tu jest to dobro?

8 października, 11:21, Gość:

Chętnie będę pracować od 7:30 do 15:30 pod warunkiem że szkoła zapewni mi indywidualne miejsce, komputer z właściwym oprogramowaniem, i szafę na dokumenty i książki. W domu mam gabinet w pracy przepełniony pokój nauczycielski. To nie Ameryka, niestety.🙁

8 października, 15:49, Gość:

To się przeprowadź.

8 października, 17:06, Gość:

Dzieciaki muszą codziennie dźwigać książki i zeszyty a gwiazdor chce szafkę

10 października, 9:11, Tadeusz:

Dokładnie 40 h tydzień pracy, ale na miejscu w szkole. Ja też nie mogę wziąść teczek z dokumentami i między gotowaniem obiadu je obrabiac, tylko na miejscu. Oczywiście urlop 26 dni i mogą wziąść w wakacje, tylko zostanie im duuuuzo wolnego i wtedy do domów kultury lub półkolonie dla dzieci.

Zgadzam sie👍

G
Gość

Nauczyciele strajkują a wychowawcy w domach dziecka i innych podobnych placówkach, zarabiają tyle co sprzątaczka a na swoich barkach mają dużo większa odpowiedzialność niż nauczyciel. Polsko obudź się, bo za niedługo wszyscy uciekna za granicę aby godnie żyć. Nie trzeba wojny aby wyniszczyć Polskę bo robią to urzędnicy...

f
franek

To jest niesłychane!!

Znowu nauczyciele chcą strajkować mimo podwyżek 15% w tym roku.

Wstyd mi za was !!

W żadnym państwie na świecie nie otrzymalibyście tak wysokiej podwyżki, jak już to najwyżej 3-4%.

Jest niemożliwe , żeby ten rząd w tak krótkim czasie podwyższył wasze zarobki tak skokowo jak tego żądacie.

Ja na miejscu ministra edukacji zwolnił bym tych strajkujących, a zatrudnił nauczycieli , którzy zostali niedawno emerytami, jednocześnie pozwalając im nie płacić podatku z zarobku.

P
P

Większość nauczycieli cały czas pracuje jak na włoskim strajku...

Y
Yga

Płacić podatki za korepetycje a potem żądajcie podwyżek bo okradacie nasz kraj!!!

G
Gość
9 października, 22:40, Gość:

Obowiązki nauczycieli

Art. 6. Nauczyciel obowiązany jest:

1) rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;

2) wspierać każdego ucznia w jego rozwoju;

3) dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego;

3a) doskonalić się zawodowo, zgodnie z potrzebami szkoły;

4) kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka;

5) dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.

👍👍👍

Informacje z Karty nauczyciela...

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3