Strefa "Tempo 30" w Katowicach budzi kontrowersje [OPINIE]

Justyna Przybytek
Plakat promujący Strefę TEMPO 30 w Katowicach
Plakat promujący Strefę TEMPO 30 w Katowicach UM Katowice
Strefa "Tempo 30" w Katowicach: 17 sierpnia w Katowicach zacznie obowiązywać Strefa "Tempo 30", czyli strefa uspokojonego ruchu, w której dozwolona prędkość wyniesie 30 km na godzinę. Termin, jak mówił w czwartek Marcin Krupa, prezydent Katowic, jest ostateczny. Podobne strefy z powodzeniem działają w centrach zachodnich miast, ale są też w Krakowie, Opolu, Wrocławiu, Łodzi, Poznaniu, Gdańsku, Szczecinie, czy nawet Radomiu.

Strefa "Tempo 30" w Katowicach: W Katowicach strefa obejmie ścisłe śródmieście. Będzie się rozciągała między ulicami Mikołowską, Francuską i Dudy-Gracza oraz między A4 i DTŚ. Ze strefy wyłączone będą - aby zapewnić sprawny ruch tranzytowy - główne szlaki komunikacyjne jak A4, DTŚ, ulice Mikołowska, Francuska, Dudy-Gracza, Korfantego, ul. Kościuszki (od ul. Poniatowskiego w kierunku Brynowa) oraz ul. Warszawska na odcinku do ul. Szkolnej (od Szkolnej do rynku strefa będzie obowiązywała). A także fragmenty ul. Słowackiego w rejonie wjazdu do Galerii Katowickiej i skrzyżowania Dworcowa - Kościuszki - św. Jana - Pocztowa - Młyńska.

Wprowadzenie strefy w stolicy aglomeracji w pierwszym jej etapie będzie kosztować 150 tys. zł. To pieniądze na oznakowanie wjazdów do strefy (potrzeba 70 znaków pionowych i piktogramów na jezdniach) oraz na przeprogramowanie 13 sygnalizacji świetlnych znajdujących się w strefie, które zostaną dostosowane do prędkości 30 km na godz.

Już w poniedziałek, 10 sierpnia, katowicki magistrat rusza z kampanią informacyjną - która będzie kontynuowana we wrześniu i październiku - na temat zmian. Jej hasło to "Przebojowa 30 w Katowicach".

- Chcemy poinformować mieszkańców, jakie korzyści płyną z tych rozwiązań - zapowiada Marcin Krupa, prezydent Katowic. Jak dodaje, w ramach kampanii odbędzie się szereg wydarzeń promujących strefę, jak pikniki, nocne i dzienne przejazdy przez strefę, itp. Magistrat planuje też wspólną akcję z katowicką policją. 17 sierpnia, w dzień wprowadzenia strefy "Tempo 30" w Katowicach, policjanci z drogówki wyjdą na ulicę z radarami, ale kierowców, którzy przekroczą 30 km na godz. w centrum, będą tylko upominać. W kolejnych dniach taryfy ulgowej może jednak już nie być.

- Na początku będziemy się przyglądać, jak ruch wygląda, chcemy promować bezpieczne zachowania, ale jeśli ktoś będzie naruszał drastycznie przepisy, będziemy karać - zapowiada Jacek Prokop, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego w Katowicach.

Kampania bardzo się przyda, bo katowiczanie są wobec pomysłu mocno podzieleni. Część obawia się większych korków i utrudnień w centrum. Ponadto - 30 km/h to większe spalanie i emisja spalin.

Urzędnicy twierdzą, że jest odwrotnie: ruch ma być bardziej płynny, a dodatkowo miasto planuje redukcję liczby sygnalizacji w centrum. A spaliny? - W Niemczech, odkąd wprowadzono strefy, o 12 proc. zmniejszyła się liczba zmian biegów i o 14 proc. zmalał udział hamowań, co pozwoliło zaoszczędzić 12 proc. paliwa. W austriackim Grazu zmalała emisja tlenków azotu na terenach zabudowanych o 24 proc. - przytaczają dane urzędnicy.

Zmianom kibicuje prof. Stanisław Krawiec, prodziekan Wydziału Transportu Politechniki Śląskiej. - To dobry pomysł - mówi. - Po pierwsze, wizerunkowo Katowice zyskają, bo powinny upodabniać się do metropolii europejskich, czyli przyjaznych dla pieszych, ludzi odwiedzających centra dla przyjemności - komentuje. Korki? Profesor przypomina, że i obecnie po centrum Katowic nie jeździmy dużo szybciej niż 30 km na godz.

- Na granicach strefy przepisy i tak się nie zmienią, główne ulice pozostają poza strefą (i przy dotychczasowych prędkościach - przyp. red.). A w strefie rzeczywista prędkość i tak teraz nie przekracza 30 km na godzinę, więc ograniczenie nie będzie miało większego wpływu na przepustowość centrum - dodaje profesor.

Strefa w Katowicach w najbliższych miesiącach będzie ewoluować. Na jej terenie przybędzie elementów uspokajających ruch, takich jak kontrapasy dla rowerzystów, szykany, progi zwalniające, wyniesione przejścia i skrzyżowania, zwężenia czy naprzemienne parkowanie.


*Wybieramy Dziewczynę Lata 2015 ZGŁOŚ SIĘ i ZAGŁOSUJ NA KANDYDATKĘ
*Nowy sklep IKEA powstanie w Zabrzu
*Burza na Śląsku i Zagłębiu. Po burzy Rydułtowy wyglądają jak po wojnie ZDJĘCIA + WIDEO
*Przepis na leczo SPRAWDZONY I NAJSZYBSZY
*Program Rolnik szuka żony 2: Rolniczka Anna będzie gwiazdą
*Plebiscyt Fotolato 2015 WYGRAJ FANTASTYCZNE NAGRODY
*Erotyczna bielizna i gadżety z Zabrza podbijają rynek w Arabii Saudyjskiej

Wideo

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

t
tempo

Popieram 30,szybciej i tak strach jechać w centrum

g
gość

Jak jedziesz do pracy samochodem do centrum to z iloma pasażerami ?Sam?

x
xxx

Bardzo dobry bo? Bo nowy prezio Katowic genialnym wizjonerem jest!!! Doprawdy powalający argument. A właśnie - z tej całej reformy magistrackich bystrzaków od komunikacji wynika, że autobusy też będą musiały zwolnić do 30...

ś
śródmieście

Pomysł jest bardzo dobry,a jak się nie podoba zmieńcie 4 kółka na komunikację miejską-autobus,tramwaj,pociąg...albo rower.Nikt Was nie zmusza do jazdy do centrum autem...

x
xxx

A potem się dziwią, że ludzie z Katowic się wyprowadzają i mieszkańców ubywa... W centrum mieszkać się już nie da.... W nocy "kulturalne" wycia z Mariackiej, a w dzień zafundują nam teraz ruch uliczny w tempie korowodów pogrzebowych i pewnie progi zwalniające co 50m żeby się wszystkim żyło lepiej, a już zwłaszcza zaprzyjaźnionym firmą które będą je montować i oczywiście mądralom z magistratu, którym za takie genialne pomysły należą się teraz sowite premie...

B
Bor

Skoro podobno w tej strefie i tak się szybciej w praktyce nie jeździ - jak twierdzą "Eksperci" wspominani w tekście, to po co wprowadzać takie ograniczenia? Pewnie żeby móc się pochwalić "nowoczesnością" i stworzyć "sukces" do swojego samorządowego CV... A że to "sukces" we wprowadzaniu bzdurnych przepisów, to nic... No coż - na bezrybiu i rak ryba... A i budżet może na tym zyskać - zawsze wpadnie parę mandatów od "szaleńców za kółkiem", co to się zagapili i pędzili 40km/h... A może by tak któraś mądra głowa w UM zamiast wymyślać jak utrudnić życie mieszkańcom, wymyśliła lepiej jak zwiększyć liczbę miejsc parkingowych w mieście? To by mogło realnie ograniczyć ruch w centrum o tych, którzy bezskutecznie ich szukają i krążą po ulicach rozglądając się bezradnie dookoła?

P
PP

Katowice były najmniej zakorkowanym miastem zw wszystkich wojewódzkich nie tylko dzięki świetnym systemie dróg a braku takiej strefy bo ona w zamyśle ma być prawie deptakiem, Mikolowska nim nie jest ale pan prezydent nie zdaje sobie z tego sprawy jak i z wielu rzeczy. Galeria handlowa której ludzie nie chcą powstaje, biurowce w dolinie 3 stawów których ludzie nie chcą, powstają, droga przez park krajobrazowy przeciwko której ludzie prostestują powstaje, tramwaj którego w bażantowie nie chcą bo mają przecież klimatyzowane samochody, a na Manchatanie sie nie przyda bo jest stamtąd za daleko żeby ktoś przypadkiem stamtąd nie wsiadł do niego.
Jak prezydent wspomniał strefa będzie sie rozwijać, proponuję ją rozwinąć od Kostuchny po sam magistrat, może wtedy zrozumie że decyzje strategiczne podejmuje się głową, a nie tym czym on.
Następne zwolnienia w mieście proponują w magistracie, a łatwo będzie zbierać podpisy w korkach które powstaną za referendum w sprawie odwołania geniusza który rządzi tym miastem.
W sumie nic się nie zmieni, po prostu zamiast pół godziny będziemy stać w nich godzinę, ale wasz czas jest niczym przy wizerunku prezydenta.

j
jo

w nocy też będzie obowiązywało tempo 30 ?

s
s

Pomysł bez sensu.

Dodaj ogłoszenie