Strefa Tempo 30 w Katowicach większa już jesienią 2019. Mickiewicza, Zabrska, Sobieskiego, Opolska, Dąbrówki. Ale Grundmanna bez zmian

DNZaktualizowano 
Ulica jagiellońska, tu strefa działa od dawna arc.
Strefa Tempo 30 w Katowicach zostanie poszerzona o ulice Mickiewicza, Zabrską, Sobieskiego, Opolską i Dąbrówki. To kwartał ulic między Sokolską, Gliwicką, Grundmanna i Chorzowską. Tak stanie się jesienią 2019. Grundmanna zostaje bez zmian i bez strefy z ograniczeniem prędkości.

Powiększenie strefy Tempo 30 zapowiedział prezydent miasta Marcin Krupa, wyliczając działania w ramach Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu we wrześniu 2019.

- Od 2015 roku w naszym mieście działa strefa tempo 30 w Śródmieściu, a od dwóch lat podobne strefy wprowadziliśmy w dzielnicach. Dzisiaj w ramach ETZT poszerzamy Strefę Tempo 30 w Śródmieściu także do ulicy Grundmanna – powiedział prezydent Marcin Krupa.

O jaki obszar dokładnie chodzi? Strefa tempo 30 w Śródmieściu zostaje poszerzona o kwartał ograniczony ulicami: Sokolska, Gliwicka, Grundmanna, Chorzowska. Ulica Grundmanna będzie granicą i sama nie wejdzie w tę strefę. Obecnie ma ona 3 pasy ruchu w każdą stronę i jest niejako obwodnicą centrum. Ograniczenie prędkości tu nie będzie.

W kwartale z ograniczeniem Tempo 30 znajdują się ulice: Mickiewicza, Zabrska, Sobieskiego, Opolska, Dąbrówki.

Zobacz zdjęcia:

MZUiM Katowice przystąpił już do wprowadzania nowej organizacji ruchu. Prace powinny zakończyć się do 20 września 2019.

Przypomnijmy. Strefa Tempo 30 obowiązuje w centrum Katowic od 17 sierpnia 2015 roku. Na ulicach w jej granicach nie można jechać szybciej niż 30 km na godzinę. W ramach uspokojenie ruchu pojawiło się też wiele podwyższonych przejść dla pieszych i progów "poduszek", przez które swobodnie przejeżdżają autobusy, ale auta osobowe muszą bardzo zwolnić. Pierwsza strefa rozciągała się między ulicami Mikołowską, Francuską i Dudy-Gracza oraz między A4 i DTŚ. Wyłączone z niej są, aby zapewnić sprawny ruch tranzytowy, główne szlaki komunikacyjne jak:

  • autostrada
  • DTŚ
  • ulica Mikołowska
  • Francuska
  • Dudy – Gracza
  • Korfantego
  • Kościuszki od ul. Poniatowskiego w kierunku Brynowa
  • ul. Warszawska na odcinku do ul. Szkolnej (od Szkolnej do rynku strefa będzie obowiązywała).

A także fragmenty ul. Słowackiego w rejonie wjazdu do Galerii Katowickiej i skrzyżowania Dworcowa - Kościuszki - św. Jana - Pocztowa – Młyńska. W ubiegłym roku do strefy włączono jeszcze, na wniosek Uniwersytetu Ekonomicznego, ulicę Bogucicką.
W 2017 roku zapadła decyzja, żeby do strefy Tempo 30 włączyć dzielnice miasta. Objęła ulice w Koszutce (rejon ulic Grażyńskiego, Okrzei, Morcinka i Czerwińskiego), Dąbrówce Małej (rejon ulic Siemianowickiej, Styczniowej i Siwka), Nikiszowcu, Brynowie (na ulicy Ceglanej), Piotrowicach i Ochojcu (rejon Osiedla Odrodzenie i ulicy Szenwalda), Ligocie (rejon ulic Japońskiej, Emerytalnej i Zagrody), Zawodziu (rejon ul. Marcinkowskiego) oraz Śródmieściu w rejonie Biblioteki Śląskiej, a także na osiedlu Paderewskiego (rejon ulicy Sowińskiego) i na Osiedlu Tysiąclecia.

Nie przegapcie

Urzędnicy podkreślają, że strefa uspokojonego ruchu oznacza:

  • większe bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu w związku z obniżeniem maksymalnej prędkości na drogach w ścisłej zabudowie miejskiej;
  • poprawę płynności ruchu samochodów, rowerzystów i pieszych;
  • zmniejszenie stężenia spalin w centrum miasta i redukcję zużycia paliwa przez samochody;
  • obniżenie poziomu hałasu;
  • przywrócenie mieszkańcom centrum miasta dzięki ułatwieniu poruszania się po nim niechronionych uczestników ruchu drogowego.

Zobaczcie koniecznie

polecane: Polska jest częścią zagłębia motoryzacyjnego Europy

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 10

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Taa a przed automobilem niechaj kroczy sygnalista z flaga.

G
Gość
17 września, 17:12, Pj:

Haha. Zabawne. Poprawienie bezpieczeństwa... Czyjego? Skoro piesi korzystają z chodników, a w centrum jest sporo oznakowanych przejść dla nich to w jaki sposób zwiększy się bezpieczeństwo? Może szanse przeżycia wzrastają przy mniejszej prędkości, to fakt. Poziom hałasu, natężenie ruchu czy spalin to problem głównie przy niskiej prędkości... Samochód bardziej hałasuje na niższych biegach, spalanie na dwójce jest wyższe niż na czwórce etc. Pachnie mi to próbą ograniczenia ruchu, wprowadzeniem płatnych parkingów jak najdalej ścisłego centrum i obrzydzeniem do granic możliwości korzystania z samochodów. Gratuluje Katowiczanom władz.

Jaki prezydent takie miasto (:

G
Gość

no to jeszczek chulajnóg brakuje żeby jeździli po jezdniach i bedzie mexyk

G
Ginter

A parkingów wciąż żadnych... Pod "urzędem" miejskim jest około 15 ogólnodostępnych miejsc, ale zamiast zbudować jakiś nowoczesny parking, to Krupa woli wywalić ponad PÓŁ MILIONA złotych na dwa samochodziki do UM, potem wywalił 150 tysięcy na jakiś uja warty pasek podświetlany, aby debil-zombie ze smartfonem nie wlazł pod auto. No paranoja!!! 753 złotych poszło na takie bylegówno. I nikt nic nie powiedział. Ludzie!!! 753.000 złotych - przez całe życie takiej kwoty nigdy niezarobicie a dupognioty wydały ją lekką ręką na taki szajs. Koszmar!!!

P
Pj

Pominąłem płynność ruchu... No po wuju płynność polepszy się gdy każdy musi zwolnić przez poduszkę. Zacznijcie coś z tym robić mieszkańcy poważnie...

G
Gość
17 września, 21:55, zak1953:

W Republice Federalnej Niemiec spotkałem takie ograniczenia prędkości w miejscowościach w godzinach nocnych. Z uwagi na ewentualny hałas jadących samochodów. Do tego nie serwują tam licznych garbów i przeszkód. Komuś chyba jednak u nas odbiło... Co zyskaliśmy? Z pewnością nie ograniczenie hałasu i zmniejszenie emisji spalin. Zarobiły tylko firmy instalujące szykany na drogach. Gratulacje...

Weź pod uwagę jedno - jak w DE jest ograniczenie do 40 to każdy z taką prędkością jedzie - u nas tak nie ma. Ja natomiast przy Szwajcarii widywałem strefy 30, które działały całą dobę.

z
zak1953

W Republice Federalnej Niemiec spotkałem takie ograniczenia prędkości w miejscowościach w godzinach nocnych. Z uwagi na ewentualny hałas jadących samochodów. Do tego nie serwują tam licznych garbów i przeszkód. Komuś chyba jednak u nas odbiło... Co zyskaliśmy? Z pewnością nie ograniczenie hałasu i zmniejszenie emisji spalin. Zarobiły tylko firmy instalujące szykany na drogach. Gratulacje...

G
Gość

ulica Szenwalda to teraz Prusa.

k
katowiczanin

I pomyśleć, że prezydent Katowic ma doktorat z transportu …

P
Pj

Haha. Zabawne. Poprawienie bezpieczeństwa... Czyjego? Skoro piesi korzystają z chodników, a w centrum jest sporo oznakowanych przejść dla nich to w jaki sposób zwiększy się bezpieczeństwo? Może szanse przeżycia wzrastają przy mniejszej prędkości, to fakt. Poziom hałasu, natężenie ruchu czy spalin to problem głównie przy niskiej prędkości... Samochód bardziej hałasuje na niższych biegach, spalanie na dwójce jest wyższe niż na czwórce etc. Pachnie mi to próbą ograniczenia ruchu, wprowadzeniem płatnych parkingów jak najdalej ścisłego centrum i obrzydzeniem do granic możliwości korzystania z samochodów. Gratuluje Katowiczanom władz.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3