Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Świąteczne reklamy czasów pandemii. Najpiękniejsze, wzruszające i covidowe spoty filmowe światowych marek na Boże Narodzenie 2020

Dorota Niećko
Dorota Niećko
Już w listopadzie firmy prezentują swoje świąteczne kampanie reklamowe
Już w listopadzie firmy prezentują swoje świąteczne kampanie reklamowe Pixabay
Chłopiec, który czeka na dziadka, tancerka, która przez covid nie zagra w przedstawieniu. Jakie są świąteczne reklamy w 2020 roku? Wzruszające, chwytające za serce i jeszcze bardziej nierealne niż w poprzednich latach. Oto kampanie reklamowe przed Bożym Narodzeniem. Najpiękniejsze reklamowe filmy i takie, które odnoszą się do pandemii i koronawirusa. Widzieliście spot Coca-Coli, Amazona, irlandzkiej sieci handlowej i piwa Tyskie? Nie będzie za to ani słowa o pięknej i długiej reklamie Apartu.

Kiedy w telewizji oglądamy po raz pierwszy w tym roku reklamę Coca-Coli, wiadomo, że idą święta. I nic to, że jest listopad. Pierwsze kampanie ruszają właśnie na początku listopada. To najdroższe reklamy w całym roku, przygotowywane długo przed świętami.

Zobaczcie, kto i jak reklamuje się przed Bożym Narodzeniem 2020. W tekście znajdziecie linki do 13 filmów reklamowych marek znanych na całym świecie. Czy w tym roku w reklamach są akcenty covidowe? Jak pokazać rodzinną atmosferę świąt w czasie pandemii?

Coca- Cola, świąteczna reklama 2020
Pewnie ją już widzieliście, więc możecie przejść do punktu 3. Dwuminutowy film przedstawia historię ojca, który ma przekazać Świętemu Mikołajowi list od córeczki. Zapomina go wysłać, więc sam wyrusza na biegun, przez góry i lodowaty ocean. Rozmach jest tu ogromny. Najnowszą świąteczną reklamę Coca-Coli wyreżyserował bowiem Taika Waititi, nowozelandzki reżyser, scenarzysta i aktor, który jest laureatem Oscara za scenariusz do filmu „Jojo Rabbit”. Reklama trwa 2 minuty i 30 sekund, premierę miała 9 listopada, a od tego czasu w serwisie You Tube obejrzało ją 3,5 mln widzów. Oto ona.

Dla porównania: polska reklama Pepsi na Boże Narodzenie 2020
Trudno o niej napisać coś więcej niż to, że Mikołaj i święta są w kolorze niebieskim.

Poruszająca reklama pt. Show must go on, Amazon
To reklama, która nawiązuje wcale nie symbolicznie do pandemii, lockdownu, ograniczeń w codziennym życiu. Młoda baletnica dzielnie znosi zdalną naukę tańca i rozciąga się na schodach kamienicy, ale jest załamana tym, że świąteczny pokaz w szkole z oczywistych przyczyn zostaje odwołany. Siostra tancerki wraz z sąsiadami organizują więc pokaz z zachowaniem wszelkich zasad dystansu społecznego. Reklama trwa 2 minuty. Premiera - 2 listopada.

Reklama irlandzkiej sieci handlowej SuperValu
Ta covidowa świąteczna reklama naprawdę chwyta za serce. I też porusza kwestię pandemii. Są w niej dyskretne, ale chwytające za serce nawiązania do obecnej sytuacji i do lockdownu - np. wplecione w fabułę ujęcie dzieci, kiedy myją ręce. Ale nie to jest najważniejsze. Najważniejsze są tu obawy małego chłopca, Connora, który boi się świąt 2020, i ze smutkiem pyta rodziców: Czy w tym roku nadejdzie? Ale czy na pewno? Bo trudno w to uwierzyć. Co lub kto nadejdzie? Może chodzi o Mikołaja i prezenty, a może o to, czy w ogóle będą święta? W finale dowiadujemy się, o kogo chodziło: o dziadka. Mały Connor był zasmucony tym, że przez lockdown może w Boże Narodzenie nie spotkać się ze swoim dziadkiem. Zobaczcie, a najpierw przygotujcie chusteczki. Ta reklama jest co najmniej tak wzruszająca, jak słynna reklama Allegro z dziadkiem, który uczył się angielskiego dla wnuczki. Trwa minutę. Gdy tylko ją opublikowano 12 listopada, stała się viralem.

John Lewis, reklama świąteczna 2020
Ta reklama niczym reklama Coca-Coli w Polsce, w Wielkiej Brytanii oznacza, że naprawdę idą święta. Animowane filmiki sieci domów towarowych John Lewis to wyciskacze łez. Opowieści o przyjaźni, rodzinie, pomaganiu. Co przygotowali w tym roku? Motywem przewodnim świątecznej reklamy, która miała premierę 13 listopada, jest serduszko, przekazywane sobie przez bohaterów filmiku. W kilka dni reklama miała w serwisie YouTube 3,5 mln wyświetleń. - Wierzymy, że świat byłby lepszym miejscem, gdybyśmy wszyscy okazali trochę więcej miłości. Dlatego w tym roku świętujemy życzliwość, dużą lub małą, pokazując, jak każdy akt miłości ma pozytywny wpływ na otaczający nas świat, gdy przekazujemy go innym - czytamy w opisie produkcji na You Tube. Reklama trwa 2 minuty.

Świąteczna reklama sklepów Aldi, Australia
Znacie reklamy sieci Aldi dla Australii? Możliwe, że nie, a warto! Nie można się przy nich nie uśmiechnąć. To coś zupełnie innego, niż ckliwe i nostalgiczne europejskie święta. Od kilku lat bohaterem jest Mikołaj, który ma niemal surrealistyczne przygody - jakby sam widok Mikołaja z saniami w środku lata nie był wystarczająco dziwny. Ich humor można porównać do bekającej skarpety ze świątecznej reklamy sklepów TK Maxx sprzed kilku lat albo zabawnej reklamy sklepów IKEA, gdzie klienci urządzili sobie święta w windzie, w której utknęli. W poprzednich latach Mikołaj z Aldi, któremu sanie zepsuły się nad australijską pustynią, trafił np. do pracy na fermie owiec, a w roku 2020 zmultiplikował się i prezentuje talent do synchronicznego pływania w basenie. Reklama trwa minutę, oto ona:

Świąteczna reklama WWF "We would all be lost without a home", czyli Wszyscy bylibyśmy zgubieni bez domu.
Organizacja ekologiczna Wourld Wide Found for Nature w tym roku w spocie świątecznym nawiązuje do sytuacji na świecie. - Rok 2020 był dla nas wszystkich wyzwaniem. Przypomniał nam o znaczeniu naszych domów i rodzin, zwłaszcza w okresie Bożego Narodzenia - czytamy w opisie. W poruszającym biało-czarnym filmiku widzimy zdezorientowanego słonia, który utknął na boisku do koszykówki w środku miasta. Reklama trwa minutę.

Kevin the Carrot, czyli znów sklepy Aldi
Aldi od kilku lat przed świętami prezentuje filmiki, których bohaterem jest marchewka o imieniu Kevin. W tym roku Kevin the Carrot wraz ze swoim kumplem jeżem próbują zdążyć do domu na święta. Zobaczcie.

Polskie reklamy na święta 2020.

Wciąż czekamy na reklamę Allegro. Ta firma wysoko postawiła sobie poprzeczkę reklamą z dziadkiem uczącym się agnielskiego. W 2020 jeszcze nie zaprezentowała swej świątecznej kampanii. W ogóle niewiele firm zaprezentowało swoje kampanie na Boże Narodzenie. Oczywiście najgłośniej jest o reklamie Apartu, ale o niej ma nie być przecież mowy w tym zestawieniu. Cóż. Polskie reklamy świąteczne w porównaniu z wielkimi światowymi kampaniami są przaśne i skromne. Choć mocno świąteczne.

Tyskie, w święta czas przejdź na Ty. Edycja Boże Narodzenie 2020
Ta reklama miała swą premierę 5 listopada i trwa 45 sekund. Czerwony pociąg Tyskiego do złudzenia przypomina Wam reklamową ciężarówkę Coca-Coli? Trudno uniknąć skojarzeń. Trudno też znaleźć logikę w historii podróżnych, czekających na peronie z walizkami na pociąg. Wsiadają so niego, a w środku - a jakże, bar z piwem, gdzie biesiadujący przechodzą przy kuflu na "ty". Możemy się umówić, że taki pociąg to marzenie piwoszy. Podoba Wam się reklama Tyskiego? Zobaczcie.

Robert Lewandowski, sieć T-Mobile i 5G
W tej reklamie można się wzruszać na widok Lewandowskiego, który lepi świąteczne pierniczki i dojrzeć, że piłkarz jedzie autem z rejestracją z woj. śląskiego - SB. Reklama trwa minutę, jest w niej śnieg, podłamany św. Mikołaj, telefon i Lewandowski jako bohater, który ratuje święta. W tle: smutna wersja piosenki Mad world. Zobaczcie.

Na koniec: kilka innych zabawnych lub ciekawych reklam sieci, które dobrze znacie i które dotyczą znanych marek.

TK Maxx i wystrojona koza Lil, kampania na święta 2020

Zalando. Kampania: Niedługo znów się przytulimy

Brytyjska sieć sklepów Sainsbury i jedna z trzech reklam na Boże Narodzenie 2020
Sos taty najlepszy. Proste, chwytające za serce.

Świąteczna kampania Lego: Rebuilt the world

- Święta są wyjątkowym okresem w roku, miłym, dobrze się kojarzącym. Tęsknimy za nim, pamiętamy długo. W tym roku szczególnie będziemy doceniać rodzinne święta, bo zastanawiamy się, czy spotkamy się z rodziną, rodzicami, dziadkami.

- W tym roku po prostu docenimy je mocniej i w reklamach to będzie widoczne. Takie będzie ich przesłanie: zaspokoić obecną potrzebę spotkań rodzinnych i nawiązać do domowej atmosfery, w której cieszymy się sobą, a nie myślimy o problemach. To takie sprzedawaniem nam pewnej wizji i marzeń - ocenia dr Krystian Dudek, specjalista z zakresu PR i komunikacji społecznej, pełnomocnik rektor Akademii WSB ds. PR.

Jako wzór świątecznej reklamy przypomina kampanie Allegro sprzed kilku lat. Pamiętacie dziadka, który uczył się angielskiego dla swoich wnuków? Na pewno.

- Była tam opowieść, były emocje, a całość wzruszała i zapadała w pamięć - mówi Dudek. - Storytelling. Chodzi o to, żeby przekaz był opowieścią, która ma sens, wciąga nas i angażuje. Nie możemy oglądać zwykłego człowieka, który beznamiętnie mówi, że produkt jest najlepszy. Trzeba przekazać i pokazać jakie ten produkt da nam doznania, wrażenia, że da nam radość - wyjaśnia Krystian Dudek. - Reklama musi wzbudzać emocje, bo to one są najlepszym nośnikiem przekazu. Ma zapadać w pamięć. My nie pamiętamy gdzie byliśmy na wakacjach kilka lat temu, ale pamiętamy, co wyjątkowego w ich trakcie się wydarzyło. Na tym mechanizmie bazuje też reklama. Bo w efekcie, jak powiedział kiedyś Guccio Gucci - jakość pamięta się o wiele dłużej niż cenę - dodaje.

Nie przeocz

Kolejna ważna rzecz w kampaniach - reklama powinna do nas trafić, więc niezbędny jest odpowiednio intensywny przekaz. Dlatego w radio, o danym produkcie, gra się co najmniej kilka spotów dziennie. Kampanie powinna też odpowiednio długo trwać. Każdy z nas zapewne kojarzy kampanię, która po zbyt długim czasie powtarzalnego przekazu zmęczyła nas. Ale... na pewno zapadła nam w pamięć więc… w tym sensie była skuteczna.

Przypomina również, że np. Coca-Cola od lat pracuje nad tym, by kojarzyła nam się ze świętami, czyli z tym najbardziej emocjonalnym czasem w roku. I tak jest, ich reklamy właśnie z Bożym Narodzeniem kojarzą nam się od lat. I... co roku muszą pilnować, by trzymać poziom, bo poprzeczkę ustawili sobie wysoko, a konkurencja tylko czeka na okazję, by zająć ich miejsce. - A w reklamie – tak jak w uczuciach klienta - nic nie jest dane na zawsze - mówi Dudek.

No dobrze, ale czy skoro ten rok stoi pod znakiem pandemii to znaczy, że koronawirusa zobaczymy też w reklamowych świątecznych spotach? Dudek uważa, że takie reklamy będą nieliczne.

- Ja bym nie ryzykował. Ludzie mają przesyt tych informacji, a covid nie brzmi świątecznie…- ocenia.

Jeśli już wiecie, że w reklamach najważniejsze są emocje, bo to pod ich wpływem podejmujemy decyzje w codziennym życiu, możecie przygotować paczkę chusteczek i obejrzeć kilka ze świątecznych reklam 2020. To reklamy polskie, z Europy, a nawet z Australii.

Musisz to wiedzieć

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo