Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Świąteczne witryny sklepowe w Katowicach. Jakie są trendy i czy wciąż gonimy Zachód?

Aleksandra Szatan
Aleksandra Szatan
Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Marzena Bugała
Świąteczne iluminacje coraz śmielej pojawiają się na ulicach miast, także odpowiednio ozdobione witryny sklepowe mają przyciągnąć wzrok i zachęcić klientów, by ci weszli do środka. Mikołajów, reniferów, bombek, opakowanych prezentów czy barwnych łańcuchów w nich nie brakuje. Kto jednak oczekiwał wielkiego, znanego ze świątecznych filmów, rozmachu, może nieco się rozczarować. Sprawdziliśmy jak prezentują się witryny sklepów w Katowicach.

Bogate zdobienia, witryny, butiki udekorowane przez czołowych projektantów mody, błysk, przywołujący obrazy niczym z najlepszych filmów o świętach. Tym kuszą witryny sklepowe na kilka tygodni przed świętami Bożego Narodzenia. Oczywiście za Wielką Wodą. Przepych widzimy choćby w kultowym filmie "Kevin sam w domu", bez którego wielu nie wyobraża sobie świąt (dla przypomnienia, "Kevin..." tradycyjnie będzie wyemitowany w wigilijny wieczór na antenie Polsatu).

Witryny polskich sklepów przed świętami dekorowane są w bardziej stonowany sposób. Są owszem Mikołaje, bywają renifery, są ozdobione choinki, albo choć drobne akcenty, które mają wywołać magię zbliżających świąt.

Wybraliśmy się na ulice Katowic, by sprawdzić, jak w przedświątecznym okresie prezentują się witryny różnych sklepów.
Jednych zachwycą, znajdą się pewnie i tacy, którzy powiedzą, że trochę nudno. Zapatrzeni w zachodnie trendy, które stawiają na dekoracje, mające oszołomić.

- Sztuki promocji, reklamy i komercyjnego „wow” od lat uczymy się z Zachodu. USA jest nie tylko pionierem ale też wyznacza trendy i standardy. Amerykanie kochają komercję, szum i show, który w zasadzie stanowi część ich ja i ich kultury.
To dlatego amerykańskie witryny i ulice handlowe tętnią życiem i krzyczą nie tylko zapraszając do zakupów ale porywając nas i wciągając w ten świat - mówi dr Krystian Dudek specjalista z zakresu PR i promocji, Instytut Publico, Akademia WSB.

w Imielinie dekoracje są niemal wszędzie, na rynku, przy ulicach, przy centrum przesiadkowym i dworcu PKP. Ozdobione są drzewa i kapliczkaZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Imielin jak Las Vegas pięknie świeci na święta. Wygląda jak ...

- To z Ameryki „przywędrowali” do nas celebryci czy akcje takie Black Friday. Wielu Polaków wylatuje do USA z pustymi walizkami, by na miejscu dać się porwać amerykańskiemu szałowi zakupów i wypełnić je po brzegi przed drogą powrotną - dodaje.

Nie przeocz

Dla Amerykanów komercja jest jak tlen

Zdaniem Krystiana Dudka sporą rolę odgrywają też uwarunkowania kulturowe i skala konsumpcjonizmu, który w USA jest normą od pokoleń, podczas gdy Polska uczy się tego i doświadcza dopiero od 1989 roku.

- Uczeń jakim jest nasz rynek, jeszcze długo nie prześcignie nauczyciela. Dla Amerykanów komercja jest jak tlen, bez którego nie potrafią żyć. Odzwierciedleniem i ilustracją tego zjawiska są też witryny ich i naszych sklepów. My jesteśmy bardziej powściągliwi i stonowani. Nasze życie zakupowe zanim rozwinęło się na dobre, przeniosło się do centrów handlowych, a ulice handlowe w centrach miast zatrzymały się w czasie i przypominają te sprzed lat - przyznaje Krystian Dudek.

Sosnowiec zapalił świąteczne ozdoby. Jest kolorowo, magicznie, bajecznie. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuń zdjęcia w prawo - wciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Sosnowiec rozświetlił się pięknymi iluminacjami świątecznymi...

Nie ma też co ukrywać, że na brak efektu "wow" wpływa też obecna sytuacja związana z koronawirusem.
- Jesteśmy w Polsce po drugim lockdownie w handlu co skutecznie studzi zapał i zuboża budżety handlowców przeznaczone na promocję. Mimo, że każdy dobry marketingowiec doradziłby, by ostatnie 10 zł wydać na promocję, w praktyce wiele podmiotów właśnie w tym obszarze szuka oszczędności. Można powiedzieć, że niektóre witryny prezentowane na zdjęciach odzwierciedlają nastroje branży - podkreśla Dudek.

Zobacz koniecznie

Musisz to wiedzieć

Bądź na bieżąco i obserwuj

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera