18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Syrena 607 odzyskuje blask [JEDYNY MODEL W POLSCE]

Łukasz Klimaniec
Syrena 607 odzyskuje blask w warsztacie Bronisława Buczka
Syrena 607 odzyskuje blask w warsztacie Bronisława Buczka
Wielka gratka dla miłośników motoryzacji - prawdopodobnie jedyny zachowany w Polsce egzemplarz syreny 607, który nigdy nie trafił do produkcji seryjnej, jest odrestaurowywany w jednym z warsztatów w Mazańcowicach k. Bielska-Białej! Zobacz inne modele polskiej produkcji, które nie weszły do produkcji.

- To duże wydarzenie - uważa Jacek Balicki, wiceprezes Automobilklubu Beskidzkiego ds. pojazdów zabytkowych. - W Polsce, za komuny, jeśli prototyp nie wchodził do produkcji, to likwidowało się go. Ale znając przedsiębiorczość Polaków, takie samochody ratowano - dodaje.

Syrena 607 zbudowana została jako prototyp. Od tradycyjnej syreny różni się odmiennym nadwoziem. Zastosowano w niej rewolucyjne jak na owe czasy rozwiązania. Jest otwierana tylna klapa, są rozkładane tylne siedzenia, zwiększające pojemność bagażnika, drzwi otwierane już zgodnie z kierunkiem jazdy. Jacek Balicki podkreśla, że linia tego modelu była trochę podobna do renaulta R 16.

- Syrenka miała ścięty tył, dlatego nazywaliśmy ją "syrena R 16". Wiem, że tych modeli wy-szło bardzo mało, teraz zniknęły w ogóle - przyznaje.

Samochód nie trafił jednak do produkcji seryjnej. Powodem były prawdopodobnie zbyt wysokie koszty, ale niewykluczone, że swoje zrobiły także względy polityczne.

Do tej pory sądzono, że żaden z tych modeli nie przetrwał. Tymczasem nieoczekiwanie odnalazł się w jednym z mazańco-wickich warsztatów. Jego renowacją zajmuje się Bronisław Buczek, znany z kunsztu odnowy zabytkowych wozów.

- Samochód miał trafić na złom, ale właściciel zdecydował się go ratować. Gdy przyjechał i pokazał zdjęcie tego modelu pytając, czy nie podjąłbym się renowacji, nie wierzyłem własnym oczom. Nie sądziłem, że jeszcze jakiś model tej syreny się uchował - przyznaje blacharz.

Właściciel pojazdu chce pozostać anonimowy. Wiadomo, że samochód długo niszczał w garażu. Gdy trafił pod ręce Bronisława Buczka, był w opłakanym stanie.

- Zdawałem sobie sprawę, że to nie jest praca na kilka dni, ale na znacznie dłużej - nie ukrywa mechanik. Po gruntownych oględzinach, ustaleniu elementów, które w pierwszej kolejności wymagają odnowienia, zabrał się do pracy. Niektóre elementy wymagały ręcznego odtworzenia, m.in. cała płyta podłogowa czy ściana grodziowa. Największym wyzwaniem było odtworzenie błotników i pasa tylnego. Tył samochodu bowiem znacząco różni się od wszelkich modeli syren. Nie ma żadnych wzorców. Można było oprzeć się tylko na dokumentacji fotograficznej. Ale dzięki dużej precyzji i pasji udało się mozolnie odtworzyć elementy, które znane są tylko ze zdjęć.

Dziś prace blacharskie są zakończone niemal w stu procentach. Wkrótce syrenę 607 czekają zabezpieczenie antykorozyjne, lakierowanie, prace tapi- cerskie i te związane z mechaniką. A potem? Powrót na salony i udział w pokazach.

* CZYTAJ KONIECZNIE:

*KATASTROFA KOLEJOWA W SZCZEKOCINACH - RAPORT SPECJALNY DZIENNIKA ZACHODNIEGO
*ŚLĄZACY I KASZUBI WSPÓLNIE CHCĄ WALCZYĆ O UZNANIE MNIEJSZOŚCI ETNICZNEJ

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera


*ALE FUTURYSTYKA! Zobacz jak będą wyglądać Katowice w 2015 roku. WIZUALIZACJE
*Niesamowicie GORĄCE DZIEWCZYNY na mroźne dni. Zobacz FOTKI Queen Śląska i Zagłębia

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!