Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

System ŚKUP. Czy doszło do ponownej awarii? Pasażerowie nadal mają problemy z kasowaniem biletów w autobusach

Paweł Kurczonek
Paweł Kurczonek
System ŚKUP naprawiony, pasażerowie nadal mają problemy z kasowaniem biletów
System ŚKUP naprawiony, pasażerowie nadal mają problemy z kasowaniem biletów metropoliaztm.pl
O tym, że awaria systemu ŚKUP została usunięta, Zarząd Transportu Metropolitalnego informował 20 lutego. Usługi powinny działać prawidłowo, tymczasem pasażerowie donoszą o dalszych problemach z kasowaniem zapisanych biletów. Czy naprawiony system ponownie uległ awarii? Być może przyczyna problemów i ich rozwiązanie są prostsze, niż się wydaje.

ŚKUP nadal nie działa prawidłowo po awarii

ZTM zapewnia, że rozległa awaria systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych to przeszłość. Jednak pasażerowie nadal mają problemy z kasowaniem biletów zapisanych na karcie. Żalą się, że kasowniki w autobusach nie odczytują danych z karty. Michał Wawrzaszek, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Metropolitalnego, obiecuje sprawdzić doniesienie.

Problem w tym, że wraz z usunięciem awarii ŚKUP wycofana została możliwość zakupu papierowych biletów miesięcznych w Punktach Obsługi Pasażera. Nie ma również możliwości kupna biletu poprzez przelanie środków na konto organizatora transportu. Zakończyła się również sprzedaż wszystkich rodzajów biletów jednorazowych przez kierowców. Zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią, po 21 lutego wycofano również możliwość kupna biletów długookresowych w aplikacji mPay.

Rzecznik ZTM ostatecznie potwierdza, że pomimo usunięcia awarii, mogą jeszcze sporadycznie występować problemy w działaniu systemu.

- Mogą występować przerwy w działaniu kasowników w niektórych autobusach. W zdecydowanej większości pojazdów wszystko działa poprawnie – informuje Michał Wawrzaszek.

System ŚKUP nie działa? „Brak ważnego biletu”. Co robić w takiej sytuacji?

Pomysł na rozwiązanie problemów z kasowaniem biletów zapisanych na karcie ŚKUP podsuwa pasażerka korzystająca z autobusów kursujących po aglomeracji.

- Nie umiałam „odbić” biletu, który mam zapisany na karcie ŚKUP. Cały czas wyświetlał się komunikat „brak ważnego biletu”. Poszłam do biura obsługi i tam mi powiedzieli, żeby dłużej przytrzymać kartę przy czytniku – opowiada pasażerka.

Dodaje, że ta prosta czynność rozwiązała jej problem. Warto zatem wypróbować to rozwiązanie, być może okaże się, że odrobina cierpliwości to remedium na wszelkie utrudnienia.

Michał Wawrzaszek, w przypadku jakichkolwiek dalszych trudności, zachęca do kontaktu z ZTM.

- Braliśmy pod uwagę, że takie sytuacje mogą jeszcze występować. Osoby, które napotykają jakiekolwiek trudności z zakodowaniem lub skasowaniem biletu, powinny się do nas zgłaszać, najlepiej drogą mailową. Wszystkie zgłoszenia będą rozpatrywane indywidualnie – informuje rzecznik.

Pisać należy na adres [email protected].

Rzecznik Zarządu Transportu Metropolitalnego przypomina, że ewentualne trudności w kupnie, zakodowaniu lub skasowaniu biletu przy pomocy karty ŚKUP, nie zwalniają pasażera z obowiązku posiadania ważnego biletu podczas przejazdu. Dodaje, że bilet można kupić u kierowcy lub za pośrednictwem aplikacji mobilnej i podkreśla, że w przypadku ewentualnej kontroli w autobusie bądź tramwaju kontroler powinien pomóc pasażerowi. Przypomina również o możliwości otrzymania zwrotu dodatkowych kosztów.

Koniec awarii ŚKUP – co z biletami kupionymi w tym czasie?

Pasażerowie, którzy mają na swojej karcie ŚKUP zakodowane bilety wieloprzejazdowe, a byli zmuszeni do korzystania z biletów jednorazowych, mogą ubiegać się o zwrot różnicy w poniesionych kosztach.

- Powyższe dotyczy wykorzystywanych w czasie awarii zarówno biletów papierowych, jak i biletów elektronicznych z zewnętrznych aplikacjach mobilnych – precyzuje Michał Wawrzaszek.

By otrzymać zwrot należy skontaktować się z ZTM mailowo lub przesłać korespondencję na adres: Zarząd Transportu Metropolitalnego, ul. Barbary 21a, 40-053 Katowice. Organizator transportu przekaże dalsze instrukcje w odpowiedzi na otrzymaną wiadomość.

Rzecznik prasowy ZTM zapewnia, że bilety długookresowe w wersji papierowej, kupione przez pasażerów w czasie awarii, zachowują swoją ważność zgodnie z datą naniesioną na bilecie.

- Bilety kwartalne i półroczne zostaną zdalnie zakodowane przez ZTM na kartach ŚKUP do końca marca, dzięki czemu od początku kwietnia pasażerowie nie będą musieli posiadać ich papierowych odpowiedników podczas korzystania z komunikacji miejskiej – wyjaśnia Michał Wawrzaszek.

Osoby, które nie chcą nosić przy sobie papierowego biletu miesięcznego, również powinny skontaktować się z ZTM celem zakodowania biletu na karcie ŚKUP.

Awaria systemu była wynikiem ataku hakerskiego

Przypomnijmy, do awarii systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych doszło w nocy z 7 na 8 lutego. W wyniku rozległej awarii przestały działać kasowniki w czytnikach kart znajdujących się w pojazdach, portal internetowy, aplikacja Mobilny ŚKUP, a także System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Jak poinformowało biuro prasowe Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, przyczyną było celowe działanie osób trzecich. System ŚKUP padł ofiarą ataku hakerskiego.

- Nic nie wskazuje na to, aby mogło dojść do wycieku danych pasażerów, niemniej zgłoszenie o przeprowadzenie niezależnych wyjaśnień zostało przekazane do odpowiednich służb – zapewniał Łukasz Zych, rzecznik prasowy GZM.

Nad usunięciem awarii pracowali specjaliści zajmujący się odtwarzaniem systemów informatycznych oraz cyberbezpieczeństwem. Ich głównym zadaniem było odtworzenie wszystkich baz danych i zbudowanie od nowa bezpiecznej infrastruktury systemu.

System ŚKUP będzie wymieniony na nowy

System Śląskiej Karty Usług Publicznych od pierwszych dni wprowadzenia nie miał zbyt dobrej opinii wśród pasażerów. Krytykowano jest zawodność, narzekano na skomplikowaną i nieintuicyjną obsługę. Łukasz Zych informuje, że ŚKUP w przeciągu kilku tygodni zostanie zastąpiony bardziej nowoczesnym systemem.

- Będzie to system oparty o aplikację mobilną. Będzie się nazywał „Transport GZM”, będzie systemem o wiele bardziej zaawansowanym, niż ŚKUP. Obecnie przygotowujemy się do wprowadzenia systemu, trwają ostatnie testy, trwają odbiory – mówi Łukasz Zych.

Rzecznik prasowy GZM dodaje, że ostateczna data uruchomienia „Transportu GZM” nie jest jeszcze znana. Łukasz Zych jednocześnie uspokaja – zmiana systemów będzie rozciągnięta w czasie, pasażerowie nie muszą się obawiać, że ich karta ŚKUP przestanie działać z dnia na dzień.

- Mało tego, jeżeli ktoś jest przyzwyczajony do swojej karty, będzie mógł dalej z niej korzystać w nowym systemie. Konieczne będzie jedynie wykonanie migracji konta do aplikacji „Transport GZM”. Gdy system zostanie uruchomiony, będziemy o tym szczegółowo informować – zapewnia rzecznik GZM.

Zobacz także

od 7 lat
Wideo

iPolitycznie - Przemysław Czarnek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera