Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szczyrk: Słowacy inwestują i zmieniają COS. Zmiany już widać

Łukasz Klimaniec
Kolej na Skrzyczne
Kolej na Skrzyczne Szczyrk.cos.pl
Na tak duże zmiany Szczyrk czekał od lat - Słowacy pełną parą rozbudowują ośrodek w Czyrnej, a Centralny Ośrodek Sportu modernizuje kolej.

Szczyrk zmienia się dla turystów - górski krajobraz miejscowości zdominowały buldożery, drwale, a nawet śmigłowiec. W Szczyrkowskim Ośrodku Narciarskim, który jest w rękach słowackiej spółki Tatra Mountain Resorts, poważne prace modernizacyjne rozpoczęły się na przełomie roku. Najpierw rozebrane zostały zdezelowane orczyki, a w lutym ruszyły prace porządkowe. Jednak największe zmiany można oglądać od kwietnia, kiedy na terenie ośrodka pojawili się drwale. W pierwszym etapie wycięli 3,3 ha drzew pod budowę zbiornika wodnego i sztucznego naśnieżania. Później drwale z firmy Taxus Arbor rozpoczęli prace na dotychczasowych nartostradach nr 4, 7, 2 oraz na terenie przeznaczonym pod nową nartostradę nr 9.

- Poszerzamy dotychczasowe trasy tak, żeby dostosować je do standardów spotykanych na europejskich stokach - mówi Wojciech Gieburowski, inspektor nadzoru robót ar-borystycznych. - Szerokości będą różne, każdy znajdzie coś dla siebie. Staramy się jednak wycinać jak najmniej drzew, by nie ingerować zbytnio w krajobraz Beskidów. Najmniej drzew usuwamy pod budowę kolejek, tu wystarczą pasy szerokości 17 metrów - dodaje.

Pierwsza kolejka gondolowa, która pomieści aż 10 osób, powiezie narciarzy z tzw. parkingu Kowalskiego aż na Halę Skrzyczeńską, kolejne dwie sześciomiejscowe kanapy zabiorą natomiast turystów już z Soliska na Halę Skrzyczeńską i Pośredni Wierch. Zupełną nowością, a jednocześnie największym wyzwaniem jest wytyczenie nowej trasy, która pozwoli ominąć narciarzom stromą Golgotę.

- To bardzo trudny i wymagający odcinek. W wielu miejscach nachylenie terenu jest zbyt duże, by mógł tam wjechać sprzęt do zrywki drewna. Dlatego momentami w ścince ludziom pomaga koń, który ściąga drewno kilkanaście metrów niżej, skąd sprowadzić mogą je już ciągniki leśne - przyznaje Gieburowski.
Trwające właśnie prace to dopiero pierwszy etap robót zaplanowanych przez TMR. Słowacka spółka planuje wydać w tym roku 30 mln euro. Kolejne prace mają rozpocząć się na wiosnę 2018 roku. Wtedy Słowacy wyłożą na zmodernizowanie ośrodka drugie tyle.

Równocześnie z inwestycjami Słowaków ofensywę inwestycyjną prowadzi Centralny Ośrodek Sportu w Szczyrku. Aktualnie modernizowany jest dolny odcinek kolejki linowej na Skrzyczne - stare wysłużone krzesełka zastąpią nowoczesne i wygodne kanapy, dodatkowo wyposażone w osłony przeciwwiatrowe. W maju przy użyciu śmigłowca ze Słowacji montowane były podpory pod nową kolejkę.

- Prace są zaawansowane - mówi Grzegorz Kotowicz, dyrektor Centralnego Ośrodka Sportu w Szczyrku. - Podpory to jedna rzecz, potem czeka nas usytuowanie mechanizmów. Czasochłonnym etapem jest budowa peronów, szczególnie stacji górnej - przyznaje.

Choć pogoda nieco pokrzyżowała plany, sierpniowy termin zakończenia tej inwestycji powinien zostać dotrzymany.

Dolny odcinek kolejki z powodu modernizacji jest wyłączony, ale w weekendy COS uruchamia kolejkę na jej górnym odcinku. Tak było teraz (3-4 czerwca). Choć w COS zastrzegają, że nie zawsze tak będzie - z powodu prac modernizacyjnych może się zdarzyć, że kolejka w weekend nie zostanie uruchomiona.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!