Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szlak kolejowy Katowice - Gliwice przebudowany za 134 mln zł. Efekty?

Justyna Przybytek - Pawlik
Justyna Przybytek - Pawlik
Fot. Arkadiusz Lawrywianiec/Polska Press
63 kilometry nowych torów i nowej sieci trakcyjnej, 54 nowe rozjazdy, 67 przebudowanych obiektów inżynieryjnych i cztery przebudowane perony – to PLK podsumowuje wielką modernizację szlaku kolejowego Katowice – Gliwice. Koszt wszystkich wykonanych na tym odcinku prac to aż 134 miliony złotych.

Efekty inwestycji? - Mieszkańcy Gliwic zyskali szybkie, bezpośrednie połączenie z Warszawą oraz krótszą podróż do Katowic. Odnowione stacje Zabrze i Ruda Śląska Chebzie oraz przystanek Katowice Załęże zapewniają wygodną obsługę w połączeniach aglomeracyjnych – wyliczają przedstawiciele PLK.

Jak dodają między Gliwicami a Warszawą codziennie kursuje sześć pociągów Pendolino, pokonując trasę w 2 godziny i 47 minut. - W nowym rozkładzie jazdy 2015/16 trasę z Katowic do Gliwic najszybsze pociągi pokonują w 25 minut, a składy regionalne w ok. 32 minuty. W ciągu doby na trasie Katowice – Gliwice – Katowice kursuje prawie 100 pociągów. To efekt przebudowanej infrastruktury i zwiększenia prędkości pociągów do 100 km/h – dodaje Jacek Karniewski, rzecznik śląskiego oddziału PLK.

W ubiegłym roku wielka modernizacja weszła w fazę finalną, to znaczy remont na trasie Katowice – Chorzów Batory. - PLK wymieniła tory, rozjazdy i sieć trakcyjną. Zamontowane nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, gwarantują sprawny przejazd pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych. Lepszy komfort obsługi w ruchu regionalnym zapewnia pasażerom przebudowany przystanek Katowice Załęże – wylicza rzecznik.

Całe przedsięwzięcie, czyli przebudowa szlaku Katowice i Gliwice, rozpoczęło się w 2013 roku na dwóch odcinkach Chorzów Batory – Świętochłowice – Ruda Śląska Chebzie oraz Zabrze – Gliwice. Kolejny odcinek Ruda Śląska Chebzie – Ruda Śląska – Zabrze został oddany do eksploatacji w grudniu 2014 r.

W trakcie inwestycji odnowiono trzy przystanki kolejowe w Zabrzu, Rudzie Śląskiej Chebziu i Załężu. Na wszystkich remont przeszły perony, postawiono nowe wiaty, wymieniono oświetlenie oraz małą architekturę.

- Ponadto zakres prac na szlaku Katowice – Gliwice obejmował roboty z branży automatyki, telekomunikacji, elektroenergetyki oraz rewitalizację obiektów inżynieryjnych. Szacunkowy koszt wszystkich prac  to ok. 134  mln zł – dodają przedstawiciele PLK.

I podsumowują: w ostatnich latach PKP Polskie Linie Kolejowe przeznaczyły na Śląsku 2,5 mld zł na poprawę infrastruktury, lepszą obsługę pasażerów i usprawnienia przewozu towarów. Do 2023 r. planowane są inwestycje za 9 mld zł, poprawiające obsługę śląskiej kolei.

W połowie 2016 r. zakończy się natomiast przebudowa stacji i dworca w Gliwicach. Będą przebudowane dwa przejścia pod torami, wszystkie perony, które zostaną wyposażone w ruchome schody, wiaty, ławki, tablice informacyjne, oświetlenie. Zapewniony będzie dostęp dla osób niepełnosprawnych. Całkowicie przebudowany i zmodernizowany zostanie budynek stacji.


*Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy NA ŻYWO + ZDJĘCIA + WIDEO
*Abonament RTV na 2016: Ile kosztuje, kto nie musi płacić SPRAWDŹ
*Horoskop 2016 dla wszystkich znaków Zodiaku? Dowiedz się, co Cię czeka
*Jesteś Ślązakiem, czy Zagłębiakiem? Rozwiąż quiz
*1000 zł na dziecko: JAK DOSTAĆ BECIKOWE? ZOBACZ KROK PO KROKU

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera