Właśnie tak, dzięki pomysłowi pracowników Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego oraz Klubu Nauczyciela Regionalisty, działającego przy Regionalnym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli "WOM", będą wyglądały lekcje dla uczniów ze szkół województwa śląskiego. Pierwsze zajęcia w kilkunastu obiektach znajdujących się na Szlaku Zabytków Techniki zaplanowano już na wiosnę.
- W projekcie nie chodzi wyłącznie o zwiedzanie przez uczniów atrakcji turystycznych ze szlaku, a o prowadzenie na ich terenie ciekawych lekcji - wyjaśnia Małgorzata Łukaszewska, opiekunka katowickiego Klubu Nauczyciela Regionalisty. Jak dodaje, dzięki takiemu rozwiązaniu dzieci i młodzież będą mogły poznać historię tych obiektów i dowiedzieć się wielu ciekawostek na ich temat. - Liczymy, że będzie to doskonałym sposobem na umotywowanie i zainteresowanie uczniów nauką - uzupełnia.
Jak zaznacza Adam Hajduga z Urzędu Marszałkowskiego - który od samego początku odpowiada za Szlak Zabytków Techniki i wprowadza do niego nowe projekty - pomysł pojawił się, kiedy przeanalizowano statystyki odwiedzin. - Okazało się, że około połowę odwiedzających stanowią dzieci i młodzież. Postanowiliśmy więc dać im więcej możliwości do poznawania zabytków ze szlaku - mówi Hajduga.
Nauczyciele będą mogli bezpłatnie pobrać gotowe scenariusze lekcji, przygotowane przez konsultantów z ośrodka "WOM". Będzie ich 10. Niebawem zostaną zamieszczone na stronach internetowych urzędu oraz ośrodka. - W zależności od charakteru obiektu, lekcje będą dotyczyły języka polskiego, historii, fizyki, chemii i plastyki - dodaje Hajduga.
Wraz z nauczycielami uczniowie będą odwiedzać m.in. Galerię Szyb Wilson w Katowicach, Zabytkową Stację Wodociągową "Zawada" w Karchowicach, robotniczą kolonię Ficinus w Rudzie Śląskiej, Muzeum Drukarstwa w Cieszynie i Hutę Szkła w Zawierciu.
Pytamy uczniów
Kacper Stańczyk, uczeń I LO im. Stefana Żeromskiego w Zawierciu:
Taka forma prowadzenia lekcji jest bardzo dobrym pomysłem i uważam, że szybko przyjmie się wśród uczniów. Ważne, aby wyjazdy odbywały się, kiedy na dworze będzie już ciepło i przyjemnie. Nauka fizyki czy chemii, nie w szkolnych klasach, a w hucie szkła, będzie o wiele przyjemniejsza i bardziej owocna. Tak samo jak poznawanie historii naszego regionu bezpośrednio w obiektach, które są jej częścią.
Marcin Janikowski, uczeń I LO im. Mikołaja Kopernika w Katowicach:
Pomysł jest ciekawy, ale wszystko zależy od tego, na czym dokładnie będą polegały lekcje. Bowiem granica między tym, co ciekawe i inspirujące, a nudne i męczące, jest bardzo cienka. Dlatego tak ważne jest, by w obiektach, do których dojazd najczęściej jest kłopotliwy i czasochłonny, można było nauczyć się, zobaczyć i wykorzystać rzeczy, których nie ma na co dzień w salach lekcyjnych w naszych szkołach.
*Michał Smolorz nie żyje ZDJĘCIA I WIDEO Z POGRZEBU
*Dramatyczny pożar kościoła w Orzeszu-Jaśkowicach [UNIKATOWE ZDJĘCIA I WIDEO]
*Ogólnopolski Ranking Szkół Ponadpodstawowych 2013 SPRAWDŹ NAJLEPSZE LICEA I TECHNIKA
*Horoskop na 2013 rok ZOBACZ, CO MÓWIĄ KARTY
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?