Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

"Sznycle" idą na emeryturę. Tramwaje Śląskie kończą planową eksploatację wozów typu E1

Tomasz Szymczyk
Tomasz Szymczyk
Tramwaje typu E1 dorobiły się u pasażerów kilku przezwisk. Nazywano je m.in. "sznyclami", "francikami" czy "wiedeńczykami"
Tramwaje typu E1 dorobiły się u pasażerów kilku przezwisk. Nazywano je m.in. "sznyclami", "francikami" czy "wiedeńczykami" tos
Dorobiły się u pasażerów kilku przezwisk. Nazywano je m.in. "sznyclami", "francikami" czy "wiedeńczykami", ale ich oficjalna nazwa jest zupełnie inna. W niedzielę 14 marca Tramwaje Śląskie kończą planową eksploatację tramwajów typu E1. Na stanie pozostaną tylko dwa wozy, które mają być używane w sytuacjach awaryjnych.

Wagony zwane "sznyclami" można było spotkać na takich liniach jak 1, 11 czy 26. Obecnie kursują tylko na ten ostatniej linii, łączącej Mysłowice z Sosnowcem. Zbudowano je w latach siedemdziesiątych w Austrii dla przewoźnika z Wiednia. Dziesięć lat temu kilka takich tramwajów kupiła spółka Tramwaje Śląskie SA.

- Był to zabieg opłacalny, gdyż zakup, transport i modernizacja tych wagonów kosztowały nas połowę tego, co musielibyśmy wydać na remont kapitalny mocno wysłużonych wagonów serii 105N, a wagony E1 służyły nam dzielnie przez niemal dziesięć lat – mówi Bolesław Knapik, prezes zarządu spółki Tramwaje Śląskie SA.

Po przyjeździe do Polski wagony przeszły mały remont w Zakładzie Usługowo-Remontowym Tramwajów Śląskich w Chorzowie-Batorym. Pomalowano je między innymi na kolor czerwony. W październiku 2011 roku pierwsze dwa wagony zadebiutowały na linii nr 26.

W Tramwajach Śląskich do dziś wspominają mało udany debiut, bo pierwszego dnia jazdy z pasażerami jeden wagon się wykoleił, a drugi zaliczył stłuczkę. W pewnym momencie tramwajowa spółka miała na stanie 24 takie wagony, które można było spotkać na liniach obsługiwanych przez zajezdnie w Gliwicach i Będzinie.

Zobacz koniecznie

Od pewnego czasu wagony typu E1 powoli jednak zmierzały w kierunku swojego końcowego przystanku.

– Zaczęliśmy stopniowo wycofywać te pojazdy, które trapiły poważne usterki, lub które miały kolizję i ich naprawa nie była już opłacalna. Wiedzieliśmy, że po dostawie nowych tramwajów, które kupiliśmy w ramach naszego drugiego projektu unijnego, przyjdzie czas na wycofanie „francików” z eksploatacji i ten czas właśnie nadszedł – mówi prezes Bolesław Knapik.

Z 15 kupionych w Wiedniu wagonów obecnie eksploatowane są zaledwie cztery – wszystkie w zajezdni będzińskiej. Ostatni raz na trasę linii nr 26 wagon E1 wyjedzie w niedzielę 14.03.2021 r. Od poniedziałku wagony typu E1 przejdą na zasłużoną emeryturę.

Nie przeocz

– Dwa wagony zostaną jednak z nami. Będziemy je traktować jako wagony historyczne, wykorzystując na przejazdy okazjonalne. Zawsze też mogą stanowić rezerwę w razie awarii wagonu serii 105N – podkreśla dyrektor Jacek Kaminiorz.

Tramwaje Śląskie SA przypominają, że E1 to wagon dwuczłonowy, którego pudło oparte jest na 2 wózkach napędowych i środkowym wózku tocznym, sterowany nastawnikiem z elektrycznym napędem uruchamianym ręcznym zadajnikiem jazdy. Pojemność wagonu wynosi 152 miejsca, w tym 34 miejsca siedzące. Wagony tego typu na torach w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii przejechały ponad 10 milionów kilometrów.

Musisz to wiedzieć

Bądź na bieżąco i obserwuj

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera