Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szyndzielnia: pierwsze wagoniki już wiszą na kolejce [ZDJĘCIA]

Łukasz Klimaniec
Łukasz Klimaniec
Modernizacja kolejki linowej na Szyndzielnię wchodzi w decydującą fazę. Dziś przedstawiciele firmy Doppelmayr Polska wykonają ostanie regulacje i przymiarki przed oddaniem kolejki do kontroli przez Transportowy Dozór Techniczny.

Kolejka na Szyndzielnię w Bielsku-Białej jest modernizowana od 1 października. Najważniejsza zmiana, prócz wymiany systemu sterowania i napędu są nowe gondole, które mają inny kształt, niż wagoniki poprzedniej generacji. Dzięki temu są bardziej komfortowe, mają większą objętość wewnątrz i są wyższe. Przede wszystkim jednak można do nich wejść z poziomu peronu.
W ramach modernizacji konieczne było przygotowanie peronów w stacji górnej i dolnej. Został zamontowany napęd, elektronika i nowe systemy sterowania.

- Kończymy prace typowo modernizacyjne – wyjaśnia Marek Hetnał, wiceprezes spółki ZIAD administrującej kolejką. Dodaje, że we wtorek specjaliści z Doppelmayr Polska wykonają ostatnie przymiarki przed oddaniem kolejki do kontroli przez Transportowy Dozór Techniczny.

- Ostatnie dni nie były sprzyjające, zwłaszcza jeśli chodzi o prace na górnej stacji - mrozy i zawieje były silne i dojazd ekip na górna stację był utrudniony – przyznaje Hetnał.

W ciągu najbliższych dni nowe gondole będą wieszane na linie nośnej. Na razie wisi próbnie tylko kilka – jeden na górnej stacji, jeden na dolnej.

Bielsko-Biała: kolejka na Szyndzielnię będzie zmodernizowana! [ZDJĘCIA]
- Były potrzebne do precyzyjnego pomiaru wysokości peronów i ich szerokości, a także montażu specjalnego toru jazdy przy wjeździe na peron – tłumaczy wiceprezes ZIAD. Zapowiada, że wagoniki w najbliższych dniach sukcesywnie będą wieszane.
W ZIAD unikają jednoznacznej deklaracji kiedy zmodernizowana kolejka będzie czynna. Na stronie internetowej kolejki linowej na Szyndzielnię można przeczytać, że „prawdopodobnie w lutym”.

- Na budowie wszystko może się zdarzyć. Na przykład może się okazać, że więcej czasu potrzeba na regulację. To o tyle trudna inwestycja, że nie jest stawiana od zera. Dlatego trzeba dopasować się z nowym napędem liną i wagonikami do istniejącej części infrastruktury – słupów, budynków i mechanizmu prowadzącego w samej stacji górnej. To nie lada wyzwanie dla wykonawcy, stąd ostrożnie podchodzi do deklaracji kiedy kolejka zostanie oddana do użytku – wyjaśnia Marek Hetnał.

Dodajmy, że spółka ZIAD zamówiła 34 nowe gondole – 32 standardowe, jeden techniczny i jeden transportowy, w którym można przewieźć np. większa ilość rowerów. Dodatkowo jeden z wagoników będzie wyposażony w wyższym standardzie tzw. salonka VIP.

Modernizacja kolejki na Szyndzielnię

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!