Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tak powstaje nowa S1 w Dąbrowie Górniczej. Widać nową kładkę dla pieszych, jezdnia w stronę Tychów już bez starego asfaltu

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Tak dziś wygląda przebudowa DK1 w Dąbrowie Górniczej do parametrów drogi ekspresowejZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Tak dziś wygląda przebudowa DK1 w Dąbrowie Górniczej do parametrów drogi ekspresowejZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Dariusz Nowak
W Dąbrowie Górniczej trwa przebudowa prawie 7-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej. Inwestycja w dzielnicy Ząbkowice nabiera tempa. Asfalt został już usunięty z większości jezdni w kierunku Tychów, powstają też wiadukty nad drogą. To obecnie priorytet, by mieszkańcy dzielnic położonych obok przebudowywanej trasy mogli bezpiecznie przemieszczać się po jej dwóch stronach.

Na wysokości dzielnic Ząbkowice, Antoniów i Ujejsce została wprowadzona nowa organizacja ruchu. Są m.in. tymczasowe ronda, inaczej wjeżdżamy i wyjeżdżamy z bocznych ulic, łączących się z przebudowywanym fragmentem DK1. Do tego wprowadzony został na wielu ulicach zakaz poruszania się dla TIRów. Po to, by kierowcy ciężkich samochodów, chcący ominąć korki, towrzące się na remontowanym fragmencie drogi, nie wjeżdżali na wąskie, miejskie ulice. Z tym bywa różnie, bo część kierowców nie stosuje się mimo wszystko do zakazów, tak więc pewnie trzeba wzmóc kontrole na ulicach.

Najważniejsze kładki dla pieszych, widać ślady nowych dróg technicznych i węzłów

Na większości dąbrowskiego odcinka DK1 wyłączona została obecnie z użytkowania jezdnia w stronę Tychów, a ruch w obu kierunkach odbywa się jezdnią w stronę Siewierza. W czasie prac kierowcy powinni zachować szczególną ostrożność i zwracać uwagę na oznakowanie.

Jak poinformowało ostatnio miasto przedstawiciele GDDKiA podkreślają, że obecnie priorytetem jest budowa kładek dla pieszych, tak aby umożliwić im wygodne przemieszczanie się nad terenem budowy. Kładki powstają przy ul. Kusocińskiego oraz przy ul. Karsów w Wojkowicach Kościelnych, a do użytku mają być oddane w trzecim kwartale przyszłego roku.

Poza tym sfrezowany został asfalt z jezdni i ściągnięty został humus w pasie drogi w kierunku Tychów. Teraz drogowcy przystępują do wykonywania nowej konstrukcji jezdni. Rozebrany został również wiadukt w ciągu ul. Ujejskiej. Jednocześnie prowadzone są roboty przezbrojeniowe sieci gazowych, kanalizacyjnych i wodociągowych oraz roboty ziemne, takie jak budowa nasypów i wykopów. Trwa również budowa niedużych przejść pod drogą, którymi będą mogły przemieszczać się małe zwierzęta. Widać także ślady nowych dróg technicznych oraz powstających węzłów, z których kierowcy będą wjeżdżać na przebudowany fragment S1.

Na placu budowy przebywa średnio każdego dnia około 200 pracowników. Jak dowiadujemy się w Budmeksie, który wykonuje to przedsięwzięcie na zlecenie GDDKiA, zasoby sprzętowe i ludzkie sukcesywnie zwiększane są wraz z otwieraniem nowych zakresów robót.

Nie przeocz

Jak będzie w 2023 roku wyglądać nowa S1?

Docelowo pokonanie DK1, która ma stać się „ekspresówką”, ma być możliwe na węźle Pogoria, kładką pieszo-rowerową na ul. Kusocińskiego, wiaduktem w rejonie ul. Konstytucji, nowym węzłem Ząbkowice, a także wiaduktami w rejonie ul. Krynicznej i Ujejskiej.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we wrześniu 2020 r. podpisała umowę na zaprojektowanie i przebudowę DK1 na odcinku Podwarpie – Dąbrowa Górnicza. Trasa do listopada 2023 r. ma stać się drogą ekspresową. Wykonawcą inwestycji jest wspomniana firma Budimex. Zobowiązała się do wykonania prac projektowych i robót wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie w czasie nie dłuższym niż 30 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych. Czas projektowana nie jest objęty tym wyłączeniem. Uwzględniając te terminy, GDDKiA przyjmuje, że droga będzie gotowa do listopada 2023 r. Wartość zadania wynosi ponad 282 mln 122 tys. zł.

Wykonawca będzie musiał przebudować odcinek drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej na długości 6,95 km z dostosowaniem nawierzchni do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 t/oś. Zlikwidowane zostaną jednopoziomowe skrzyżowania z drogami poprzecznymi. Zostanie wybudowany węzeł Ząbkowice oraz przebudowany węzeł Pogoria. W ramach kontraktu wybudowane będą m.in. cztery mosty i cztery wiadukty drogowe oraz dwie kładki dla pieszych. Ponadto wykonane będą drogi serwisowe oraz dojazdowe do terenów przyległych, urządzenia ochrony środowiska, m.in. zabezpieczenia przeciwhałasowe oraz przejścia dla zwierząt.

Droga ekspresowa S1 na odcinku od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej przebiegać będzie po istniejącym śladzie drogi krajowej nr 1.

Musisz to wiedzieć

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera