Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tak zmienia się centrum Dąbrowy Górniczej: remontują dworzec, budują tunel pod linią kolejową, nowe drogi i parkingi ZDJĘCIA, WIDEO

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Tak wyglądają dziś prace w śródmieściu Dąbrowy Górniczej Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Tak wyglądają dziś prace w śródmieściu Dąbrowy Górniczej Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE FB M. Bazylak/D.Nowak/FBNowak-Mosty
Z każdym dniem budowa centrum przesiadkowego w centrum Dąbrowy Górniczej, nowych dróg, tunelu pod torami kolejowymi na przedłużeniu ul. Kościuszki oraz obwodnicy miasta, zbliża się do końca. Widać spore postępy prac, a do tego w marcu na dobre rozpoczęła się także całkowita przebudowa i modernizacja zabytkowego dworca PKP. Oto, jak dziś wygląda plac budowy. Pokazał to m.in. wykonawca prac, firma Nowak-Mosty, która realizuje całe przedsięwzięcie wspólnie z firmą Complex Dąbrowa Górnicza.

- Prace przy remoncie dworca PKP w centrum Dąbrowy Górniczej nabierają tempa. Dziś (21 marca) spotkaliśmy się na placu budowy, aby omówić szczegóły koordynacji prac z budową centrum przesiadkowego. Wierzę, że wszystko pójdzie zgodnie z harmonogramem i jestem przekonany, że efekty znacznie poprawią komfort podróżowania mieszkańców naszego miasta - przekazał Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Nie przeocz

W śródmieściu Dąbrowy Górniczej widać już prześwit tunelu pod torami kolejowymi, który powstaje w centrum miasta, jako przedłużenie ulicy Kościuszki. To właśnie tędy - po zakończeniu całej inwestycji - kierowcy pojadą m.in. w kierunku terenów rekreacyjnych w Parku Zielona oraz nad Pogorią III i Pogorią IV. Będą także mogli skorzystać z miejsc parkingowych na terenie powstającego centrum przesiadkowego. W sumie będzie to 375 miejsc po obu stronach linii kolejowej, a więc po stronie ul. Kościuszki oraz Limanowskiego. W tym miejscu powstaje też duże rondo, mające usprawnić komunikację w śródmieściu. Piesi i rowerzyści mogą już poruszać się tunelem pod linią kolejową, który powstał na przedłużeniu ulicy Konopnickiej. Nie jest to jeszcze ostateczny kształt tego obiektu, bowiem ma tutaj powstać jeszcze łagodniejsze zejście od strony ulicy Kolejowej.

Na filmie, przygotowanym przez Nowak-Mosty, zobaczycie, jak przebiegała w ostatnich miesiącach cała inwestycja.

Budowa centrum przesiadkowego przy kolejowej stacji w centrum i przebudowa układu drogowego to jedna z kluczowych miejskich inwestycji. Wszystko ma być gotowe do końca marca 2023 r. Nowe rozwiązania zmienią i ułatwią poruszanie się po mieście. Dadzą jednocześnie sporo korzyści kierowcom, pasażerom transportu publicznego, pieszym i rowerzystom. Za 229 mln zł całe przedsięwzięcie wykonuje konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex Dąbrowa Górnicza. Inwestycję realizuje wspólnie miasto i PKP PLK S.A.

Jednocześnie na dobre rozpoczęła się wspomniana przebudowa dworca PKP w śródmieściu, którą zajmuje się firma Berger Bau z Wrocławia. Warta prawie 15 mln zł umowa została podpisana 15 listopada i od tego dnia liczony jest termin realizacji prac. To 65 tygodni. Wszystko ma być gotowe w pierwszej połowie 2023 roku. Miasto po zakończeniu tej inwestycji wynajmie na dworcu ponad 280 m kw. powierzchni.

Jak informuje PKP S.A. pochodzący z 1888 roku dworzec, na dawnym szlaku kolei warszawsko-wiedeńskiej, przejdzie prawdziwą metamorfozę z poszanowaniem dla jego historycznego charakteru, a co najważniejsze zostanie na nim przywrócona obsługa podróżnych. Projekt przebudowy został przygotowany za ponad 356 tys. zł przez GPVT Pracownię Architektoniczną z Poznania.

Podczas inwestycji renowację przejdzie elewacja dworca. Znajdująca się na niej cegła zostanie wyczyszczona i uzupełniona, podobnie jak znajdujące się pomiędzy pierwszą i drugą kondygnacją oraz tuż przy szczycie budynku fryzy i inne detale architektoniczne. Zmieni się także wnętrze budynku. Przywrócona zostanie obsługa podróżnych, która będzie odbywać się w holu pełniącym jednocześnie funkcję ogrzewanej i klimatyzowanej poczekalni. W jej sąsiedztwie zaprojektowano pomieszczenia kas biletowych, dwa lokale na wynajem, a w zachodnim skrzydle na dwóch kondygnacjach będą się mieścić powierzchnie przeznaczone dla samorządu. Resztę powierzchni zajmą pomieszczenia techniczne oraz biura.

Musisz to wiedzieć

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo