Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tak zmienia się Dąbrowa Górnicza: drogi, ronda, tunele i centrum przesiadkowe coraz bliżej

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
W Dąbrowie Górniczej trwa budowa centrum przesiadkowego w śródmieściu, rond, tuneli oraz całego nowego układu komunikacyjnego.Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
W Dąbrowie Górniczej trwa budowa centrum przesiadkowego w śródmieściu, rond, tuneli oraz całego nowego układu komunikacyjnego.Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Dariusz Nowak
W Dąbrowie Górniczej trwa jednocześnie kilka inwestycji, które diametralnie zmieniają infrastrukturę komunikacyjną miasta. Budowa tunelu pod torami kolejowymi oraz wymiana torowiska tramwajowego trwa m.in. w dzielnicy Gołonóg, a GDDKiA przebudowuje DK1 do parametrów drogi ekspresowej w Ujejscu i Ząbkowicach. Pierwsze z tak dużych przedsięwzięć rozpoczęło się natomiast w październiku 2020 roku w śródmieściu. Dziś widać tam duże zmiany, które przybliżają budowę centrum przesiadkowego przy dworcu PKP, tuneli, rond i nowych dróg do finału.

Postępy prac w śródmieściu Dąbrowy Górniczej

Przypatrując się postępom prac w śródmieściu Dąbrowy Górniczej widać prześwit tunelu pod torami kolejowymi, który powstaje w centrum miasta, jako przedłużenie ulicy Kościuszki. To właśnie tędy - po zakończeniu całej inwestycji - kierowcy pojadą m.in. w kierunku terenów rekreacyjnych w Parku Zielona oraz nad Pogorią III i Pogorią IV. Będą także mogli skorzystać z miejsc parkingowych na terenie powstającego centrum przesiadkowego. W sumie będzie to 375 miejsc po obu stronach linii kolejowej, a więc po stronie ul. Kościuszki oraz Limanowskiego. W tym miejscu powstaje też duże rondo, mające usprawnić komunikację w śródmieściu.

ZOBACZCIE ZDJĘCIA

Asfalt pojawił się także na sporej części nowej drogi, która poprowadzi z nowego tunelu w stronę wspomnianych terenów wypoczynkowych oraz będzińskiej Łagiszy.

Prawie gotowy jest również nowy peron nr 2 na stacji kolejowej w centrum miasta. Z ulicami Limanowskiego i Kolejową oraz dworcem wybudowany od nowa peron został skomunikowany przejściem podziemnym pod torami. Osobom z niepełnosprawnościami oraz rodzicom z małymi dziećmi poruszanie się po stacji ułatwiają również windy. Wspomniane przejście podziemne i windy w przyszłości ułatwią także komunikację z parkingami, które powstaną po obu stronach torów. Pojawi się tu m.in. System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, głośniki, wyświetlacze i system kamer. Pod peronową wiatą peronie pojawiły się już trzy zegary. Do odbiorów technicznych peron nr 2 ma zostać zgłoszony w marcu tego roku.

Zobacz także

Nieco później zadaszenie zyska peron pierwszy, który powstał przy samym budynku dworcu. Tam prace na razie nie będą prowadzone, ponieważ ostatnio teren został przekazany firmie Berger Bau, która rozpoczyna właśnie przebudowę zabytkowego dworca PKP.

Nieco dalej, tam gdzie kończy się remontowana także ulica Kolejowa a zaczyna ul. Konopnickiej pod torami kolejowymi powstaje kolejny tunel. Tym razem dla pieszych, rowerzystów oraz amatorów jazdy na rolkach, którym także będą mogli bezpiecznie dotrzeć w rejony jezior Pogoria. Tutaj również widać postępy prac, ale choć mówiło się, że tunel może zostać otwarty na początku 2022 roku, to jednak prace potrwają jeszcze co najmniej kilka tygodni. Kiedy prace się zakończą zamknięte zostanie przejście przez torowisko kolejowe.

Za 229 mln zł całe przedsięwzięcie wykonuje konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex Dąbrowa Górnicza. Inwestycję realizuje wspólnie miasto i PKP PLK S.A. Jego realizację zasilają unijne fundusze, w wysokości przeszło 56 mln 566 tys. zł, pochodzące z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Do tego dofinansowanie pozyskane z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, wynoszące 26 mln zł – 10 mln zł w 2020 r. i 16 mln w tym roku. Zewnętrzne wsparcie sięgnie łącznie ponad 82,5 mln zł.

Budowa centrum przesiadkowego przy kolejowej stacji w centrum i przebudowa układu drogowego to jedna z kluczowych miejskich inwestycji. Wszystko ma być gotowe do końca marca 2023 r. Nowe rozwiązania zmienią i ułatwią poruszanie się po mieście. Dadzą jednocześnie sporo korzyści kierowcom, pasażerom transportu publicznego, pieszym i rowerzystom.

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera