Takie tramwaje będą wozić częstochowian ZDJĘCIA

Beata MarciniakZaktualizowano 
Takie tramwaje będą jeździć w Częstochowie Fot. Pesa
Najnowocześniejsze i najbardziej komfortowe tramwaje w woj. śląskim będą jeździć w Częstochowie. W 2012 r. na tory wyjadą pojazdy bydgoskiej Pesy.

- Te tramwaje są bezpieczne i przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych - mówi Marcin Maranda, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.

Model swing, który pojawi się w Częstochowie, ma ok. 30 metrów i składa się z pięciu członów połączonych przegubami.

- To najnowocześniejsze niskopodłogowe tramwaje - zachwala Michał Żurowski, rzecznik prasowy Pesy Bydgoszcz SA.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne ma na zarezerwowane ponad 63 miliony złotych na zakup tramwajów (85 proc. kosztów pokrywa Unia Europejska).

- Pesa wygrała przetarg, zaoferowała najniższą cenę - 50,3 mln zł za siedem niskopodłogowych, wieloczłonowych i klimatyzowanych pojazdów. Za oszczędności będziemy mogli jeszcze kupić dwa takie pojazdy - zdradza Maranda.

Na wieść o nowych tramwajach mieszkańcy reagują spontanicznie. - Nie mogę się doczekać, kiedy wsiądę do takiego luksusowego tramwaju - zapewnia częstochowianin Andrzej Janik.

Swingi będą woziły pasażerów na linii Północ-centrum- Błeszno, czyli budowaną właśnie trasą. Nowa linia tramwajowa ma zastąpić część linii autobusowych. Ta unijna inwestycja za 80 mln zł zakończy się jesienią 2012 roku. Jej pierwszy etap rozpoczął się w sierpniu. Ekipy remontowe wkroczyły na ul. Orkana i Jesienną. Budują podwójne torowisko o długości 4100 m. Jeszcze w tym roku planowane są czasowe zwężenia na przelotowej ul. Jagiellońskiej - na czas przekładania podziemnych instalacji.
Nowoczesne tramwaje Pesy kursują już w Łodzi, Bydgoszczy, Elblągu oraz w Warszawie.

Wyposażenie Swinga

pojazd mieści 200 pasażerów i ma 40 miejsc siedzących
posiada klimatyzację
jest przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych (niskopodłogowy), są pasy do przypinania wózków
jest wyposażony w głośniki i monitory - pasażerowie mogą być informowani o przystankach
może rozwijać prędkość do 70 km/h.

Muzeum na szynach, czyli tramwaje w sercu aglomeracji

W porównaniu do składów, jakie wozić będą mieszkańców Częstochowy tabor Tramwajów Śląskich - największego przewoźnika w aglomeracji przypomina muzeum.
Chluba spółki - 17 "Karlików" (faktycznie kursuje tylko 13, pozostałe są w remoncie bądź rezerwie) ma już 10 lat. Pozostałe spośród ok. 250 kursujących codziennie wagonów ma jeszcze dłuższą metrykę. Najstarsze, mające po 20-30 lat, nie kwalifikują się już do remontu.

Zachwalany przez tramwajarzy projekt modernizacji "infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej" zakłada kupno 30 nowych składów i modernizację 75 pojazdów. Jakie konkretnie będą to wozy, dowiemy się w połowie 2011 r., kiedy rozstrzygną się przetargi. Wcześniej, na przełomie października i listopada, na tory wyjedzie dziesięć niemieckich, blisko 30-letnich, dwukierunkowych tramwajów zwanych "Helmutami".
Michał Wroński

Pasażer na bocznym torze

Mój znajomy - eksportowany z Rudy Śląskiej krakus porównując funkcjonowanie komunikacji publicznej "tam" i "tu" stwierdził krótko: u nas wiadomo kto rządzi, a u was każdy "królik" ciągnie w swoją stronę i w efekcie stoicie w miejscu. Miał rację. Teraz już jednak nie tylko renomowany Kraków, ale też położona w naszym regionie Częstochowa odjeżdża aglomeracji. Tutejsze samorządy przez lata domagały się przejęcia od skarbu państwa Tramwajów Śląskich. Tyle, że jak już je dostały w swoje ręce, to nie mają żadnej spójnej wizji działania tej spółki. Prezydenci miast wedle własnego widzimisię zwijają (bądź w najlepszym razie ignorują) poszczególne elementy systemu, a potem się dziwią, że ów system kuleje, co docelowo może stać się argumentem na rzecz kolejnych cięć. I tak do ostatniej szyny. Gdzie w tym wszystkim jest pasażer? Wszystko wskazuje na to, że został odstawiony na boczny tor.
Michał Wroński, publicysta

polecane: 60 Sekund biznesu: Ekonomia współdzielenia coraz popularniejsza.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

c
czewiak

pantograf troche na wyrost ocenil kompetencje i przygotowanie do otwarcia nowej linii... Jak kazdy widzi wszystko jest rozkopane i wymieniane na nowe

p
pantograf

rozwiaże problemu.Tu trzeba wymienic torowiska bo jeżdząc nowym wagonem po rozsypujących sie torach spowodujemy częstsze awarie.Szkoda że decyzje podejmuja osoby które nie znają sie na tym nie mówiąc już o odpowiednim wykształceniu technicznym.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3