Takimi tramwajami kiedyś jeździliśmy ZDJĘCIA Z ARCHIWUM DZ

    Takimi tramwajami kiedyś jeździliśmy ZDJĘCIA Z ARCHIWUM DZ

    tos

    Dziennik Zachodni

    Dziennik Zachodni

    Tramwaj linii nr 41 na rynku w Katowicach i sprzedaż biletów z samochodu osobowego.
    1/17

    Przejdź do
    galerii zdjęć

    ©Archiwum DZ

    Tramwaje na Śląsku pojawiły się w 1894 r. Łączyły Piekary Śląskie z Bytomiem i Bytom przez Królewską Hutę (Chorzów), Świętochłowice-Lipiny, Rudę i Zabrze z Gliwicami. Dziś mamy w Śląskiem najbardziej rozbudowaną sieć tramwajową. Zobaczcie, jakimi tramwajami jeździliśmy w minionym wieku.
    Dzisiaj w prawie każdej rodzinie jest kilka samochodów, ale i tak sporo nas, jedni z konieczności, a inni z wygody, korzysta z komunikacji miejskiej. Kiedyś autobusy i tramwaje były jeszcze popularniejsze.

    Kursów było więcej, a i tak w godzinach porannego i popołudniowego szczytu ciężko było się wcisnąć do niektórych pojazdów. W naszym archiwum odnaleźliśmy kilkanaście zdjęć śląskich i zagłębiowskich tramwajów sprzed lat. Może podróżowaliście właśnie tymi liniami.

    Zobacz archiwalne zdjęcia tramwajów:
    Zobacz galerię


    Jak podpowiada Wikipedia, na terenie dzisiejszej Polski tramwaje elektryczne po raz pierwszy pojawiły się na ulicach Wrocławia w 1893, następnie w 1894 we Lwowie (pierwszy w monarchii austro-węgierskiej, uruchomiony z okazji Powszechnej Wystawy Krajowej), kolejne w 1895 w Bielsku i Elblągu, w 1896 w Bydgoszczy, Gdańsku i Grudziądzu, w 1897 r. w Szczecinie i Zgorzelcu, w 1898 r. na Górnym Śląsku, w Legnicy, Łodzi (pierwsze w Królestwie Polskim), Poznaniu, Słubicach i Wałbrzychu, w 1899 r. w Toruniu i Gorzowie oraz w 1901 r. Krakowie.

    Na Śląsku pierwotna sieć linii tramwajów górnośląskich o trakcji parowej i unikalnej szerokości toru 785 mm powstała staraniem spółki Oberschlesische Dampfstrassenbahnen w 1894 r., łącząc Piekary Śląskie z Bytomiem i Bytom przez Królewską Hutę (Chorzów), Świętochłowice-Lipiny, Rudę i Zabrze z Gliwicami.

    W 1896 r. w sieć włączono dzisiejsze miasta Katowice i Siemianowice Śląskie. W 1898 r. linie zostały zelektryfikowane. W Bytomiu i Katowicach z początkiem XX w. zbudowano ponadto normalnotorowe linie tramwajowe. W okresie międzywojennym rozpoczęto unifikację i łączenie sieci (tory wąskie przekuwano na normalne). Ostatnią linią tramwaju 785 mm była przebudowana w 1952 r. trasa linii 12 Chorzów – Siemianowice Śląskie.

    POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:




    Zobacz najważniejsze wydarzenia minionego tygodnia w programie TyDZień






    Czytaj treści premium w Dzienniku Zachodnim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    DZ poleca

    Wideo