reklama

Takimi tramwajami kiedyś jeździliśmy ZDJĘCIA Z ARCHIWUM DZ

tosZaktualizowano 
Tramwaj linii nr 41 na rynku w Katowicach i sprzedaż biletów z samochodu osobowego. Archiwum DZ
Tramwaje na Śląsku pojawiły się w 1894 r. Łączyły Piekary Śląskie z Bytomiem i Bytom przez Królewską Hutę (Chorzów), Świętochłowice-Lipiny, Rudę i Zabrze z Gliwicami. Dziś mamy w Śląskiem najbardziej rozbudowaną sieć tramwajową. Zobaczcie, jakimi tramwajami jeździliśmy w minionym wieku.

Dzisiaj w prawie każdej rodzinie jest kilka samochodów, ale i tak sporo nas, jedni z konieczności, a inni z wygody, korzysta z komunikacji miejskiej. Kiedyś autobusy i tramwaje były jeszcze popularniejsze.

Kursów było więcej, a i tak w godzinach porannego i popołudniowego szczytu ciężko było się wcisnąć do niektórych pojazdów. W naszym archiwum odnaleźliśmy kilkanaście zdjęć śląskich i zagłębiowskich tramwajów sprzed lat. Może podróżowaliście właśnie tymi liniami.

Zobacz archiwalne zdjęcia tramwajów:

Jak podpowiada Wikipedia, na terenie dzisiejszej Polski tramwaje elektryczne po raz pierwszy pojawiły się na ulicach Wrocławia w 1893, następnie w 1894 we Lwowie (pierwszy w monarchii austro-węgierskiej, uruchomiony z okazji Powszechnej Wystawy Krajowej), kolejne w 1895 w Bielsku i Elblągu, w 1896 w Bydgoszczy, Gdańsku i Grudziądzu, w 1897 r. w Szczecinie i Zgorzelcu, w 1898 r. na Górnym Śląsku, w Legnicy, Łodzi (pierwsze w Królestwie Polskim), Poznaniu, Słubicach i Wałbrzychu, w 1899 r. w Toruniu i Gorzowie oraz w 1901 r. Krakowie.

Na Śląsku pierwotna sieć linii tramwajów górnośląskich o trakcji parowej i unikalnej szerokości toru 785 mm powstała staraniem spółki Oberschlesische Dampfstrassenbahnen w 1894 r., łącząc Piekary Śląskie z Bytomiem i Bytom przez Królewską Hutę (Chorzów), Świętochłowice-Lipiny, Rudę i Zabrze z Gliwicami.

W 1896 r. w sieć włączono dzisiejsze miasta Katowice i Siemianowice Śląskie. W 1898 r. linie zostały zelektryfikowane. W Bytomiu i Katowicach z początkiem XX w. zbudowano ponadto normalnotorowe linie tramwajowe. W okresie międzywojennym rozpoczęto unifikację i łączenie sieci (tory wąskie przekuwano na normalne). Ostatnią linią tramwaju 785 mm była przebudowana w 1952 r. trasa linii 12 Chorzów – Siemianowice Śląskie.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

Zobacz najważniejsze wydarzenia minionego tygodnia w programie TyDZień

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3