Tarnowskie Góry: pojawiły się wytyczne dla właścicieli ogródków letnich w centrum miasta
W Tarnowskich Górach ma być jednolicie, jeśli chodzi o wystrój ogródków letnich w centrum. W zarządzeniu, które zostało podpisane przez burmistrza Arkadiusz Czecha, dokładnie określono chociażby kolory parasoli, ogrodzeń czy elementów małej architektury.
Zasady, które zostały uzgodnione z konserwatorem zabytków, a także samymi restauratorami, obowiązywać będą na rynku, placu Wolności oraz następujących ulicach - Krakowskiej, Dolnej, Królika, Przesmyku.
Nie przeocz
- Uszczegółowienie i ustalenie wspólnych dla ścisłego centrum miasta wymogów to wynik wzrastającej liczby ogródków gastronomicznych oraz chęci uprządkowania zasad nimi rządzących. Tym bardziej, że jako tymczasowe obiekty podlegają zarówno prawu budowlanemu, jak i nadzorowi konserwatorskiemu. Większość z funkcjonujących w ubiegłym roku ogródków spełnia spisane teraz wymogi - podkreślą urzędnicy tarnogórskiego magistratu.
Oto zasady, które obowiązują od tego roku w kwestii działalności ogródków letnich:
- ogródki muszą być ogrodzone płotkami i być w kolorze ciemnego drewna;
- parasole muszą być w kolorze naturalnym płótna (kremowy do jasnobeżowego) lub białe (dopuszcza się również motyw biało-żółto-czarnej szachownicy);
- umeblowanie ogródków (stoły, fotele, krzesła) muszą być w ciemnym kolorze naturalnego drewna (dopuszczalne są elementy metalowe w kolorze szarym lub czarnym); jeśli chodzi o kanapy - preferuje się kolor obić stanowiący imitację koloru skóry naturalnej; dopuszcza się ponadto meble rattanowe czy wiklinowe, zakazane są plastikowe meble ogrodowe;
- całość poszczególnych ogródków powinna być spójna pod względem kolorystycznym;
- w obrębie tarnogórskiego rynku - przy budynkach nr 1, 2, 3, 14, 15 i 16 - dopuszczalne jest ustawienie stolików i krzeseł (bez płotków oraz parasoli), ale należy zachować przejście na chodniku (o szerokości min. 1,5 m);
- ogródki wkoło płyty rynku należy sytuować w pasie jezdni z pozostawieniem pasa drogi pożarowej (o szerokości min. 4,5 m).
- Nie przewiduje się dzierżawy części płyty pokrytej jednolitą kostką pomiędzy Ratuszem i kościołem ewangelickim, a także wschodniej części płyty z rozmieszczonymi „meblami” do odpoczynku i rekreacji - dodaje Urząd Miejski.
We wspomnianym zarządzeniu możemy przeczytać, że ogródki z podestami będą mogły działać w ciągu roku nie dłużej niż przez 180 dni! Pierwszeństwo w ich usytuowaniu przypada natomiast lokalom, które prowadzą działalność w bezpośrednim sąsiedztwie lub użytkowały daną przestrzeń w poprzednich latach.
Jeśli chodzi o pozwolenia to - w przypadku ogródka letniego bez podestu - wystarczy uzyskanie pozytywnej opinii ze strony Powiatowego Konserwatora Zabytków i decyzji Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tarnowskich Górach.
Zobacz koniecznie
Więcej załatwiania będą mieli natomiast restauratorzy, którzy zdecydują się na postawienie ogródka z podestem. W tym przypadku potrzebne będzie kilka rzeczy:
- sporządzenie projektu,
- uzyskanie pozwolenia konserwatorskiego w formie decyzji Powiatowego Konserwatora Zabytków,
- uzyskanie decyzji lokalizacyjnej dla ogródka w Miejskim Zarządzie Ulic i Mostów,
- zgłoszenie inwestycji do Wydziału Architektury i Budownictwa Starostwa Powiatowego w Tarnowskich Górach jako tymczasowego obiektu budowlanego,
- uzyskanie decyzji Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów na zajęcie pasa drogowego.
Musisz to wiedzieć
Bądź na bieżąco i obserwuj
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?