Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Telemarketer nie będzie mógł nas już nękać? Bezprecedensowy wyrok sądu. Musi być zgoda. Ale jest jedno ale

MJ
pixabay.com
Zakaz dzwonienia do konsumentów w celach marketingowych nie wyłącza możliwości kontaktu w celu uzyskania takiej zgody - informuje Dziennik Gazeta Prawna. Taką decyzję podjął Sąd Okręgowy Warszawa-Praga w Warszawie. Oznacza to, że telemarketerzy będą mogli się z nami kontaktować bez wcześniejszej zgody, po to, aby uzyskać ... zgodę na przyszły marketing bezpośredni.

Telemarketer będzie nadal mógł nas nękać?

Obecnie, jak mówi art. 172 par. 1 ustawy Prawo telekomunikacyjne - „Zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących (czyli w praktyce najczęściej telefonu) dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę”.

Według prezesa UOKiK oznacza to, że bezwzględny zakaz kontaktowania się przez telemarketerów z konsumentami.

- Dowodem na to jest jedna z najnowszych decyzji, wydana 21 grudnia 2018 r. Marek Niechciał ukarał przedsiębiorcę prowadzącego działalność pod nazwą ACS Medica za „wykonywanie połączeń telefonicznych do konsumentów dla celów marketingu bezpośredniego, pomimo niedysponowania uprzednią zgodą tych konsumentów” - pisze "DGP".

Prezes UOKiK stwierdził, że zabronione jest nie tylko przedstawianie oferty, ale i między innymi kontakt w celu uzyskania zgody na przyszły marketing bezpośredni.

Inaczej na sprawę spojrzały warszawskie sądy. Problemem okazała się kwestia, czy podczas rozmowy mającej na celu uzyskanie zgodny, dozwolona jest także telesprzedaż.

- Sprawa rozpoczęła się od pozwu abonenta przeciwko przedsiębiorcy wykonującemu czynności telemarketingowe. Powód jako podstawę swego roszczenia wskazał naruszenie dóbr osobistych, bezprawne przetwarzanie danych osobowych oraz naruszenie zakazu wykorzystania numeru telefonu bez jego uprzedniej zgody - pisze dziennik.

Przedsiębiorca z mężczyzną skontaktował się trzykrotnie, podczas, gdy firma nie dysponowała zgodą abonenta. Utrzymywała jednak, że wcale jej nie potrzebowała, bo rozmowa zmierzająca do uzyskania zgody, nie jest rozmową w celu marketingu bezpośredniego, co zakazuje ustawodawca. Sąd przyznał rację przedsiębiorstwu.

„Nie jest sprzeczne z art. 172 prawa telekomunikacyjnego wykonywanie przez pracowników pozwanej połączeń na losowo wybrane numery abonentów bez ich zgody w celu ustalenia, czy wyrażają oni zgodę na kontakt telefoniczny w celu marketingu bezpośredniego. Dopiero po wyrażeniu zgody strona prowadzi w stosunku do abonentów czynności polegające na marketingu bezpośrednim” - wskazał sąd w uzasadnieniu wyroku.

TYDZIEŃ Magazyn reporterów Dziennika Zachodniego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo