Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Teraz Zagłębie buduje DTŚ

Anna Zielonka, Tomasz Szymczyk
Planowany przebieg wschodniego odcinka DTŚ
Planowany przebieg wschodniego odcinka DTŚ
Jeszcze w tym roku ogłoszone będą przetargi na projekty obu tras wschodniej części DTŚ w Sosnowcu, Jaworznie i Mysłowicach.

Zachodnia część Drogowej Trasy Średnicowej podczas minionego weekendu, po ponad trzydziestu latach, osiągnęła metę. Od niedzielnego wieczora kierowcy mogą już bez przeszkód jechać DTŚ aż do Gliwic. Czas więc na kierunek wschodni. W przyszłym tygodniu ma zostać ogłoszony przetarg na wykonanie projektu nowego odcinka Drogowej Trasy Średnicowej. Chodzi dokładnie o fragment od przyszłego węzła Janów w Mysłowicach, który będzie kończył się przy Centrum Handlowym Fashion House w Sosnowcu-Jęzorze, na granicy Sosnowca i Jaworzna.

- Wschodnia część Drogowej Trasy Średnicowej jest potrzebna, by dać możliwość alternatywnego dojazdu do Sosnowca. Trasa S86 to aktualnie najbardziej obciążona droga w całej Polsce - mówi Rafał Łysy, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Sosnowcu.

Koordynacją budowy części Drogowej Trasy Średnicowej w Mysłowicach, Jaworznie i Sosnowcu zajmuje się jaworznicki magistrat (tak zostało ustalone w porozumieniu z władzami Mysłowic i Sosnowca). Wschodni odcinek DTŚ ma mieć dwa przebiegi. Prócz wspomnianej trasy do Jęzora, druga biec będzie przez rejon giełdy samochodowej w Mysłowicach, Niwki, aż do nowego węzła Bór na trasie S1.

- Przetarg na wykonanie projektu tego drugiego fragmentu DTŚ zostanie ogłoszony najprawdopodobniej jesienią tego roku - informuje Tomasz Tosza z Urzędu Miejskiego w Jaworznie.

Koszt budowy odcinka od węzła Janów w kierunku Jaworzna szacowany jest na 300 milionów złotych, tego do Sosnowca - na 600 milionów złotych. Odcinek do węzła Jęzor ma być finansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego woj. śląskiego, ten do węzła Bór - z Kontraktu Terytorialnego.

Południowa część trasy prowadzona po śladzie ul. Obrzeżnej Zachodniej ma być dwupasmowa (to trasa prowadząca również do węzła na autostradzie A4), dalej - jednojezdniowa, część północna w całości będzie trasą dwupasmową. Nowością w sferze budowy dróg ma być fakt, że wzdłuż całej trasy ma powstać ścieżka rowerowa, która łączyć się będzie z systemem ścieżek w każdym z miast, przez które przebiega.

Z budową DTŚ związana była poniedziałkowa pierwsza publiczna prezentacja Studium Transportowego dla naszego regionu, a dokładnie dla wschodniej części aglomeracji górnośląskiej, która odbyła się w Jaworznie. Przygotowany dokument to opracowanie na temat mobilności miejskiej. Powstało dzięki współpracy Sosnowca, Mysłowic i Jaworzna, które sfinansowały badania dla potrzeb zaprojektowania i budowy kolejnych odcinków Drogowej Trasy Średnicowej.

Jaworzniccy urzędnicy przekonują, że aglomeracji są potrzebne nie tylko kolejne odcinki DTŚ-ki.

- Za kilka lat staniemy w tak ogromnych korkach, że przejazd przez aglomerację będzie niemożliwy - zaznacza Tomasz Tosza. - Naszym zdaniem, najlepsze rozwiązanie jest takie, aby utworzyć szybką kolej metropolitalną. Torowisko kolei metropolitalnej mogłoby biec równolegle do torów PKP - przekonuje dalej Tosza.


*Wielkanoc: W których sklepach jest najtaniej? SPRAWDZILIŚMY Zobacz raport
*WNIOSKI I DOKUMENTY na 500 zł na dziecko w ramach Programu Rodzina 500 PLUS
*1000 zł na dziecko: JAK DOSTAĆ BECIKOWE? ZOBACZ KROK PO KROKU
*Chcesz kupić auto w cenie 15-20 tys. zł? Sprawdź najlepsze oferty
*Jesteś Ślązakiem, czy Zagłębiakiem? Rozwiąż quiz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!