Wiemy, kiedy terminal B na lotnisku w Pyrzowicach przejdzie remont. Jest przetarg na wykonawcę. Po przebudowie będzie miał przepustowość na poziomie 4 mln pasażerów rocznie. Przebudowa terminala B w Pyrzowicach: szczegóły i wizualizacje. Co z tarasem widokowym i salonikiem VIP?

Remont terminala B w Katowice Airport zacznie się w 2019, a skończy w maju 2021 roku. Zarządca lotniska w Pyrzowicach, spółka GTL SA ogłosiła przetarg na wybór wykonawcy przebudowy terminalu B w porcie lotniczym Katowice w Pyrzowicach. Oferty można składać do 13 marca 2019. Początek prac budowlanych - wrzesień 2019. koniec - w roku 2021. Wadium - milion złotych. Wartość inwestycji to 70 mln zł. Finał prac - w 2021 roku. Czy trzeba będzie zamknąć terminal na czas prac - tak. Tak stanie się w drugiej części inwestycji, czyli od września 2019 do maja 2020 roku.

Czas na szczegóły. Terminal B to najstarszy obecnie obecnie terminal na lotnisku w Pyrzowicach. Powstał w roku 2007. Obecnie to terminal, z którego polecimy do strefy Schengen. Ma przepustowość na poziomie 2 mln pasażerów rocznie. Po przebudowie przepustowość będzie dwa razy więcej - 4 mln pasażerów rocznie. Ale starszy od niego terminal A przeszedł kilka lat temu gruntowny remont (wówczas wszystkie odloty, i do strefy Schengen, i poza nią, przejął właśnie terminal B), zaś w 2015 z drugiej strony B powstał terminal przylotowy C (B przestał być wówczas także terminalem przylotowym). Dziś widać, że terminal B mocno odbiega standardem od pozostałych terminali w Pyrzowicach. O remoncie mówi się od kilku lat, planowo miał zacząć się w 2018, ale ostatecznie przesunięto go na rok 2019 z racji organizacji w grudniu 2018 szczytu klimatycznego COP w Katowicach.

Prace zostaną podzielone na dwa etapy. Pierwszy etap, to sezon jesienno-zimowo-wczesnowiosenny 2019/2020, drugi etap jesienno-zimowo-wczesnowiosenny 2020/2021.

Jak tłumaczy GTL, celem projektowanej przebudowy jest poprawa przepustowości budynku terminala, wyeliminowanie „wąskich gardeł", umożliwienie zwiększenia przepustowości do poziomu 1800 pasażerów na godzinę przy poziomie standardu obsługi pasażerów co najmniej C (Level of Service, liczonego wg wytycznych IATA) oraz integracja Terminali A, B, C w całość pod względem funkcjonalnym i architektonicznym.

Zobacz zdjęcia:

Zobacz galerię

  • Terminal B po przebudowie będzie większy. Jego powierzchnia zwiększy się o 40 proc., a kubatura o 35 proc.
  • Punktów odprawy biletowo-bagażowej będzie też więcej - nie 18 jak dziś, a 27.
  • Punktów kontroli bezpieczeństwa będzie 8 - obecnie jest 6
  • Kontrola bezpieczeństwa w całości zostanie przeniesiona na pierwsze piętro
  • Wybudowane zostaną także trzy wieże do boardingu połączone z terminalem mostami, przełoży się to na zwiększenie liczby bramek z 10 do 16

Jak będzie wyglądał terminal B po przebudowie? Ma być spójny z terminalami A i C. Chodzi o estetykę i spójność architektoniczną. Rzut elewacji od strony parkingu znajdziecie w galerii. Wizualizacje, aktualne w styczniu 2019 różnią się nieco od tych, które obowiązywały w 2017 roku, kiedy ogłaszano przetarg na dokumentację. Tam terminal był ciemny. Obecnie założenie jest takie, że będzie w kolorze stalowym/szarym, zostają ogromne przeszklenia. Oto wizualizacje sprzed dwóch lat (kliknij w galerię, jeśli chcesz zobaczyć więcej wizualizacji z 2017 roku).

Nie tylko terminal B zostanie rozbudowany, bo przebudowa obejmie też części terminali A i C - na styku z terminalem B. Częścią inwestycji jest też rozbudowa parkingu. Powstaje tutaj 660 nowych miejsc postojowych i strefa wyjazdowa z systemem sześciu bramek. Przebudowa spowoduje też powiększenie powierzchni hali ogólnodostępnej budynku o około 1900 mkw poprzez przesunięcie fasady od strony parkingu o około 17,5 m na zewnątrz budynku, do linii fasady Terminala C. Przepustowość terminala po remoncie, liczona 10 godzin dziennie, przy natężeniu umożliwiającym ciągłą pracę bez spadku komfortu), ma wynosić 1800 pasażerów na godzinę, 18 tys. na dobę, 4,0 mln rocznie. Na trzech piętrach zaplanowano sklepy, restauracje, bary i salonik VIP (wizualizacje, jak ma wyglądać po przebudowie, w galerii). Obecnie w terminalu B jest kilka sklepów i barów, m.in. Aelia, Relay, Baltona, So Coffee. Pojawią się - prócz schodów ruchomych - także ruchome chodniki, czyli travelatory. Ale rękawów nie będzie. Rękawy może mieć kolejny, czwarty terminal na lotnisku, którego budowa też jest planowana w Pyrzowicach w przyszłości. Z bardziej praktycznych aspektów: w terminalu B po remoncie pojawi się więcej toalet. To dziś bolączka terminala z 2007 roku. Częściowo w miejscu obecnego tarasu widokowego będzie przebudowany salonik VIP. Przewidziano panele solarne do podgrzewania wody latem, ale generalnie ogrzewanie - to będą kotły olejowe. Wniosek o pozwolenie na budowę GTL złożyło w lipcu 2018, jesienią pozwolenie dostało.

Przebudowa terminalu B w Pyrzowicach. Etapy

Realizacja I etapu obejmuje:

  • - czasokres 1.01.2019÷15.09.2019
  • - wykonanie dwóch zewnętrznych klatek schodowych od strony północnej
  • - przebudowę pom. handlingowych
  • - wykonanie przezbrojenia terenu oraz realizację rozbudowy w kierunku
  • południowym stan surowy zamknięty
  • - montaż urządzeń transportowych
  • - prace budowlane i przygotowawcze w strefie nie kolidującej z funkcjonowaniem
  • obiektu.
  • Uwagi do realizacji I etapu:
  • - w czasie realizacji jest czynny układ odlotów oraz istniejące pomieszczenia
  • biurowe na III i IV kond. po stronie wschodniej i zachodniej

ETAP II

  • - czasokres 15.09.2019÷15.05.2020
  • - wykonanie kompleksowej przebudowy wewnątrz budynku
  • - montaż instalacji wewnętrznych
  • - montaż i uruchomienie systemów BHS, EDS, bagażowni wraz z linią check-in
  • oraz kontrolą bezpieczeństwa
  • - przebudowa dróg w strefie rozbudowy
  • - odbiory techniczne i dopuszczenie do użytkowania w terminie przed 15.05.2020

Uwagi do realizacji II etapu:

  • Funkcje obsługi pasażerów na Terminalu B w okresie 15.09.2019÷15.05.2020 będą
  • zawieszone.
  • Pomieszczenia biurowe na III i IV kondygnacji będą czynne oraz czynne będą pom. Straży Granicznej.
  • Połączenie halli ogólnodostępnych w Terminalu A i C z hallem w Terminalu B.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

Czy Katowice nadaja się do mieszkania? Panel dyskusyjny DZ

TYDZIEŃ Magazyn reporterów Dziennika Zachodniego