Inwestycja, wykonywana przez dąbrowską firmę Nowak-Mosty nabiera tempa, czemu sprzyja stosunkowo łagodna zima. Pierwsze prace ziemne w okolicy stacji kolejowej Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce rozpoczęły się w grudniu ubiegłego roku. Teraz widać już wyraźnie konstrukcję tunelu. Ma on też ułatwić dostęp do peronów. To wspólna inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych i miasta Dąbrowa Górnicza.
Cena netto inwestycji w Strzemieszycach to 9,6 mln zł. Cała inwestycja nosi nazwę: zadania „Zaprojektowanie oraz budowa przejścia podziemnego dla ruchu pieszo – rowerowego w stacji Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce w km 69,004 na linii kolejowej nr 62 Tunel – Sosnowiec Główny” w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej”.
W stacji Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce powstanie wygodne i bezpieczne przejście podziemne, łączące dwie strony miasta od ul. Towarowej do ul. Transportowej. Z tej stacji pasażerowie udają się w podróż do Sławkowa, Olkusza czy Tunelu na linii do Kielc oraz do Sosnowca czy Katowic.
Podziemne przejście pieszo-rowerowe o długości około 50 metrów będzie zadaszone. Zadaszone pochylnie, które powstaną po północnej i południowej części, mają mieć odpowiednio 72 i 47 m długości oraz 5,7 m szerokości. Ułatwią podróżowanie osobom z ograniczonymi możliwościami poruszania się. W przejściu i dojściach będą ścieżki naprowadzające ze specjalną wypukłą fakturą dla osób niewidomych i słabo widzących. Na poręczach zostaną umieszczone informacje w języku Braille’a.
W przejściu będzie wyznaczona specjalna ścieżka dla rowerzystów. Zamontowane kamery monitoringu zwiększą poziom bezpieczeństwa. Przejście będzie wyposażone w system informacji pasażerskiej, m.in. nagłośnienie, oświetlenie, czytelne tablice z opisem wyjść, kierunków jazdy pociągów itp. Do nowego przejścia prowadzić będzie droga pieszo-rowerowa o szerokości 4 metrów (2 metry dla ruchu rowerowego i 2 metry dla ruchu pieszego).
Miasto zapowiedziało także, że powstanie dodatkowo punkt przesiadkowy w rejonie ulicy Transportowej. Poza przystankiem autobusowym będzie tam także parking dla samochodów i rowerów. - Prace powinny zakończyć się w czwartym kwartale 2023 roku – poinformowała Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowe S.A.
Dwa takie tunele są już w mieście
Podobne tunele są już w mieście. Pierwszy z nich wybudowany został przy stacji kolejowej w Dąbrowie Górniczej Ząbkowicach w 2019 roku. Inwestycja zrealizowana została w ramach projektu „Przebudowa infrastruktury do obsługi podróżnych na stacjach i przystankach”. To wspólne zadanie, realizowane od 2017 roku przez Dąbrowę Górniczą i PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. w Częstochowie. Budowa kosztowała 6,7 mln zł netto, z czego 3,5 mln zł przeznaczyła na nią kolej, a 3,2 mln zł dołożyło miasto. Wykonawcą prac była firma Banimex.
W ramach mającej się zakończyć w pierwszym kwartale 2023 roku budowy centrum przesiadkowego w śródmieściu Dąbrowy Górniczej kolejny tunel pieszo-rowerowy pod linią kolejową powstał w ulicy Konopnickiej. Zastąpił przejazd i przejście z rogatkami, które funkcjonowało w tym miejscu przez wiele lat.
Nie przeocz
Zobacz także
Musisz to wiedzieć
Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?