Tramwaj na południe Katowic: obywatelska inicjatywa uchwałodawcza w tej sprawie

Justyna PrzybytekZaktualizowano 
Mieszkańcy Katowic chcą nowej linii tramwajowej na południe
Mieszkańcy Katowic chcą nowej linii tramwajowej na południe wikimedia commons
Tramwaj na południe Katowic? A czemu nie! Swoje sieci tramwajowe rozbudowują Kraków, Gdańsk, Poznań i Warszawa. Nową linię ma od niedawna Częstochowa. Natomiast w aglomeracji śląskiej na przestrzeni ostatniej dekady nie powstała ani jedna nowa linia, za to kilka z mapy GOP zniknęło. W Katowicach będzie więc inicjatywa uchwałodawcza ws. tramwaju na południe

- Linie tramwajowe budują nawet Olsztyn i Elbląg, które wcześniej tramwajów nie miały. Chyba nie jest tak, że te wszystkie miasta błądzą, a jedynie Katowice są oświecone - mówi Arkadiusz Godlewski, katowicki radny. Wspólnie z radnym Tomaszem Godźkiem oraz Zenonem Łuczakiem z rady Piotrowic zamierzają zebrać kilka tysięcy podpisów pod projektem uchwały obligującym władze miasta do zamówienia studium wykonalności projektu budowy tramwaju na południe Katowic, a konkretnie do Piotrowic i Ligoty.

Ciasna droga na południe

Tramwaj na południe Katowic... o tej inwestycji mówi się od kilkudziesięciu lat. Jednak jak dotąd w sprawie nie podjęto żadnych działań. Tymczasem brak dobrej komunikacji między centrum a południem staje się coraz bardziej dotkliwy. - Południowe dzielnice to jedyne w Katowicach w których wrasta populacja miasta, więc system komunikacyjny staje się coraz bardziej niedrożny - ocenia Godziek.

W sumie w Katowicach zameldowanych jest ok. 290 tys. osób. Śródmieście zamieszkuje 29.702, niewiele mniej mieszkańców mają Ligota i Panewniki - 28.793 oraz sąsiednie Piotrowice i Ochojec - 23.624. Zdaniem Godźka, brak komunikacji między tymi dzielnicami, to jedna z przyczyn dla których wyludnia się i centrum Katowic.

- Centrum w tygodniu jest raczej puste, m.in. dlatego, że Kowalski wracający po pracy na południe spędza w korkach półtorej godziny i już do centrum wracać nie chce. Katowice nie dają możliwości tego powrotu, ludzie wolą więc spędzić czas w Mikołowie - twierdzi radny z Piotrowic.

W Mikołowie, a nie w korkach. - Jest sporo pór w ciągu dnia, w których Piotrowice, i nie tylko ta dzielnica, są zablokowane. W normalnych warunkach przejazd z Piotrowic do centrum powinien trwać do 10 minut, a zdarza się, że trzeba jechać godzinę. Ten brak komunikacji hamuje rozwój południowych dzielnic - ocenia Zenon Łuczak, przewodniczący Rady Jednostki Pomocniczej Piotrowic.

10 tys. ludzi władze miasta wysłuchają?

Członkowie inicjatywy chcą czym prędzej zebrać podpisy pod inicjatywą uchwałodawczą i przedłożyć projekt na sesji Rady Miasta.
- Ten projekt nie nakłada żadnych zobowiązań. On mówi tylko o tym, aby zająć się sprawą. A myślę, że gdy przyniesiemy 10 tys. podpisów rada nie będzie miała innego wyjścia - mówi Godlewski. Do tej pory wszystkie inicjatywy w sprawie tej inwestycji były w urzędzie blokowane. Miasto chce bowiem stawiać na rozwój sieci kolejowej - budowę nowych przystanków - i skomunikowanie ich z dzielnicami poprzez linie autobusowe.

Godziek przekonuje, że jedno nie wyklucza drugiego: należy równolegle rozwijać sieć tramwajową i kolejową, bo mają inne funkcje. Dodaje, że inwestowanie w tramwaj jest łatwiejsze i pewniejsze. - Wszyscy wiemy, jak trudno się porozumieć z PKP i wiemy, w jakiej sytuacji są Koleje Śląskie - podkreśla.

Legendy a tramwaj na południe

Ale dopiero studium, opracowane przez specjalistów od transportu, ma dać odpowiedź na pytanie, czy pociągnięcie linii tramwajowej do Piotrowic i Ligoty jest możliwe, a jeśli tak, to w jakim wariancie.

- O tym tramwaju na południe po korytarzach urzędu miasta krążą już legendy, nie ma za to żadnego merytorycznego opracowania. Zawsze słyszałem, że się nie da, bo tory nie zmieszczą się na ulicy Jankego, ale czy ktoś to sprawdził, mamy jakieś dokumenty? Na świecie linię tramwajową puszcza się w tym samym pasie, co ścieżkę rowerową, to tzw. kontrapas - opowiada Godziek.

Przyznaje, że inwestycja na pewno będzie wymagała wykupu nieruchomości, które będą blokowały trasę linii. - Ale projekt przebudowy DK 81 zakłada wykupienie sześciu nieruchomości i nikt nie robi z tego wielkiej sprawy - dodaje. Radny odpowiada też na zarzuty, że tramwaj będzie hałasował - Autobus jadąc po Jankego rusza z pierwszego biegu i smrodzi - mówi. - Tramwaj jest rozwiązaniem optymalnym, ekologicznym i funkcjonalnym, bo może pomieść nawet 300 osób - przekonuje.

Kraków wyda na nowy tramwaj 15 mln euro

W studium znajdą się m.in. szacunki, ile budowa linii ma kosztować. Na pewno sporo. Nie więcej jednak niż priorytetowa dla Katowic przebudowa DK 81, czyli obwodnicy południa, którą oszacowano na 1 mld zł. Na tę inwestycję pieniędzy nie ma i długo nie będzie.
- Tymczasem dla porównania budowa nowej 11-kilometrowej linii tramwajowej w Krakowie kosztuje 100 mln euro, ale z tego 85 proc. to dofinansowanie unijne - wylicza Godziek.

Unijne pieniądze, to kolejny argument, który ma trafić do prezydenta Piotra Uszoka, od lat sceptycznego wobec pomysłu.

- W przyszłym roku rozpoczyna się nowy okres programowania Unii Europejskiej, okres nastawiony na finansowanie zrównoważonego rozwoju i promocję transportu publicznego przyjaznego środowisku, czyli dofinansowanie będzie nie na drogi, nie na autobusy, a właśnie na tramwaje i kolej podmiejską - zachęca Godlewski. Aby miasto mogło ubiegać się o dofinansowanie, musi przygotować studium i na tej podstawie projekt wykonawczy.

Tramwaj na południe Katowic, czy ta inwestycja jest możliwa? Czy rozwiąże problemy komunikacyjne południowych dzielnic? Komentujcie!

Tramwaj na południe Katowic, a metro dla Śląska?Czas na transport szynowy. Metro dla Śląska i Zagłębia



*Operacja przeszczepu twarzy: Poznaj pacjenta i autorów sukcesu [ZDJĘCIA + OPINIE + KOMENTARZE]
*MISS ŚLĄSKA I ZAGŁĘBIA 2013: TEGO NIE ZOBACZYCIE W TELEWIZJI
*Maluch z Allegro: Fabrycznie nowy Fiat 126 z 1979 r. i wielki skandal
*Dni Miast 2013 [PROGRAM IMPREZ]: Chorzów, Będzin, Ruda, Sosnowiec, Wodzisław i inne!

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

polecane: Flesz - Co piąta transakcja będzie wymagać użycia PIN-u

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 11

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

F
Fuks

Może i frajda chyba , ze chca twoj dom wyburzyć. Bo wtedy to Ci się już raczej nie chce śmiać

U
Unke

To że dla Niemiec były lepsze,rozumiem. Ale dlaczego dla Polski?

.

granice z 1937 r. byly lepsze i dla Niemiec i dla Polski ( oba kraje byly wieksze niz dzis)

P
Pasażerka

Zastanawiające, jak długo toczy się ta dyskusja, od kilkudziesięciu lat. A może wykorzystać tory kolejowe, łączące niegdyś dzielnice południowe? - przy marazmie KŚ oczywiście to żarcik.Wypadki paraliżujące miasto - jak w tym tygodniu - na kilka godzin pokazują jak nieudolni są włodarze tego miasta i regionu. Nawiasem mówiąc to "wydarzenie" zostało bardzo zgrabnie wymazane ze środków masowego przekazu. Czy zamiast dywagować, robić konferencje, wdzięczyć się do mikrofonu i zdjęcia nie należałoby się panowie i panie urzędujący zabrać się do robot?

i
internauta

Pani Justyno Przybytek! nie pisz pani bzdur !! tak Elbląg jak i Olsztyn miały linie tramwajowe, Elbląg nadal je ma, a Olsztyn buduje na nowo, po bezmyślnej likwidacji!!
Zanim pani chwyci za pióro, proszę zapoznać się z tematem i nie wprowadzać opinii publicznej w błąd! W dobie internetu, wiadomości na dowolny temat, w tym wiadomości o komunikacji tramwajowej w dowolnym mieście na świecie, są łatwo dostępne.

E
Ela D.

Zarówno do Ligoty ,a nawet dalej .Jak i do Ochójca ,a nawet Murcek i Polesia ...i dalej . Wystarczy na nie wstawić szynobusy i temat gotowy .Pod warunkiem,że będą : często i szybko jeździły ,a przynajmniej w porach najpotrzebniejszych.Moga być przynajmniej na poczatek tanie ! ! i bez nadmiaru dyrektorów i rad niepotrzebnienadzorczych . W Czechach to działa od dawna, ale widać to b. odległy kraj i prawie nieznany .

U
Unke

Wiekszośc miast Niemiec wschodnich,które wpadły pod polska administrację po wojnie mialy komunikację tramwajową.Dopóki to było sprawne i autochtoni byli na miejscu by tym sie opiekowac,wszystko grało.Ale wszystko ma swój poczatek i koniec, tabor się wykruszal,nowego nie bylo lub na nowy nie było środków, autochtoni wiali z tego Schlarafenlandu aż się kurzyło. Jedynym rozwiązaniem była likwidacja, motywowana uciązliwością tramwaji dla mieszkańców miast.Pięcdziesiat lat póżniej,mieszkańcy walczą o tramwaj. Czyż to nie usprawiedliwia ten tytuł??

R
Rajmund-GieKSiorz

Jestem za tramwajami.Pomijając ich zalety,jest powiedzenie,że prawdziwe miasto powinno mieć rynek,rzekę i tramwaje i jest w tym trochę racji.Z rynkiem i rzeką wiadomo jak w Katowicach jest,wiec dobrze gdyby chociaż tramwaje były na dobrym poziomie i linie nie były tylko w centrum i okolicach,ale i na południu,gdzie tramwajów nie ma.Nie wiem jak inni,ale gdy jadę do Katowic,to mam wrażenie,że jestem w nich dopiero gdy mijam pętlę tramwajową na Brynowie.

A
Alojzy

Elbląg przebudowywuje linie tramwajowe. Poprzedni prezydent Nowaczyk chciał zlikwiować tramwaje w Elblągu, Elbkązanie pokazali mu figę i odwołali go z urzędu. Budujcie tramwaj. To frajda nim jechać . Radość dla duzych i małych i pozytek ekologiczny.

t
tramwajarz

Elbląg nie miał?Muahahah. A Olsztyn? Miał, i owszem, do lat sześćdziesiątych i chawała im za to, że teraz nie wracają do błędów przeszłości i budują od nowa : )

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3