Plan budowy nowej linii tramwajowej, tzw. Tramwaju Odrodzenie, na południe Katowic, miasto ogłosiło pod koniec stycznia tego roku. W kwietniu odbyły się spotkania z mieszkańcami w sprawie proponowanych przez miasto wariantów jej przebiegu oraz przeprowadzono badania ankietowe. Łącznie ankiet zebrano 729, w tym 431 podczas spotkań, zaś 298 spłynęło do Urzędu Miasta drogą elektroniczną.
TRAMWAJ POŁĄCZY CENTRUM KATOWIC ZE SZPITALEM NA OCHOJCU
NOWA TRASA TRAMWAJU TO WARIANT NAJTAŃSZY
W międzyczasie Tramwaje Śląskie zleciły opracowanie studium przedprojektowego konsorcjum firm Akbud i Collect Consulting. Dokument, uwzględniając opinie mieszkańców, miał odpowiedzieć na pytania, w którym wariancie linia obsłuży jak największą liczbę mieszkańców, będzie najszybsza, ale też jak różne będą koszty realizacji. Na jego potrzeby wykonano m.in. analizę ruchu, badania ankietowe, analizy środowiskowe i techniczne poszczególnych odcinków, a także sposób i terminy realizacji, jak również szacunkowe koszty inwestycji.
Koszty realizacji poszczególnych wariantów różnią się o kilkanaście milionów. Najdroższe są te biegnące w ciasnej zabudowie Ochojca, bo wiązałyby się z koniecznością wykupu prywatnych gruntów, a nawet wyburzeń. Rożna była też szacowana popularność linii na poszczególnych trasach.
Ostatecznie zapadła decyzja, że linia zostanie poprowadzona wariantem piątym, który biegnie przez tereny zabudowane, ale nie ciasną zabudowę Ochojca, a jednocześnie w dużej mierze jego trasa została poprowadzona wzdłuż rezerwatu i lasu. To jeden z najtańszych w realizacji wariantów – szacunkowy koszt to ok. 95 mln zł – i najpopularniejszych, bo w zasięgu linii mieszka około 10 tys. osób. Jest to też opcja "bezpieczna", bo w tym wariancie nie trzeba niczego burzyć, a linia na wielu odcinkach biegnie przez tereny należące do miasta.
Zdecydowano, że linia zostanie poprowadzona od pętli w Brynowie ulicą Rzepakową, Szenwalda, ulicą Ziołową, Kryniczną, Radockiego, fragmentem Bażantów, znów ulicą Radockiego przy kościele i znów Bażantów, a swój bieg zakończy przy planowanej pętli Kostuchna w rejonie skrzyżowania Bażantów i Armii Krajowej.
Na całej długości będzie miała około 5,2 kilometra długości. Zaplanowano na niej osiem przystanków, między innymi przy Kolejowej, Leśnej, Górnośląskim Centrum Medycznym, Krynicznej, u zbiegu Radockiego i Łętowskiego, przy kościele na ul. Radockiego oraz na samej ulicy Bażantów. Szacowany czas przejazdu z pętli Kostuchna do pętli Brynów ma wynieść około 14 minut, zaś dojazd z pętli Kostuchna do centrum miasta – 30 minut.
Oprócz nowej pętli, na końcowym odcinku linii powstanie również centrum przesiadkowe park&ride z parkingiem dla samochodów i rowerów. Dodatkowo parkingi dla rowerów pod wiatami mają zostać wybudowane przy wszystkich przystankach na trasie.
Jak szacują autorzy studium linia w tym przebiegu ma przewozić około 4000 pasażerów na dobę. Marcin Krupa dodawał, że obłożenie w przyszłość prawdopodobnie znacznie się zwiększy. - Po zakończeniu prowadzonych w rejonie osiedla Bażantów inwestycji mieszkaniowych – mówił.
Urzędnicy liczą też, że z tramwaju będą korzystali pacjenci i pracownicy Górnośląskiego Centrum Medycznego. - Otrzymaliśmy informację, że w ciągu roku z usług GCM korzysta 160 tys. osób, a zatrudnionych jest 2000 – dodawał Krupa.
Wbicie pierwszej łopaty pod Tramwaj Odrodzenie planowane jest w 2018 roku. Najpierw jednak Tramwaje Śląskie planują pozyskać dofinansowanie dla inwestycji z Unii Europejskiej.
- Jesteśmy na etapie przygotowywania dokumentacji do przetargu na przygotowanie studium wykonalności (dokument jest wymagany przy składaniu wniosku o dotację – przyp. Red.) tej inwestycji. Powinno być gotowe, od momentu podpisania umowy z wykonawcą, w ciągu roku. Niezależnie od tego, czy będzie już gotowe, będzie przygotowywali dokumenty do przetargu na projekt budowlany linii – wyjaśniał Bolesław Knapik ze spółki TS. Dopiero z gotowym projektem będzie można występować o pozwolenie na budowę, w międzyczasie jednak TS będą musiały uzyskać decyzję środowiskową, bowiem nowy tramwaj ma kursować w pobliżu terenów zielonych.
Przebieg trasy zgodny z rekomendacją projektantów studium przedprojektowego:
- - Brynów Kolejowa,
- - Ochojec Leśna,
- - Ochojec Szenwalda,
- - Ochojec Centrum Medyczne,
- - Ochojec Kryniczna,
- - Odrodzenia Łętowskiego,
- - Odrodzenia Kościół,
- - Kostuchna Bażantowo P+R,
- - Armii Krajowej Pętla
z następującymi korektami do rozwiązań:
- · lokalizacja dodatkowego przystanku „Odrodzenia Łętowskiego" w rejonie łącznika ulic Radockiego i Bażantów (zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców osiedla Odrodzenia i z myślą o nowych osiedlach - m.in. Murapol),
- · lokalizacja pętli i przystanku końcowego w rejonie ul. Armii Krajowej (zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców, w powiązaniu z liniami autobusowymi przebiegającymi w ciągu ulicy Armii Krajowej/funkcja przesiadkowa).
Oczekiwanie mieszkańców, aby dla ograniczenia uciążliwości linii tramwajowej nie prowadzić jej bezpośrednio przy zabudowie mieszkaniowej.
Tramwaj w liczbach:
- 5,2 km - długość trasy
- 10 - 12 min. - szacowany czas przejazdu tramwaju z Pętli „Brynów" do Pętli „Kostuchna"
- 20 - 22 min. - szacowany czas przejazdu z Rynku do „Pętli Kostuchna" (również w godzinach szczytu)
- 26 km/h - średnia prędkość tramwaju
- 9 - liczba przystanków: Brynów Kolejowa, Ochojec Leśna, Ochojec Szenwalda, Ochojec Centrum Medyczne, Ochojec Kryniczna, Odrodzenia Łętowskiego, Odrodzenia Kościół, Kostuchna Bażantowo P+R, Armii Krajowej Pętla.
- 110 mln zł. - szacowane koszty inwestycji (zadanie jest częścią przedsięwzięcia inwestycyjnego, realizowanego przez Tramwaje Śląskie w ramach perspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata 2014 - 2020)
- 2018 – przewidywany rok rozpoczęcia budowy
*Złoty pociąg odnaleziony! Już rozpala wyobraźnię ZŁOTY POCIĄG MEMY
*Gala BCC Katowice, czyli rewia luksusu i przepychu ZOBACZ ZDJĘCIA
*Tak policja z Katowic zatrzymuje handlarza dopalaczami ZDJĘCIA + WIDEO z zatrzymania
*Tak się bawią Katowice! Koncert na 150-lecie Katowic URODZINY KATOWIC ZDJĘCIA
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?