Tramwaj Odrodzenie: Trasa na południe Katowic wybrana! Linia ma mieć 5,2 km MAPA

Justyna Przybytek
Plan budowy nowej linii tramwajowej, tzw. Tramwaju Odrodzenie, na południe Katowic, miasto ogłosiło pod koniec stycznia tego roku.
Plan budowy nowej linii tramwajowej, tzw. Tramwaju Odrodzenie, na południe Katowic, miasto ogłosiło pod koniec stycznia tego roku. Justyna Przybytek/Dziennik Zachodni
Trasa przebiegu nowej linii tramwajowej w Katowicach, tzw. Tramwaju Odrodzenie wybrana! Linia zostanie wybudowana w wariancie piątym, który pojawił się dopiero po konsultacjach społecznych, zmodyfikowanym, jak mówił w środę Marcin Krupa, prezydent Katowic, na podstawie sugestii mieszkańców. Koszt inwestycji wstępnie szacowany jest na 95 milionów złotych, początek budowy planowany jest w 2018 roku. ZOBACZ SZCZEGÓŁOWĄ MAPĘ Z PRZEBIEGIEM TRASY

Plan budowy nowej linii tramwajowej, tzw. Tramwaju Odrodzenie, na południe Katowic, miasto ogłosiło pod koniec stycznia tego roku. W kwietniu odbyły się spotkania z mieszkańcami w sprawie proponowanych przez miasto wariantów jej przebiegu oraz przeprowadzono badania ankietowe. Łącznie ankiet zebrano 729, w tym 431 podczas spotkań, zaś 298 spłynęło do Urzędu Miasta drogą elektroniczną.

TRAMWAJ POŁĄCZY CENTRUM KATOWIC ZE SZPITALEM NA OCHOJCU
NOWA TRASA TRAMWAJU TO WARIANT NAJTAŃSZY

W międzyczasie Tramwaje Śląskie zleciły opracowanie studium przedprojektowego konsorcjum firm Akbud i Collect Consulting. Dokument, uwzględniając opinie mieszkańców, miał odpowiedzieć na pytania, w którym wariancie linia obsłuży jak największą liczbę mieszkańców, będzie najszybsza, ale też jak różne będą koszty realizacji. Na jego potrzeby wykonano m.in. analizę ruchu, badania ankietowe, analizy środowiskowe i techniczne poszczególnych odcinków, a także sposób i terminy realizacji, jak również szacunkowe koszty inwestycji.

Koszty realizacji poszczególnych wariantów różnią się o kilkanaście milionów. Najdroższe są te biegnące w ciasnej zabudowie Ochojca, bo wiązałyby się z koniecznością wykupu prywatnych gruntów, a nawet wyburzeń. Rożna była też szacowana popularność linii na poszczególnych trasach.

Ostatecznie zapadła decyzja, że linia zostanie poprowadzona wariantem piątym, który biegnie przez tereny zabudowane, ale nie ciasną zabudowę Ochojca, a jednocześnie w dużej mierze jego trasa została poprowadzona wzdłuż rezerwatu i lasu. To jeden z najtańszych w realizacji wariantów – szacunkowy koszt to ok. 95 mln zł – i najpopularniejszych, bo w zasięgu linii mieszka około 10 tys. osób. Jest to też opcja "bezpieczna", bo w tym wariancie nie trzeba niczego burzyć, a linia na wielu odcinkach biegnie przez tereny należące do miasta.

Zdecydowano, że linia zostanie poprowadzona od pętli w Brynowie ulicą Rzepakową, Szenwalda, ulicą Ziołową, Kryniczną, Radockiego, fragmentem Bażantów, znów ulicą Radockiego przy kościele i znów Bażantów, a swój bieg zakończy przy planowanej pętli Kostuchna w rejonie skrzyżowania Bażantów i Armii Krajowej.
Na całej długości będzie miała około 5,2 kilometra długości. Zaplanowano na niej osiem przystanków, między innymi przy Kolejowej, Leśnej, Górnośląskim Centrum Medycznym, Krynicznej, u zbiegu Radockiego i Łętowskiego, przy kościele na ul. Radockiego oraz na samej ulicy Bażantów. Szacowany czas przejazdu z pętli Kostuchna do pętli Brynów ma wynieść około 14 minut, zaś dojazd z pętli Kostuchna do centrum miasta – 30 minut.

Oprócz nowej pętli, na końcowym odcinku linii powstanie również centrum przesiadkowe park&ride z parkingiem dla samochodów i rowerów. Dodatkowo parkingi dla rowerów pod wiatami mają zostać wybudowane przy wszystkich przystankach na trasie.

Jak szacują autorzy studium linia w tym przebiegu ma przewozić około 4000 pasażerów na dobę. Marcin Krupa dodawał, że obłożenie w przyszłość prawdopodobnie znacznie się zwiększy. - Po zakończeniu prowadzonych w rejonie osiedla Bażantów inwestycji mieszkaniowych – mówił.

Urzędnicy liczą też, że z tramwaju będą korzystali pacjenci i pracownicy Górnośląskiego Centrum Medycznego. - Otrzymaliśmy informację, że w ciągu roku z usług GCM korzysta 160 tys. osób, a zatrudnionych jest 2000 – dodawał Krupa.

Wbicie pierwszej łopaty pod Tramwaj Odrodzenie planowane jest w 2018 roku. Najpierw jednak Tramwaje Śląskie planują pozyskać dofinansowanie dla inwestycji z Unii Europejskiej.

- Jesteśmy na etapie przygotowywania dokumentacji do przetargu na przygotowanie studium wykonalności (dokument jest wymagany przy składaniu wniosku o dotację – przyp. Red.) tej inwestycji. Powinno być gotowe, od momentu podpisania umowy z wykonawcą, w ciągu roku. Niezależnie od tego, czy będzie już gotowe, będzie przygotowywali dokumenty do przetargu na projekt budowlany linii – wyjaśniał Bolesław Knapik ze spółki TS. Dopiero z gotowym projektem będzie można występować o pozwolenie na budowę, w międzyczasie jednak TS będą musiały uzyskać decyzję środowiskową, bowiem nowy tramwaj ma kursować w pobliżu terenów zielonych.
Przebieg trasy zgodny z rekomendacją projektantów studium przedprojektowego:

  1. - Brynów Kolejowa,
  2. - Ochojec Leśna,
  3. - Ochojec Szenwalda,
  4. - Ochojec Centrum Medyczne,
  5. - Ochojec Kryniczna,
  6. - Odrodzenia Łętowskiego,
  7. - Odrodzenia Kościół,
  8. - Kostuchna Bażantowo P+R,
  9. - Armii Krajowej Pętla

z następującymi korektami do rozwiązań:

  1. · lokalizacja dodatkowego przystanku „Odrodzenia Łętowskiego" w rejonie łącznika ulic Radockiego i Bażantów (zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców osiedla Odrodzenia i z myślą o nowych osiedlach - m.in. Murapol),
  2. · lokalizacja pętli i przystanku końcowego w rejonie ul. Armii Krajowej (zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców, w powiązaniu z liniami autobusowymi przebiegającymi w ciągu ulicy Armii Krajowej/funkcja przesiadkowa).

Oczekiwanie mieszkańców, aby dla ograniczenia uciążliwości linii tramwajowej nie prowadzić jej bezpośrednio przy zabudowie mieszkaniowej.

Tramwaj w liczbach:

  • 5,2 km - długość trasy
  • 10 - 12 min. - szacowany czas przejazdu tramwaju z Pętli „Brynów" do Pętli „Kostuchna"
  • 20 - 22 min. - szacowany czas przejazdu z Rynku do „Pętli Kostuchna" (również w godzinach szczytu)
  • 26 km/h - średnia prędkość tramwaju
  • 9 - liczba przystanków: Brynów Kolejowa, Ochojec Leśna, Ochojec Szenwalda, Ochojec Centrum Medyczne, Ochojec Kryniczna, Odrodzenia Łętowskiego, Odrodzenia Kościół, Kostuchna Bażantowo P+R, Armii Krajowej Pętla.
  • 110 mln zł. - szacowane koszty inwestycji (zadanie jest częścią przedsięwzięcia inwestycyjnego, realizowanego przez Tramwaje Śląskie w ramach perspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata 2014 - 2020)
  • 2018 – przewidywany rok rozpoczęcia budowy

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 40

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Karlik
Pies jak nie ma co robić to się liże. Może pan Prezydent zrobił to samo?
e
elektroal
zamiast lasu będziemy ekrany podziwiac ten tramwaj to nieporozumienie i szkoda kasy lepiej zrobić podziemne parkingi i sterfa wolna od centrum dla samochodów
w
wasyl
Ludzie czy wy jesteście naiwni że te wyperfumowane damy ze sraką wyżej głowy będą jeżdziły tramwajami ???
w
wasyl
pan krupa kontynuuje dzieło sztygara Uszoka - dojazd do nowej galerii musi być, tak sobie (najprawdopodobniej) zażyczył inwestor, a kto ile wziął pod stołem za to rozwiązanie, za zgodę na centrum biznesu na Muchowcu, za wycinkę lasu wzdłuż ul 73 Pułku Piechoty i przekształcenie w nieużytki - pokażą już niebawem akta CBA. Pozdrowienia dla Sztygara z Kostuchny i innych.
t
tlen
Podczas alarmu smogowego do szpitala w Katowicach trafiło 45 osób -koszt ich leczenia to 2 mil zł. Wiadomośc podana dzisiaj na sesji Rady Miasta. Jak to się ma do planowanych wycinek około 10 hektarów lasu pod drogi i tramwaj (Szarych Szeregów i przez Ochojec). Ja rozumiem budowanie przyjaznego otoczenia dla inwestorów. Może jednak ktoś rozgarnięty bardziej przemyśli decyzje o lokalizacji tych dróg...
g
głos kobiet
Chcemy rozsadnych połaczeń z os. Odrodzenia do centrum, tramwaj w lesie jest dla nas za daleko i boimy się stać na przystankach w ciemnym lesie, gdzie na codzień spacerując mozna spotkać dziką zwierzynę...
p
projka
Jakie biuro projektowe opracowuje dokumentację na budowę tramawaju? Masz naprawdę niezłą fantazję czlowieku! Aby zlecić wykonanie dokumentacji inwestor musi ogłosic przetarg!! A do niego jeszcze ho ho...
o
oburzona
kilka dni temu pan prezydent nawoływał na swoim tweeterze do wybierania środków komunikacji zbiorowej zamiast własnego samochodu, bo w mieście jest smog, są przekroczone normy stęzenia pyłu zawieszonego, co bardzo zagraza naszemu zdrowiu
a w planach ma budowę kompletnie niedostępnej dla mieszkańców południa linii tramwajowej przez pola i lasy, a przy niej nowej trasy szybkiego ruchu
Panie Prezydencie to ograniczamy spaliny czy nie? Rozwijamy komunikację zbiorową dostępna dla ludzi czy pod przykrywką budowy linii tramwajowej pakujemy w las drogę z Bażantowa do nowej galerii handlowej na południu?
d
dokrur Marynia Króba
WWW.NASZLAS.KATOWICE.PL
M
Mieszkancy os.Odrodzenia
PROTESTUJEMY przeciwko WYCINCE LASU pod AUTOSTRADE: www.naszlas.katowice.pl
Nie chcemy ogladac ekranow akustycznych zamiast lasu, który UM Katowice chce za naszymi plecami wyciac pod tramwaj i autostrade dla Kostuchny. Jesli Kostuchna chce mieć autostrade to niech wycina las po swojej stronie a nie po stronie Ochojca i Piotrowic. Wraz z tym nierentownym tramwajem chca zmniejszyc czestotliwosc kursownia 804, by więc osob musialo dreptac po kilkanascie minut pod ekrany akustyczne w miejsce obecnego lasu, bo lasu już tam nie będzie.
p
po co komu las..?
Ciekawe ,że wydział ochrony środowiska się nie zająknie na temat wycinki lasu , odcięcia mieszkańców Katowic od terenów zielonych. Możliwej dewastacji rezerwatu. Nie ma choć jednego sprawiedliwego... Tak to jest jeśli zależy się od prezydenta Katowic a nie np od Ministra ochrony srodowiska
G
Gość
Zapytam kto ma wsiąść na przystanku np przy ul jarzębinowej? to odludzie , kilka domów. Podobnie jest z resztą . Chorzów zamknął linie z powodów ekonomicznych a ona woziła 7000 000 ludzi rocznie (nie deklarowane 3 miliony jak ta planowana). tramwaje mają sens przy gęstej zabudowie na zadupiach się nie sprawdzają . Jak będziesz płacił na utrzymanie nierentownej trasy to nie pytaj dlaczego miasto na nic nie ma kasy. Po co ten tramwaj-on niczego nie rozładuje. Autobusy i tak jeżdżą puste. Jak miasto sprzedało tereny pod rozbudowę linii komunikacyjnych to teraz niech nie szuka winnych wśród mieszkańców
o
olo
Zapraszam do Olsztyna tu właśnie budowa linii tramwajowych (całkiem nowych) dobiega końca warto się przyjrzeć co by tych samych błędów nie popełnić co włodarze mojego miasta
M
Miro
... jaki pan? Pinokio, nie pan!
m
mieszkaniec ochojca
Tramwaj odetnie wejście do lasu dojście do szpitala dla całego osiedla Odrodzenia i części Ochojca, a tylko teoretycznie podniesie wartość i tak drogich mieszkań na osiedlu Bażantów. Tylko ciekawe ile procent ludności tamtych terenów przesiądzie się na tramwaj ? :) Linia ta w żaden sposób nie odciąży najbardziej zatłoczonych i zakorkowanych Piotrowic, Ochojca wzdłuż ul. Jankego, gdzie wszyscy od lat czekają na tramwaj jak na zbawienie. Za kilka lat okaże się że linia jest nie rentowna. Ale za to jakie widoki z okien tramwaju jadącego wzdłuż lasu :)
Wróć na dziennikzachodni.pl Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie