Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaj Odrodzenie: Trasa na południe Katowic wybrana! Linia ma mieć 5,2 km MAPA

Justyna Przybytek
Plan budowy nowej linii tramwajowej, tzw. Tramwaju Odrodzenie, na południe Katowic, miasto ogłosiło pod koniec stycznia tego roku.
Plan budowy nowej linii tramwajowej, tzw. Tramwaju Odrodzenie, na południe Katowic, miasto ogłosiło pod koniec stycznia tego roku. Justyna Przybytek/Dziennik Zachodni
Trasa przebiegu nowej linii tramwajowej w Katowicach, tzw. Tramwaju Odrodzenie wybrana! Linia zostanie wybudowana w wariancie piątym, który pojawił się dopiero po konsultacjach społecznych, zmodyfikowanym, jak mówił w środę Marcin Krupa, prezydent Katowic, na podstawie sugestii mieszkańców. Koszt inwestycji wstępnie szacowany jest na 95 milionów złotych, początek budowy planowany jest w 2018 roku. ZOBACZ SZCZEGÓŁOWĄ MAPĘ Z PRZEBIEGIEM TRASY

Plan budowy nowej linii tramwajowej, tzw. Tramwaju Odrodzenie, na południe Katowic, miasto ogłosiło pod koniec stycznia tego roku. W kwietniu odbyły się spotkania z mieszkańcami w sprawie proponowanych przez miasto wariantów jej przebiegu oraz przeprowadzono badania ankietowe. Łącznie ankiet zebrano 729, w tym 431 podczas spotkań, zaś 298 spłynęło do Urzędu Miasta drogą elektroniczną.

TRAMWAJ POŁĄCZY CENTRUM KATOWIC ZE SZPITALEM NA OCHOJCU
NOWA TRASA TRAMWAJU TO WARIANT NAJTAŃSZY

W międzyczasie Tramwaje Śląskie zleciły opracowanie studium przedprojektowego konsorcjum firm Akbud i Collect Consulting. Dokument, uwzględniając opinie mieszkańców, miał odpowiedzieć na pytania, w którym wariancie linia obsłuży jak największą liczbę mieszkańców, będzie najszybsza, ale też jak różne będą koszty realizacji. Na jego potrzeby wykonano m.in. analizę ruchu, badania ankietowe, analizy środowiskowe i techniczne poszczególnych odcinków, a także sposób i terminy realizacji, jak również szacunkowe koszty inwestycji.

Koszty realizacji poszczególnych wariantów różnią się o kilkanaście milionów. Najdroższe są te biegnące w ciasnej zabudowie Ochojca, bo wiązałyby się z koniecznością wykupu prywatnych gruntów, a nawet wyburzeń. Rożna była też szacowana popularność linii na poszczególnych trasach.

Ostatecznie zapadła decyzja, że linia zostanie poprowadzona wariantem piątym, który biegnie przez tereny zabudowane, ale nie ciasną zabudowę Ochojca, a jednocześnie w dużej mierze jego trasa została poprowadzona wzdłuż rezerwatu i lasu. To jeden z najtańszych w realizacji wariantów – szacunkowy koszt to ok. 95 mln zł – i najpopularniejszych, bo w zasięgu linii mieszka około 10 tys. osób. Jest to też opcja "bezpieczna", bo w tym wariancie nie trzeba niczego burzyć, a linia na wielu odcinkach biegnie przez tereny należące do miasta.

Zdecydowano, że linia zostanie poprowadzona od pętli w Brynowie ulicą Rzepakową, Szenwalda, ulicą Ziołową, Kryniczną, Radockiego, fragmentem Bażantów, znów ulicą Radockiego przy kościele i znów Bażantów, a swój bieg zakończy przy planowanej pętli Kostuchna w rejonie skrzyżowania Bażantów i Armii Krajowej.
Na całej długości będzie miała około 5,2 kilometra długości. Zaplanowano na niej osiem przystanków, między innymi przy Kolejowej, Leśnej, Górnośląskim Centrum Medycznym, Krynicznej, u zbiegu Radockiego i Łętowskiego, przy kościele na ul. Radockiego oraz na samej ulicy Bażantów. Szacowany czas przejazdu z pętli Kostuchna do pętli Brynów ma wynieść około 14 minut, zaś dojazd z pętli Kostuchna do centrum miasta – 30 minut.

Oprócz nowej pętli, na końcowym odcinku linii powstanie również centrum przesiadkowe park&ride z parkingiem dla samochodów i rowerów. Dodatkowo parkingi dla rowerów pod wiatami mają zostać wybudowane przy wszystkich przystankach na trasie.

Jak szacują autorzy studium linia w tym przebiegu ma przewozić około 4000 pasażerów na dobę. Marcin Krupa dodawał, że obłożenie w przyszłość prawdopodobnie znacznie się zwiększy. - Po zakończeniu prowadzonych w rejonie osiedla Bażantów inwestycji mieszkaniowych – mówił.

Urzędnicy liczą też, że z tramwaju będą korzystali pacjenci i pracownicy Górnośląskiego Centrum Medycznego. - Otrzymaliśmy informację, że w ciągu roku z usług GCM korzysta 160 tys. osób, a zatrudnionych jest 2000 – dodawał Krupa.

Wbicie pierwszej łopaty pod Tramwaj Odrodzenie planowane jest w 2018 roku. Najpierw jednak Tramwaje Śląskie planują pozyskać dofinansowanie dla inwestycji z Unii Europejskiej.

- Jesteśmy na etapie przygotowywania dokumentacji do przetargu na przygotowanie studium wykonalności (dokument jest wymagany przy składaniu wniosku o dotację – przyp. Red.) tej inwestycji. Powinno być gotowe, od momentu podpisania umowy z wykonawcą, w ciągu roku. Niezależnie od tego, czy będzie już gotowe, będzie przygotowywali dokumenty do przetargu na projekt budowlany linii – wyjaśniał Bolesław Knapik ze spółki TS. Dopiero z gotowym projektem będzie można występować o pozwolenie na budowę, w międzyczasie jednak TS będą musiały uzyskać decyzję środowiskową, bowiem nowy tramwaj ma kursować w pobliżu terenów zielonych.
Przebieg trasy zgodny z rekomendacją projektantów studium przedprojektowego:

  1. - Brynów Kolejowa,
  2. - Ochojec Leśna,
  3. - Ochojec Szenwalda,
  4. - Ochojec Centrum Medyczne,
  5. - Ochojec Kryniczna,
  6. - Odrodzenia Łętowskiego,
  7. - Odrodzenia Kościół,
  8. - Kostuchna Bażantowo P+R,
  9. - Armii Krajowej Pętla

z następującymi korektami do rozwiązań:

  1. · lokalizacja dodatkowego przystanku „Odrodzenia Łętowskiego" w rejonie łącznika ulic Radockiego i Bażantów (zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców osiedla Odrodzenia i z myślą o nowych osiedlach - m.in. Murapol),
  2. · lokalizacja pętli i przystanku końcowego w rejonie ul. Armii Krajowej (zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców, w powiązaniu z liniami autobusowymi przebiegającymi w ciągu ulicy Armii Krajowej/funkcja przesiadkowa).

Oczekiwanie mieszkańców, aby dla ograniczenia uciążliwości linii tramwajowej nie prowadzić jej bezpośrednio przy zabudowie mieszkaniowej.

Tramwaj w liczbach:

  • 5,2 km - długość trasy
  • 10 - 12 min. - szacowany czas przejazdu tramwaju z Pętli „Brynów" do Pętli „Kostuchna"
  • 20 - 22 min. - szacowany czas przejazdu z Rynku do „Pętli Kostuchna" (również w godzinach szczytu)
  • 26 km/h - średnia prędkość tramwaju
  • 9 - liczba przystanków: Brynów Kolejowa, Ochojec Leśna, Ochojec Szenwalda, Ochojec Centrum Medyczne, Ochojec Kryniczna, Odrodzenia Łętowskiego, Odrodzenia Kościół, Kostuchna Bażantowo P+R, Armii Krajowej Pętla.
  • 110 mln zł. - szacowane koszty inwestycji (zadanie jest częścią przedsięwzięcia inwestycyjnego, realizowanego przez Tramwaje Śląskie w ramach perspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata 2014 - 2020)
  • 2018 – przewidywany rok rozpoczęcia budowy

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo