Tramwaj z Katowic do Sosnowca wzdłuż S86: Linia w końcu powstanie

Justyna Przybytek - Pawlik
Justyna Przybytek - Pawlik
09.12.2016 ruda slaska motorniczy artur panko tramwaj nr 1lucyna nenow /dziennik zachodni/ polska press *** local caption *** artur panko motorniczy tramwaj nr 1
09.12.2016 ruda slaska motorniczy artur panko tramwaj nr 1lucyna nenow /dziennik zachodni/ polska press *** local caption *** artur panko motorniczy tramwaj nr 1 Lucyna Nenow / Polska Press
Udostępnij:
Jeszcze w te wakacje spółka Tramwaje Śląskie chce ogłosić przetarg na przygotowanie studium wykonalności dla budowy nowej linii tramwajowej, która połączyłaby Katowice z Sosnowcem wzdłuż alei Roździeńskiego i trasy S86. Szacunkowy koszt realizacji inwestycji to około 68 mln zł.

Linia tramwajowa z Katowic do Sosnowca, która biegłaby wzdłuż alei Roździeńskiego i trasy S86, to koncepcja tak naturalna, że za absurd uchodzi, że wciąż nie została zrealizowana. Oba miasta łączy co prawda linia, ale biegnąca przez Szopienice. To linia nr 15, którą podróż zajmuje około 30 minut. Linia wzdłuż S86 i alei Roździeńskiego byłaby szybka, bo tory mogą tu biec po wydzielonym z jezdni torowisku, do tego obsługiwałaby zaledwie kilka przystanków. Tym sposobem tramwaj wzdłuż trasy S86, która uchodzi za jedną z najbardziej ruchliwych dróg w Polsce - i która regularnie się korkuje – byłby doskonałą alternatywą dla samochodu. O realizację przedsięwzięcia apelują zarówno mieszkańcy katowickiej Dąbrówki Małej, jak i Sosnowca.

Koncepcja przebiegu tej szybkiej linii w Tramwajach Śląskich już jest. W czerwcu była prezentowana katowickim radnym z Komisji Transportu. - W wakacje chcemy ogłosić przetarg na studium wykonalności, które nam pokaże, czy dobrze wyznaczyliśmy przebieg nowej linii, czy jest realny do realizacji i jakie będą dokładne koszty inwestycji – wyjaśnia Andrzej Zowada, rzecznik prasowy spółki Tramwaje Śląskie. Jak dodaje decyzja, czy budować i kiedy będzie należała do władz Katowic i Sosnowca.

Szacunkowe koszty ustalono na poziomie ponad 68 mln zł. Inwestycja ma obejmować budowę torowiska od istniejącej linii tramwajowej w ulicy Baczyńskiego w Sosnowcu (na wysokości nieczynnego centrum handlowego) do połączenia z linią tramwajową w ulicy 1 Maja i Warszawskiej w Katowicach. Co istotne linia wzdłuż alei Roździeńskiego i trasy S86, skomunikowałaby nie tylko Katowice z Sosnowcem, ale i Dąbrówkę Małą i częściowo Bogucice z centrum stolicy aglomeracji. Na wysokości strefy kultury w Katowicach skręcałaby w ulicę Dudy – Gracza i stąd wpadała na skrzyżowanie 1 Maja i Warszawskiej.

Trasa linii miałaby ponad 13 km. W ramach przedsięwzięcia, jak sprawdzili przedstawiciele Tramwajów Śląskich, trzeba by wybudować most nad rzeką Brynicą, wiadukt nad stacją kolejową Dąbrówka Mała, wiadukt nad DTŚ oraz most nad rzeką Rawą, konieczna będzie także modernizacja skrzyżowania ulicy Hallera z ul. Pod Młynem.

- To połączenie wydaje się naturalne i byłoby alternatywą dla ruchu samochodowego. Trasa miałaby kilka przystanków, całość linii biegłaby przez tereny, na których nie ma większych kolizji z istniejącymi obiektami, a torowisko niemal w całości byłoby wydzielone z jezdni. Dlatego też jej realizacja byłaby względnie tania – ocenia Zowada.

Linia Katowice – Sosnowiec to nie jedyny pomysł na inwestycje Tramwajów Śląskich. Spółka ma też plan, jak skomunikować północne dzielnice Katowic. Wstępne (a nawet bardzo wstępne, bo nawet nie oszacowane) koncepcje zakładają możliwość budowy dwóch krótkich linii: od pętli Słonecznej do centrum handlowego IKEA oraz a od skrzyżowania ul. Korfantego z Konduktorską do rejonu ulicy Karoliny.

ZOBACZ WIDEO: INFO Z POLSKI - przegląd najciekawszych informacji ostatnich dni w kraju 29.06.2017

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Inflacja przyhamuje na jesieni

Wideo

Komentarze 20

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

p
pracownik
Fajnie .... Zdarza się, że 12km (praca-dom) pokonuję w 45 minut. Ten tramwaj to wybawienie...Przynajmniej dla mojego zdrowia psychicznego (wariuję jak stoję w korkach:) Ale pewnie będę na emeryturze jak ta linia ruszy znając Polskie realia...
P
P
Też podobno Ślązak;-)
A
Ada$
Za likwidację T12 odpowiada prezydent Chorzowa.
@
a co wiesz na temat kosztów takich inwestycji? Jakie masz pojęcie na ten temat? Porównujesz to ceną butów czy szminki? Co jeszcze wypocisz z mózgu?Może jakieś inne skojarzenia? A wiesz ile kosztują centra przesiadkowe? A budowa kilometra autostrady?
e
echla
celem tramwaju jest skomunikowanie dzielnic na krótkim dystansie.Kolej komunikuje centra miast. Badania wykazały że akurat ta linia będzie bardziej rentowna niż ta na Kostuchnę. Dziwne, że nie martwi cię wywalanie kasy na tramwaj do lasu za ponad 100 mln a ten za o wiele mniej gdzie komunikowane będą 2 wielotysięczne miasta. I właśnie chodzi o odciążenie zapchanej Roździeńskiego. Ilu mamy takich debi..li którzy wszędzie przekręty i układy - współczuję ci. Twój komentarz pokazuje że brak ci wiedzy i wyobraźni jeśli nie rozumiesz różnic i nie potrafisz przeanalizować sobie faktów. Nie szastajmy publicznymi pieniędzmi - nie róbmy żadnych więcej inwestycji. To pani Przybytek napisała mądrze a twoje złote myśli są durne.
a
aro2
to musisz przestać jeździć tramwajem
j
jo
rozumiem że argumenty są pani obce na poparcie chociażby swojego zdania
H
Hanka
To nie jest.dobry pomysł z tą linią tramwajowa
T
TOMEK CHORZOW
A KIEDY TRAMWAJE SLASKIE ZROBIA NAM TRAMWAJ PRZYWROCA 12 KTORA JEZDZILA Z CHORZOWA DO SIEMIANOWIC SLASKICH ? AUTOBUS STARY JEZDZI RAZ NA 30 MINUT SMEIRDZI STOI W KORKACH ? PO CHOLERE ZDEMONTOWALISCIE NAM UKOCHANY TRAMWAJ 12 ? MIELSICIE W PLANACH PRZYWROCIC TRAMWAJ 12 Z CHORZOWA DO SIEMIANOWIC SLASKCIH I ROZSZERZYC GO AZ DO CZELADZI BEDZINA ITP :) CZEKAMY AZ TRAMWAJE SLASKEI COS Z TYM ZROBIA SLUCHAJCIE DO CHOLERY JASNEJ SLAZAKOW CO CHCA CZEGO NIE CHCA A NIE MZOECIE SAMI DECYDOWAC CZY COS SIE OPLACA CZY COS DEWASTOWAC JEZELI TO SLAZACY 50 LAT TEMU ZROBILI I BYLO DOBRZE . KAZDY SLAZAK KTORY TUTAJ MIESZKA POWNINIEC DOSTAC ANKIETE CZEGO CHCE CZY CHCE TRAMWAJ CZY NIE A NIE RZADZOWI SAMI DECYDUJA TAK NIE MOZE BYC ,CHCEMY PRZYWROCENIA TRAMWAJU NUMER 12 CHORZOW SIEMIANOWICE SLASKIE AZ PO BYTKOW LUB DALEJ BEDZIN CZELADZ BO NEI CHCEMU SMIERDZACYCH STARYCH AUTOBUSOW KTORE STOJA W KORKU 45 MINUT I PENO DMU SMOGU SMRODU :(
J
Jozek
Ja bym ja przedluzyl do czeladzkiego m1.
A
Aro
Stań sobie na grota Roweckiego, lub na innej ulicy w Sosnowcu, uwierz mi że w Katowicach nie ma tylu SO, co w Sosnowcu jest SK,SI,SY
Tak nas niby nie lubicie a nie idzie przejechać normalnie przez miasto.
A
Aro
Wątpię że ktoś zostawi auto żeby że smirdzielami jeździć w tramwaju
m
metys
Bo jak nie to powiedz to Jorgusiowi Gorzelikowi.
B
Bytomianin
A gdzie obiecywana od trzydziestu lat szybka linia tramwajowa z Katowic do Bytomia.
H
Hanys
Przecież żaden prawdziwy Ślązak nie jeździ do SO. No chyba że gorole wprowadzają się w końcu do siebie a sama trasa jest tylko tymczasowa aby ułatwić im jak najszybszy wyjazd.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie