Tramwaje Śląskie chcą więcej Sznycli i Helmutów

Michał Wroński
Sznycel i Helmut - wkrótce takich tramwajów na Śląsku i Zagłębiu będzie więcej ARC DZ
Najnowsze wiedeńskie nabytki Tramwajów Śląskich, nazwane przez Czytelników Dziennika Zachodniego Sznyclami lub Francikami spisują się znakomicie. Do tego stopnia, że firma planuje zakupić kolejne. Bolesław Knapik, wiceprezes Tramwajów Śląskich, zapowiada także dokupienie kolejnych Helmutów. Czytajcie wywiad dla DZ.

Jak sprawował się Sznycel na testach?
Jestem bardzo zadowolony. Sprawdziliśmy jak tramwaj zachowuje się na naszych torowiskach, czy może swobodnie mijać się z innymi tramwajami i jak przejeżdża przez zwrotnice.

Czy na zakupie Sznycli skończą się wasze inwestycje w tabor?
W przyszłym roku będziemy chcieli dokupić kolejne tramwaje tego typu. Nie jestem jeszcze w stanie określić ile - tę liczbę określimy wówczas, gdy będziemy wiedzieć jakimi pieniędzmi będziemy dysponować. Na pewno kupimy natomiast 4 używane wagony dwukierunkowe - takie same, jak niedawno sprowadziliśmy z Frankfurtu (typu Duewag PT 8 - przyp. red.)

NOWE TRAMWAJE DLA ŚLĄSKA I ZAGŁĘBIA? TAK, ALE DOPIERO ZA DWA LATA

A kiedy zobaczymy wreszcie jakieś nowe tramwaje?
Na przełomie roku 2013 i 2014. W sumie zamierzamy ich kupić 30. Dzięki unijnemu dofinansowaniu zmodernizujemy też 75 używanych wagonów typu 105.

Nie lepiej od razu remontować wasze tramwaje aniżeli ściągać 30-letnie wozy z Niemiec, czy Austrii?
Kapitalny remont wagonu typu 105 kosztuje około 500 tysięcy złotych, a kupno, przywiezienie i modernizacja wagonu z Wiednia (typu E-1 - przyp. red.) o połowę mniej. A taki wiedeński wagon może pomieścić więcej pasażerów.

ZOBACZCIE ZDJĘCIA TRAMWAJU TYPU E-1 - CZYLI POPULARNEGO SZNYCLA

Czy zakup nowych tramwajów jest już przesądzony? Jeszcze nie podpisaliście umowy o dofinansowaniu tych zakupów z unijnej dotacji?
Spodziewamy się, że nastąpi to na przełomie października i listopada. Obecnie nasz wniosek analizowany jest w Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Jak na razie nie mamy sygnałów o jakiś większych zastrzeżeniach.

Rozmawiał: Michał Wroński

CZY WASZYM ZDANIEM WIEDEŃSKIE SZNYCLE I NIEMIECKIE HELMUTY SPRAWDZAJĄ SIĘ NA TORACH ŚLĄSKA I ZAGŁĘBIA? NAPISZCIE SWOJĄ OCENĘ POLITYKI ZAKUPOWEJ TRAMWAJÓW ŚLĄSKICH

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Wideo

Komentarze 20

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

b
bob

Są OK podobają mi się. A drimlajnery z USA nowe a złom to samo bedzie z pendolino. Śląsk+Deutsch =GUT.

M
Mix

Akurat w Wiedniu fajniej sie jeździ starymi wagonami co do nas sprowadzą niż nowymi. Niskopodłogowe są wygodne dla wsiadajacych z wózkiem, ale ciaśniejsze w środku i bardziej szarpią

G
Gość

Sznycelki, sznycelki, hitlerowskie sznycelki, z miasta rodzinnego Adolfa. W końcu godłem kzkgop jest rozebrana na części swastyka.

J
J

Potym inne dopiero powypadały

G
Gość

Das Gute Deutsche prezision!!!!

c
chorzowianin

Kraków,Poznań od lat sprowadzali "urzywańce" z Norymbergii,Wiednia itp ,mało w nie inwestowali i sukcesywnie kasowali drogie w remontach i eksploatacji 105Na .I mając kase pomalutku zamawiali nówki NGT6/Kraków/ i remontowali i budowali torowiska.I teraz do nich jesteśmy 100 lat za...

s
szycel

Firma Solaris:Pierwszy z seryjnych Tramino, oznaczonych jako S105, trafił do Poznania 23 kwietnia 2011 (Slask musial by czekac okolo 10 lat na pierwszy tramwaj).A co do chorej fantazji w stosunku do zachodniej techniki ,informuje ze:Komponenty do tramwaju sa dostarczane przez specjalistycznych dostawców, przykładowo: zestawy kołowe (firma GHH-Niemcy), silniki elektryczne (VEM Drezno-Niemcy), przekładnie (Voith-Niemcy), system hamulcowy (Hanning &Kahl-Niemcy), przeguby i harmonie (Hübner-Niemcy), system trakcyjny (Medcom-Kanada), pantografy (Stemmann --Niemcy), drzwi (Ultimate-Niemcy), klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej (Konvekta-Niemcy).Jedynie własnej konstrukcji deska rozdzielcza z panelem dotykowym będzie zaadaptowana z prototypowego autobusu Urbino 12 New Edition. Jak widze pan ma chora fascynacje wierzac w tak solidna Polska technike piszac ze to produkt krajowy , a,tak w sumie to
w 90 %-tach produkt niemiecki tzn.solidna zachodnia technika skrecona w Polsce.Pan tylko wiedzial
,ze w jakims kosciele dzwonilo ale nie w ktorym.Pozdrawiam

Ś
Śląsk

Stolica Śląska, Wrocaw inwestuje w nowoczesne tramwaje typu Skoda 19T. Maja 30 metrów dugości, klimatyzacje, są niskopodlogowe, dwu kierunkowe i maja nawet ABSy...

T
To tylko zlom!

[cyt]To sa pelnosprawne tramwaje , ktore przed sprzedaza sa remontowane (kapitalka).
Oczywiscie ze ta technika ma juz 30 lat ,ale to nie znaczy ze jest zla .Wrecz przeciwnie
,poniewaz nie jest nafaszerowana elektronika jest niezawodna i do dzisiaj jezdza takie tramwaje
w wielu miastach Austrii czy Niemiec . Akurat te tramwaje sa zima niezawodne , czego nie mozna powiedziec o nowych (digitalnie sterowanych ) tramwajach ,ktore przy -10 °C nawalaja.
Poza tym zapewniaja sprzedawcy gwarancje i serwis czesci zamiennych.Dlatego nie rozumie
tej krytyki ,tak jakby Polska miala lepsza technologie czy mozliwosci finansowe na inne (lepsze?)
produkty ! [/cyt]
Odsylam do poznanskiej firmy SOLARIS ktora od lat z powodzeniem wygrywa w Niemczech przetargi z Mercedesem itp. na dostawe np. miejskich autobusow. Wzieli sie takze za produkcje tramwajow, tylko czy ktos bierze pod uwage krajowa produkcje.Przy tej chorej fascynacji zachodnia technika na Slasku nie dziwi ze jezdza zlomem; ale zachodnim !

S
Sznycel

To sa pelnosprawne tramwaje , ktore przed sprzedaza sa remontowane (kapitalka).
Oczywiscie ze ta technika ma juz 30 lat ,ale to nie znaczy ze jest zla .Wrecz przeciwnie
,poniewaz nie jest nafaszerowana elektronika jest niezawodna i do dzisiaj jezdza takie tramwaje
w wielu miastach Austrii czy Niemiec . Akurat te tramwaje sa zima niezawodne , czego nie mozna powiedziec o nowych (digitalnie sterowanych ) tramwajach ,ktore przy -10 °C nawalaja.
Poza tym zapewniaja sprzedawcy gwarancje i serwis czesci zamiennych.Dlatego nie rozumie
tej krytyki ,tak jakby Polska miala lepsza technologie czy mozliwosci finansowe na inne (lepsze?)
produkty !

G
Gość

Złom niy złom ale my niy Warszawa żeby dostali my na nowe ! Trza sie zadowolić tym na co noś stać , a niy marzyć ło szpecjałach kere som ino do stolice

G
Gość

Na linii 9 to jakoś ani Helmuty , ani karminadle ,ani Franciki niy jadom . Ino stare 105N bo Stroszek niy dostanie nic inkszego . Czamu 9-tka niy jeździ do Stroszka ?

s
sznycel

Furmanka sie przewrocila ? To napewno wina konia !!!
Typowa Polska logika !

e
erwin I

Za komuny byli my 100 lot za murzinami,
teroski som my 200 lot za murzinami
Kaj som poloki ?
1000 lot za murzinami

o
oupa

Wola stare niymiecke aniżli polske

Dodaj ogłoszenie