Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaje Śląskie dostały blisko 400 mln zł. Zmodernizują torowiska w 10 miastach i kupią nowe składy

MCH
Tramwaje Śląskie S.A. podpisały w poniedziałek, 11 grudnia, umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie I etapu „Zintegrowanego projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru. W ramach projektu wyremontowanych zostanie ponad 100 km istniejących torowisk, powstanie ok. 20 km nowych torów, a na trasy wyjedzie co najmniej 45 nowych tramwajów. Inwestycje obejmą Będzin, Bytom, Chorzów, Dąbrowę Górniczą, Katowice, Mysłowice, Rudę Śląską, Sosnowiec, Świętochłowice i Zabrze.

– To jedna z największych inwestycji z zakresu komunikacji miejskiej w Polsce – mówił Witold Słowik, wiceminister rozwoju, podczas briefingu towarzyszącego podpisaniu umowy o dofinansowanie.

Projekt Tramwajów Śląskich opiewa na prawie 767 mln zł, z tego nieco ponad 393 mln to pieniądze unijne z Programu Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ).

– To już drugi projekt inwestycyjny naszej Spółki dofinansowany środkami Unii Europejskiej. W poprzednim rozpoczęliśmy gigantyczną przemianę naszej infrastruktury, zapowiadając, że to dopiero pierwszy krok, a kolejne będziemy stawiać w następnych latach – mówił prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A. Bolesław Knapik. – Przygotowanie tego projektu i wniosku o unijne dofinansowanie kosztowało nas wiele pracy, ale oto mamy efekt – podpisaliśmy umowę, a pierwsze inwestycje są w trakcie realizacji.

W I etapie projektu spółka założyła sobie 26 inwestycji, z tego 24 dotyczy modernizacji, a dwa - budowy nowych linii tramwajowych.

- Pierwsze z tych zadań zostało już zrealizowane - to fragment torowiska linii nr 9 wzdłuż ul. Niedurnego w Rudzie Śląskiej Nowym Bytomiu - wymienia Andrzej Zowada, rzecznik spółki. Cały czas przebudowywane jest natomiast torowisko w Sosnowcu, wzdłuż ul. Piłsudskiego, a na początku 2018 roku rozpoczną się prace na ul. Katowickiej w Bytomiu i Bytomskiej w Świętochłowicach.

Po raz pierwszy od wielu lat spółka wybuduje także nowe linie. W Katowicach nowe torowisko wzdłuż ul. Grundmanna połączy ul. Chorzowską z Gliwicką, a w Sosnowcu - pętlę tramwajową w Zagórzu z rondem Jana Pawła II.

Ponadto pierwszy etap inwestycji zakłada:

– przebudowę infrastruktury tramwajowej w ciągu ul. Małobądzkiej w Będzinie na odcinku od ronda Czeladzkiego do granicy z Sosnowcem;

– przebudowę infrastruktury tramwajowej od granicy z Będzinem do pętli „Będzińska” w Sosnowcu. Przebudowę pętli „Będzińska” w Sosnowcu wraz z rozjazdami tramwajowymi oraz infrastruktury tramwajowej w ciągu ul. Będzińskiej na odcinku od ul. Zagłębia Dąbrowskiego do ul. Staropogońskiej;

– przebudowę torowiska w jezdni w ciągu ul. Mariackiej i ul. Żeromskiego w Sosnowcu;

– przebudowę torowiska tramwajowego wydzielonego w ciągu ul. Kasprzaka w Dąbrowie Górniczej od skrzyżowania ul. Piłsudskiego i ul. Kasprzaka do skrzyżowania ul. Kasprzaka i ul. Zaplecze;

– modernizację infrastruktury torowo-sieciowej w ciągu ul. 3 Maja w Chorzowie;

– modernizację torowiska tramwajowego w ul. Hajduckiej w Chorzowie;

przebudowa infrastruktury tramwajowej w Zabrzu, wzdłuż ul. Powstańców Śląskich i ul. Religi od ul. Wolności do skrzyżowania z ul. Stalmacha wraz z odgałęzieniami;

– przebudowa mostu nad potokiem Julka w Zabrzu wraz z torowiskiem do przejazdu przez ul. Stara Cynkownia w Bytomiu;

– przebudowę infrastruktury tramwajowej wzdłuż ul. Zabrzańskiej w Bytomiu od ul. Modrzewskiego do ul. Baczyńskiego.

– przebudowę torowiska od przystanku Arki Bożka do ul. Siemianowickiej w Bytomiu;

– przebudowę torowiska tramwajowego w Bytomiu w ul. Katowickiej na odcinku od pl. Sikorskiego do ul. Siemianowickiej (dobudowa drugiego toru);

– przebudowę torowiska w ul. Piekarskiej w Bytomiu wraz z ul. Sądową w Bytomiu;

– przebudowę infrastruktury tramwajowej w Centrum Bytomia od skrzyżowania ul. Powstańców Warszawskich z ul. Sądową do Zajezdni Stroszek’

– modernizację torowiska tramwajowego w Chorzowie w ul. Powstańców od Rynku do ul. B. Chrobrego wraz z siecią;

– przebudowę przejazdu drogowo-tramwajowego ul. Knurowskiej z ul. Wolności na granicy miast Gliwic i Zabrza;

– przebudowę torowiska w ciągu ul. Wolności w Zabrzu od skrzyżowania z ul. Piłsudskiego do skrzyżowania z ul. Miarki;

– przebudowę infrastruktury tramwajowej w ciągu ul. Wolności w Zabrzu od skrzyżowania ul. Wolności z ul. Floriana (Browaru) do granicy z Rudą Śląską:

– przebudowę infrastruktury tramwajowej wzdłuż ul. Karola Goduli w Rudzie Śląskiej;

– wymianę 4 rozjazdów na pętli tramwajowej Chebzie w Rudzie Śląskiej;

– modernizację infrastruktury torowo-sieciowej na linii tramwajowej nr 14 w Mysłowicach w ciągu ulic: Bytomska, Starokościelna, Szymanowskiego, Powstańców;

– modernizację układu torowo-sieciowego na terenie Zakładu Usługowo-Remontowego w Chorzowie.

– zakup taboru tramwajowego oraz pojazdów specjalistycznych i technicznych.

Oprócz tego spółka przymierza się do zakupu nowego taboru oraz pojazdów specjalistycznych i technicznych. Nowe tramwaje trafią w pierwszej kolejności na już przebudowane torowiska. Najdłuższe zamawiane składy zostaną skierowane natomiast do obsługi przyszłej nowej linii tramwajowej na południe Katowic.

Na kolejne dofinansowanie, tym razem rzędu 170 mln zł, czekają jeszcze dwa etapy projektu spółki, w tym budowa linii z Bry-nowa do Kostuchny w Katowicach i kolejne remonty torowisk w Chorzowie, Świętochłowicach, Sosnowcu i Zabrzu.

– Właśnie oceniamy kolejne dwa etapy inwestycji spółki, polegające na budowie i modernizacji torowisk. Jeśli ocena będzie pozytywna, dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko na projekty Tramwajów Śląskich może wzrosnąć o około 170 mln zł – zapowiada wiceminister Witold Słowik.

– Cieszę się, że kolejne ogromne pieniądze trafiają na poprawę transportu publicznego w naszym regionie. To niezwykle istotne z punktu widzenia Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, której jednym z głównych zadań, wynikających wprost z ustawy, jest właśnie poprawa komunikacji – mówił w poniedziałek wojewoda śląski Jarosław Wieczorek. – Nie wyobrażam sobie dobrze funkcjonującej metropolii bez możliwości wyboru mieszkańców: czy chcą dziś pojechać do pracy wygodnym tramwajem, autobusem czy też innym środkiem transportu. By ten wybór jednak mieszkaniec mógł zrealizować, potrzebne są takie właśnie inwestycje ulepszające infrastrukturę komunikacyjną, jak i tabor.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera