Justyna Przybytek

Tramwaje Śląskie kupią 45 nowych tramwajów z klimatyzacją i internetem

Tramwaje Śląskie chcą kupić nowe tramwaje Tramwaje Śląskie chcą kupić nowe tramwaje
Justyna Przybytek

Tramwaje Śląskie kupią 45 nowych tramwajów. Wszystkie wagony mają być klimatyzowane, wyposażone w gniazda USB, a być może także w sieć Wi-Fi. Ich dostawy zaplanowano do 2020 roku

Tramwaje Śląskie planują kolejną wielką modernizację taboru oraz remonty torowisk. Do 2020 roku w spółce pojawi się aż 45 nowych wagonów. Przetargi na dostawę tramwajów właśnie ogłoszono, podobnie jak postępowania na przebudowę torowisk w Świętochłowicach, Bytomiu oraz między Bytomiem a Zabrzem.

Przetargi na zakup nowych tramwajów wpisują się w projekt modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w aglomeracji śląsko-zagłębiowskiej, który Tramwaje Śląskie realizują z dofinansowania unijnego.

Postępowania są dwa.

Jedno dotyczy dostawy 10 nowych tramwajów jednoczłonowych, jedno i dwukierunkowych (osiem wagonów jednokierunkowych i dwa dwukierunkowe), natomiast drugi przetarg jest na dostawę aż 35 nowych tramwajów przegubowych i niskopodłogowych, w tym 27 wagonów 25-metrowych, a ośmiu 32-metrowych.

- Wszystkie nowe tramwaje mają być w całości klimatyzowane. W wagonach będą także gniazda USB, a prawdopodobnie również Wi-Fi, w części pasażerskiej - dodaje Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.

Spółka wymianę taboru realizuje od kilku lat. Najpierw były zakupy wagonów używanych z Frankfurtu i Wiednia, równolegle prowadzono modernizacje wagonów będących we flocie spółki, a w końcu także kupowano nowy tabor. W ramach realizowanego między 2012 a 2015 rokiem projektu unijnego Tramwaje Śląskie kupiły łącznie 30 nowych tramwajów niskopodłogowych i 12 dwukierunkowych, a zmodernizowały 75 wagonów typu 105N. Wartość tego olbrzymiego projektu, w ramach którego zmodernizowano również ponad 60 km torowisk oraz przebudowano sieci trakcyjne, wyniosła ponad 651 mln zł, w tym ponad 488 mln zł stanowiło dofinansowanie unijne.

Kolejny projekt, który spółka tramwajowa będzie realizowała z dofinansowania unijnym, jest zaplanowany do 2020 roku. Również zakłada - poza zakupem nowego taboru - modernizację torowisk.

W ubiegłym tygodniu ogłoszono już przetargi na przebudowę torów tramwajowych w Świętochłowicach, Bytomiu oraz między Bytomiem a Zabrzem.

W Świętochłowicach planowana jest wymiana torów na 750-metrowym odcinku ul. Bytomskiej od skrzyżowania z ul. Chorzowską do skrzyżowania z ul. Krasickiego. Oferty w tym przetargu można składać do 5 września.

Kolejny z remontów dotyczy przebudowy torowiska w Bytomiu na odcinku od przystanku przy osiedlu Arki Bożka do ul. Siemiano-wickiej w Bytomiu. Tu zmodernizowane zostaną tory na odcinku o długości około 3,3 kilometra. Firmy ubiegające się o to zlecenie mają czas na złożenie ofert do 8 września br.

Tego samego dnia mija termin składania ofert na trzecią inwestycję tramwajową, tym razem na granicy Zabrza i Bytomia. Chodzi o przebudowę mostu nad potokiem Julka w Zabrzu-Biskupicach wraz z torowiskiem do przejazdu przez ul. Stara Cynkownia w Bytomiu.

Justyna Przybytek

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.