Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaje Śląskie po modernizacji przywróciły ruch tramwajów w centrum Bytomia

PAP
PAP
Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Archiwum DZ/UM Bytom
Po pięciu miesiącach przerwy związanej z pracami modernizacyjnymi Tramwaje Śląskie wznowiły w piątek ruch tramwajów na ul. Sądowej, Powstańców Warszawskich oraz odcinku między Sądową a Chrzanowskiego w Bytomiu. Oznacza to m.in. powrót połączenia z dzielnicą Stroszek i tzw. Dymitrowem.

Jak poinformował rzecznik Tramwajów Śląskich Andrzej Zowada, w związku z tą zmianą od piątku tramwaje linii nr 19 kursują w relacji: Katowice pl. Wolności – Bytom pl. Sikorskiego – Bytom Szkoła Medyczna, linii nr 49 kursują w relacji: Bytom Stroszek pętla – Bytom pl. Sikorskiego, a linia tramwajowa nr 39 została zawieszona.

Zowada przypomniał, że prace modernizacyjne torowisk w tym rejonie, realizowane w ramach dwóch zadań inwestycyjnych – przebudowy ul. Piekarskiej i Sądowej oraz modernizacji linii tramwajowej między centrum Bytomia a pętlą Stroszek - rozpoczęły się pod koniec lipca br.

- Realizacja robót na obu tych inwestycjach została tak skoordynowana, żeby odcinki leżące na ich styku móc możliwie jak najszybciej oddać do eksploatacji, przywracając tym samym choć częściowo ruch tramwajów liniowych – wyjaśnił rzecznik.

Po pięciu miesiącach prac infrastruktura torowa została wykonana w zakresie umożliwiającym prowadzenie ruchu tramwajowego. W czwartek, 22 grudnia, po południu przeprowadzono zostały jazdy próbne, które potwierdziły możliwość wznowienia ruchu. Od piątku przywrócono ruch tramwajowy.

Wartą 49 mln zł brutto umowę na przebudowę ul. Piekarskiej w Bytomiu współpracujące przy inwestycji Tramwaje Śląskie, samorząd miasta i miejskie spółki komunalne podpisały w lutym br. Wykonawca, Eurovia Polska, miał 5 miesięcy na zaprojektowanie przebudowy z pozyskaniem zgód i ma kolejnych 12 miesięcy na realizację.

Ul. Piekarska to wyjątkowe miejsce w skali kraju – do niedawna tamtejszą linią tramwajową nr 38 o długości 1350 m kursowały wyłącznie historyczne tramwaje typu N. Modernizacji w tym kontrakcie podlega torowisko nie tylko w ul. Piekarskiej, lecz także w części ul. Sądowej, co pozwoli na wydłużenie trasy linii 38 do placu Sikorskiego.

W lipcu br. natomiast Tramwaje Śląskie zamówiły u konsorcjum firm: Contraxim i Dabud modernizację infrastruktury tramwajowej pomiędzy centrum Bytomia a zajezdnią w dzielnicy Stroszek. Koszt zadania, w ramach którego powstanie 14 km nowych torów, to ponad 88,5 mln zł brutto.

Trasa ta, którą obsługuje od lat linia nr 19, łączy dwa duże osiedla w Bytomiu z centrum, ale również umożliwia bytomianom dojazd do Chorzowa i Katowic. Modernizacja ma skrócić czas przejazdu, a także wpłynąć na zmniejszenie poziomu hałasu w okolicy linii. Po jej zakończeniu możliwe będzie skierowanie tam nowoczesnego taboru.

Oba te zadania to elementy modernizacji istniejących odcinków sieci tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, będące częściami projektu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Projekt oszacowano pierwotnie na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych netto (1,088 mld zł brutto; przy ok. 562 mln zł dotacji). Według ostatnich informacji TŚ obecnie jego wartość to już blisko 1,5 mld zł. (PAP)

Mateusz Babak/PAP

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera