Jak poinformował rzecznik Tramwajów Śląskich Andrzej Zowada, w związku z tą zmianą od piątku tramwaje linii nr 19 kursują w relacji: Katowice pl. Wolności – Bytom pl. Sikorskiego – Bytom Szkoła Medyczna, linii nr 49 kursują w relacji: Bytom Stroszek pętla – Bytom pl. Sikorskiego, a linia tramwajowa nr 39 została zawieszona.
Zowada przypomniał, że prace modernizacyjne torowisk w tym rejonie, realizowane w ramach dwóch zadań inwestycyjnych – przebudowy ul. Piekarskiej i Sądowej oraz modernizacji linii tramwajowej między centrum Bytomia a pętlą Stroszek - rozpoczęły się pod koniec lipca br.
- Realizacja robót na obu tych inwestycjach została tak skoordynowana, żeby odcinki leżące na ich styku móc możliwie jak najszybciej oddać do eksploatacji, przywracając tym samym choć częściowo ruch tramwajów liniowych – wyjaśnił rzecznik.
Po pięciu miesiącach prac infrastruktura torowa została wykonana w zakresie umożliwiającym prowadzenie ruchu tramwajowego. W czwartek, 22 grudnia, po południu przeprowadzono zostały jazdy próbne, które potwierdziły możliwość wznowienia ruchu. Od piątku przywrócono ruch tramwajowy.
Wartą 49 mln zł brutto umowę na przebudowę ul. Piekarskiej w Bytomiu współpracujące przy inwestycji Tramwaje Śląskie, samorząd miasta i miejskie spółki komunalne podpisały w lutym br. Wykonawca, Eurovia Polska, miał 5 miesięcy na zaprojektowanie przebudowy z pozyskaniem zgód i ma kolejnych 12 miesięcy na realizację.
Ul. Piekarska to wyjątkowe miejsce w skali kraju – do niedawna tamtejszą linią tramwajową nr 38 o długości 1350 m kursowały wyłącznie historyczne tramwaje typu N. Modernizacji w tym kontrakcie podlega torowisko nie tylko w ul. Piekarskiej, lecz także w części ul. Sądowej, co pozwoli na wydłużenie trasy linii 38 do placu Sikorskiego.
W lipcu br. natomiast Tramwaje Śląskie zamówiły u konsorcjum firm: Contraxim i Dabud modernizację infrastruktury tramwajowej pomiędzy centrum Bytomia a zajezdnią w dzielnicy Stroszek. Koszt zadania, w ramach którego powstanie 14 km nowych torów, to ponad 88,5 mln zł brutto.
Trasa ta, którą obsługuje od lat linia nr 19, łączy dwa duże osiedla w Bytomiu z centrum, ale również umożliwia bytomianom dojazd do Chorzowa i Katowic. Modernizacja ma skrócić czas przejazdu, a także wpłynąć na zmniejszenie poziomu hałasu w okolicy linii. Po jej zakończeniu możliwe będzie skierowanie tam nowoczesnego taboru.
Oba te zadania to elementy modernizacji istniejących odcinków sieci tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, będące częściami projektu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Projekt oszacowano pierwotnie na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych netto (1,088 mld zł brutto; przy ok. 562 mln zł dotacji). Według ostatnich informacji TŚ obecnie jego wartość to już blisko 1,5 mld zł. (PAP)
Mateusz Babak/PAP
Nie przeocz
- Oto 20 śląskich miast, które najszybciej się wyludniają. Te dane niepokoją
- Katowice w PRL-u. Zobaczcie niezwykłe zdjęcia Katowic z lat 60., 70. i 80. XX wieku
- Które sklepy i galerie handlowe na Śląsku pracują w Boże Narodzenie 2022?
- Szopka w Panewnikach jest jedną z największych w Europie! Zobaczcie zdjęcia
Zobacz także
Musisz to wiedzieć
- Najlepsze MEMY o kotach i psach. Kot kontra pies. Kto jest zabawniejszy? Zobaczcie!
- 13 największych miast w województwie śląskim pod względem powierzchni. Sprawdźcie
- Ceny węgla na Śląsku. Ile kosztuje tona ekogroszku i orzecha w składach w regionie?
- Gdzie jest największa gęstość zaludnienia w Śląskiem? Sprawdź!
Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?