Na początek opracowany został program funkcjonalno-użytkowy dla tego dużego przedsięwzięcia, obejmujący odcinek od tzw. Nerki do wiaduktu nad drogą krajową nr 86, w rejonie CH M1, a więc wzdłuż ulicy Czeladzkiej. Dokumentacja po przeprowadzonym przetargu powstawała w krakowskiej firmie Infra-Projekt, a zamówiona została 22 września 2021 roku. Kosztowała ponad 184,5 tysiąca złotych brutto.
- Dokumentacja została odebrana przez naszą spółkę 15 grudnia ubiegłego roku. 15.12.2022 r. Plan funkcjonalno-użytkowy zawiera wytyczne, umożliwiające rozpoczęcie postępowania przetargowego na realizację tego zadania inwestycyjnego w systemie projektuj i buduj – mówi Joanna Olszówka, kierownik działu public relations w Tramwajach Śląskich.
Jaki będzie zatem zakres planowanych prac? Jakie zmiany nastąpią w trakcie wymiany torowiska od Będzina do Czeladzi?
W pierwszej kolejności prace obejmą wykonanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji administracyjnej, umożliwiającej realizację robót budowlanych.
- Następnie rozpoczną się prace w terenie. Obejmą modernizację torowiska tramwajowego, a więc torowiska klasycznego, przejazdów drogowo-tramwajowych i rozjazdów, peronów przystankowych i sieci trakcyjnej, wymianę kabli zasilających. Planowane jest też usunięcie kolizji z tak zwaną infrastrukturą obcą – informuje Joanna Olszówka.
Długość modernizowanego odcinka to około 1000 metrów. Torowisko zostanie odtworzone w obecnym układzie, a więc tramwaje nadal będą jeździły po zakończeniu modernizacji po jednym torze.
- Ze względu na brak terenu pod rozbudowę torowiska nie ma tu możliwości dobudowy drugiego toru. Podczas prac na linii jednotorowej nie da się jednocześnie utrzymać ruchu tramwajów, dlatego z całą pewnością mogę powiedzieć, że na czas prowadzonych robót ruch tramwajowy będzie zawieszony – tłumaczy Joanna Olszówka.
Po zakończeniu inwestycji tramwaje będą mogły jeździć z prędkością do 50 kilometrów na godzinę. A kiedy zatem pierwsze prace w terenie?
Tego na razie Tramwaje Śląskie jeszcze nie są w stanie określić. Całość przedsięwzięcia zaplanowana została w ramach rozpoczynającej się nowej perspektywy finansowej UE do 2027 r.
Po zakończeniu pierwszego etapu tej inwestycji od Będzina do wiaduktu nad DK86 potem modernizowany będzie drugi odcinek torowiska, prowadzący do Czeladzi.
- To ważny remont, bo dzięki temu do Czeladzi będą mogły kursować szybkie, niskopodłogowego tramwaje. Póki co spółka Tramwaje Śląskie przy okazji budowy przez miasto centrum przesiadkowego na pętli tramwajowej wymieniła torowisko na odcinku ul. Kombatantów – Grodziecka, budując przy współpracy z miastem estetyczne a przede wszystkim wygodne dla pasażerów perony i przystanki. Dzięki tej inwestycji poprawi się więc wygląd torowiska wzdłuż ul. Będzińskiej, co ma duże znaczenie dla miasta i mieszkańców – podkreśla Zbigniew Szaleniec, burmistrz Czeladzi.
Nie przeocz
Zobacz także
Musisz to wiedzieć
Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?