Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaje Śląskie z pięcioma ofertami na remont i rozbudowę pętli Chebzie w Rudzie Śląskiej

Barbara Romańczuk
Barbara Romańczuk
PAP
PAP
Lucyna Nenow / Polska Press
Tramwaje Śląskie otrzymały pięć ofert w przetargu dotyczącym remontu i niewielkiej rozbudowy pętli tramwajowej w dzielnicy Chebzie w Rudzie Śląskiej. Ta pętla jest jednym z kluczowych punktów w sieci tramwajowej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Mowa o przetargu na drugi etap modernizacji torowiska wraz z siecią trakcyjną i infrastrukturą towarzyszącą na pętli tramwajowej Chebzie w Rudzie Śląskiej. Według informacji opublikowanych na platformie zamówień publicznych Tramwajów Śląskich, wpłynęło pięć ofert z cenami mieszczącymi się w przedziale od 22,3 do 31,2 mln zł brutto. Spośród nich najtańszą złożyła spółka NJN z Knurowa, kolejną, za 22,8 mln zł brutto, KZN Rail z Krakowa.

Co obejmą prace?

W opisie przedmiotu zamówienia wskazano, że zaprojektowane już prace obejmą przebudowę układu torowego pętli o łącznej długości ok. 1350 metrów toru pojedynczego wraz z siecią trakcyjną, przebudowę przejazdów torowo-drogowych i przejść pieszych, zabudowę sytemu smarowania szyn, zabudowę rozjazdów czy przebudowę jezdni wynikającą z przebudowy torowisk.

Prace mają również objąć przebudowę sygnalizacji świetlnej z uwzględnieniem priorytetu dla tramwajów, przebudowę i budowę chodników, przebudowę peronów przystankowych z zabudową wiat, a także budowę ścieżki rowerowej z zabudową wiaty rowerowej.

Termin realizacji zadania to osiem miesięcy od daty podpisania umowy, w tym przy wyłączonym ruchu tramwajowym od 1 października br. do końca stycznia 2024 r.

Pętla w Chebziu

Pętla w Chebziu powstała przy jednej z najstarszych linii tramwajowych na Górnym Śląsku. Od grudnia 1894 r. tramwaje parowe spółki Oberschlesische Dampfstraßenbahn Gesselschaft mit beschränkter Haftung kursowały z Gliwic przez Zabrze, Chebzie, Lipiny, Piaśniki (dziś dzielnice Świętochłowic) i Królewską Hutę (dziś Chorzów) do Bytomia.

Zwyczajowo część tamtego połączenia – między Katowicami, Chorzowem i Chebziem - obsługuje linia nr 11. W ostatnich latach zmodernizowano jej infrastrukturę biegnącą przez Chorzów i Świętochłowice. Obecnie, ze względu na prace w pobliżu centrum Chorzowa, połączenie to, oznaczone jako linia nr 10, od Chorzowa, zamiast do Katowic, wiedzie – jak niegdyś – do Bytomia.

Od zachodu do Chebzia prowadzi linia nr 1 z gliwickiej zajezdni (obecnie ze względu na prace na terenie Zabrza zawieszona, do pętli dojeżdżają tamtędy tramwaje wydłużonej linii nr 5 z Bytomia), a w osi północ – południe przez pętlę przebiega linia nr 9 z Bytomia przez Rudę Śląską i Świętochłowice do Chorzowa. Linia nr 9 na odcinku od Bytomia do Chebzia została w ostatnich latach gruntownie zmodernizowana.

Tramwaje Śląskie finansują przebudowę pętli Chebzie w ramach unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Łączna wartość całej tej inwestycji przekroczyła już 1,5 mld zł. (PAP)

autor: Mateusz Babak

Nie przeocz

Zobacz także

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera