Mowa o przetargu na drugi etap modernizacji torowiska wraz z siecią trakcyjną i infrastrukturą towarzyszącą na pętli tramwajowej Chebzie w Rudzie Śląskiej. Według informacji opublikowanych na platformie zamówień publicznych Tramwajów Śląskich, wpłynęło pięć ofert z cenami mieszczącymi się w przedziale od 22,3 do 31,2 mln zł brutto. Spośród nich najtańszą złożyła spółka NJN z Knurowa, kolejną, za 22,8 mln zł brutto, KZN Rail z Krakowa.
Co obejmą prace?
W opisie przedmiotu zamówienia wskazano, że zaprojektowane już prace obejmą przebudowę układu torowego pętli o łącznej długości ok. 1350 metrów toru pojedynczego wraz z siecią trakcyjną, przebudowę przejazdów torowo-drogowych i przejść pieszych, zabudowę sytemu smarowania szyn, zabudowę rozjazdów czy przebudowę jezdni wynikającą z przebudowy torowisk.
Prace mają również objąć przebudowę sygnalizacji świetlnej z uwzględnieniem priorytetu dla tramwajów, przebudowę i budowę chodników, przebudowę peronów przystankowych z zabudową wiat, a także budowę ścieżki rowerowej z zabudową wiaty rowerowej.
Termin realizacji zadania to osiem miesięcy od daty podpisania umowy, w tym przy wyłączonym ruchu tramwajowym od 1 października br. do końca stycznia 2024 r.
Pętla w Chebziu
Pętla w Chebziu powstała przy jednej z najstarszych linii tramwajowych na Górnym Śląsku. Od grudnia 1894 r. tramwaje parowe spółki Oberschlesische Dampfstraßenbahn Gesselschaft mit beschränkter Haftung kursowały z Gliwic przez Zabrze, Chebzie, Lipiny, Piaśniki (dziś dzielnice Świętochłowic) i Królewską Hutę (dziś Chorzów) do Bytomia.
Zwyczajowo część tamtego połączenia – między Katowicami, Chorzowem i Chebziem - obsługuje linia nr 11. W ostatnich latach zmodernizowano jej infrastrukturę biegnącą przez Chorzów i Świętochłowice. Obecnie, ze względu na prace w pobliżu centrum Chorzowa, połączenie to, oznaczone jako linia nr 10, od Chorzowa, zamiast do Katowic, wiedzie – jak niegdyś – do Bytomia.
Od zachodu do Chebzia prowadzi linia nr 1 z gliwickiej zajezdni (obecnie ze względu na prace na terenie Zabrza zawieszona, do pętli dojeżdżają tamtędy tramwaje wydłużonej linii nr 5 z Bytomia), a w osi północ – południe przez pętlę przebiega linia nr 9 z Bytomia przez Rudę Śląską i Świętochłowice do Chorzowa. Linia nr 9 na odcinku od Bytomia do Chebzia została w ostatnich latach gruntownie zmodernizowana.
Tramwaje Śląskie finansują przebudowę pętli Chebzie w ramach unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Łączna wartość całej tej inwestycji przekroczyła już 1,5 mld zł. (PAP)
autor: Mateusz Babak
Nie przeocz
Zobacz także
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?