Ważna przebudowa torowisk tramwajowych w Dąbrowie Górniczej
Kompleksowa przebudowa torowisk tramwajowych obejmie odcinek od ul. Kasprzaka do granicy Dąbrowy Górniczej z Będzinem. Inwestycja jest podzielona na dwie części, a granicą między nimi jest rondo przy alei Róż. Umowa z firmą ZUE S.A., na modernizację odcinka od alei Róż do ul. Kasprzaka podpisana została 27 września tego roku. Teraz generalny wykonawca przystąpi do realizacji robót.
– Prace prowadzone będą etapami, przy utrzymanym ruchu tramwajów po jednym torze. W weekend zabudowane zostaną rozjazdy, wprowadzając system mijankowy, dzięki któremu wykonawca będzie mógł przystąpić do pracy, a tramwaje będą w dalszym ciągu wozić pasażerów – mówi Andrzej Zowada, rzecznik spółki Tramwaje Śląskie S.A. Aby tak się stało, w weekend czasowo ruch tramwajów zostanie wstrzymany. Od wyjazdów w sobotę 13 listopada do zjazdów w niedzielę 14 listopada nastąpią zmiany w organizacji ruchu tramwajowego.
Nie przeocz
Dąbrowa Górnicza - komunikacja w weekend 13 i 14 listopada 2021
Tak będzie wyglądała weekendowa komunikacja 13 i 14 listopada
- tramwaje linii nr 21 będą kursować według specjalnego rozkładu jazdy w relacji: Sosnowiec Milowice Pętla – Dąbrowa Górnicza Urząd Pracy;
- tramwaje linii nr 22 będą kursować według specjalnego rozkładu jazdy w relacji: Czeladź Dworzec – Dąbrowa Górnicza Urząd Pracy;
- kursujące w soboty tramwaje linii nr 28 będą kursować według specjalnego rozkładu jazdy w relacji: Będzin Osiedle Zamkowe Pętla – Dąbrowa Górnicza Urząd Pracy;
- uruchomiona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza oznaczona jako T-21, kursując w relacji: Dąbrowa Górnicza Urząd Pracy – Tworzeń Huta Katowice.
Odcinek jednotorowy wprowadzony zostanie pomiędzy przystankami Dąbrowa Górnicza Reden a Gołonóg Centrum. Generalny wykonawca przystąpi do prac na torze południowym (w kierunku byłej Huty Katowice), a ruch tramwajów prowadzony będzie w obu kierunkach torem północnym. Dwa przystanki znajdujące się na tym odcinku obsługiwane będą z platform tymczasowych w dotychczasowych lokalizacjach.
– W międzyczasie uprawomocnił się także wybór wykonawcy w przetargu na realizację drugiego odcinka torowisk w Dąbrowie Górniczej, od ronda przy alei Róż do granicy z Będzinem. W tym przypadku również generalnym wykonawcą została wybrana firma ZUE S.A., z którą pod koniec listopada planujemy podpisać umowę – informuje Andrzej Zowada.
Zadania przebudowy torowisk w ciągu ulic: Sobieskiego, Królowej Jadwigi i Piłsudskiego w Dąbrowie Górniczej są elementami „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską.
Wymienią ponad 5 kilometrów torów, będą nowe ronda, wspólne przystanki autobusowo-tramwajowe
Odcinek między aleją Róż a skrzyżowaniem z ul. Kasprzaka za niemal 75,9 mln zł przebuduje wspomniana firma ZUE SA z Krakowa. Będzie to kolejny element gruntownych zmian komunikacyjnych w mieście, mających ułatwić pasażerom dostęp do przejazdów autobusami i tramwajami oraz poprawić komfort jazdy, a także umożliwić bezpieczne i bezkolizyjne poruszanie się rowerami. Dlatego właśnie zmodernizowane torowisko tramwajowe oraz drogi i chodniki; nowe ronda, udogodnienia dla pieszych i rowerzystów; łatwiejszy dostęp do tramwajów i autobusów ma być efektem wspólnego przedsięwzięcia spółki Tramwaje Śląskie S.A. i miasta Dąbrowa Górnicza.
Musisz to wiedzieć
Przeznaczony do modernizacji odcinek dwutorowej linii tramwajowej ma około 2600 metrów długości, zatem przebudowa obejmie niemal 5200 metrów toru pojedynczego. Torowisko wykonane zostanie w konstrukcji klasycznej na podkładach strunobetonowych, a na przejazdach przez jezdnię oraz przy przystankach tramwajowych ułożone zostaną prefabrykowane płyty torowe. W obu przypadkach zastosowane zostaną nowoczesne systemy elastycznego montażu szyn, ograniczające emisję hałasu i drgań. Przebudowanych zostanie 10 peronów przystankowych (w tym 4 perony na zintegrowanych tramwajowo-autobusowych przystankach Gołonóg Manhattan i Dąbrowa Górnicza Aleja Róż), zamontowane smarownice torowe, przebudowane układy odwodnieniowe, przebudowana sieć trakcyjna wraz z układem zasilania.
- Ta inwestycja to znaczący element modernizacji torowisk w całym regionie, pozwalający na podniesienie świadczonych przez nas usług. Umożliwi wprowadzenie do Dąbrowy Górniczej taboru niskopodłogowego, a co za tym idzie zwiększy dostępność do przewozów dla pasażerów, także tych z ograniczonymi możliwościami poruszania się – mówił we wrześniu, podczas podpisania umowy z ZUE, Bolesław Knapik, prezes zarządu spółki Tramwaje Śląskie.
- Torowisko zostanie wymienione w nowych, proekologicznych technologiach, które ograniczą w znacznym stopniu emisję wibracji i hałasu. Na niektóre przystanki wjedzie także autobus, co sprawi, że łatwiej będzie się można przesiadać. Oczywiście wymienione zostaną też słupy trakcyjne, co w dużym stopniu poprawi zasilanie tej linii. Wprowadzenie niskopodłogowego, klimatyzowanego taboru zwiększa bowiem zapotrzebowanie na energię. Dlatego także musimy tutaj poprawić kwestie związane ze stabilnością zasilania. Koszt brutto po stronie Tramwajów Śląskich to niecałe 23 mln zł, a resztę wydatków poniesie miasto w związku z przebudową infrastruktury drogowej – dodawał.
W miejskim zakresie inwestycji jest m.in. przebudowa układu drogowego i oświetlenia ulicznego, budowa ronda turbinowego na skrzyżowaniu ul. Piłsudskiego z ul. Morcinka, budowa i przebudowa chodników, dróg pieszo-rowerowych, drogi dla rowerów oraz zieleńców, budowa przystanków autobusowych, przebudowa przejścia podziemnego na Redenie i likwidacja przejść podziemnych przy przystanku Gołonóg Damel i w pobliżu przystanku Gołonóg Centrum.
Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?