Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaje wracają do Dąbrowy Górniczej po 7 miesiącach. Od kiedy i dokąd nimi dojedziemy?

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Torowisko od strony Będzina oraz na pętli przy urzędzie pracy jest już gotowe, tak więc tramwaje znów będą dojeżdżać do Dąbrowy GórniczejZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Torowisko od strony Będzina oraz na pętli przy urzędzie pracy jest już gotowe, tak więc tramwaje znów będą dojeżdżać do Dąbrowy GórniczejZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Dariusz Nowak
Dobre wiadomości dla pasażerów i mieszkańców Dąbrowy Górniczej. Choć jeszcze rok, a może i dłużej, potrwa ogromna inwestycja, dzięki której wymienione zostanie w mieście całe torowisko tramwajowe, to już od 12 grudnia tramwaje wrócą na pętlę przy Powiatowym Urzędzie Pracy. Linie tramwajowe nr 21, 22 i 28 znów będą dojeżdżać od strony Będzina i na razie kończyć kurs na wciąż przebudowywanej i modernizowanej pętli.

Tramwaje wracają na pętlę po siedmiomiesięcznej przerwie, bowiem ruch na pętli w związku z jej modernizacją został wstrzymany 16 maja.

– Prace na pętli jeszcze się nie zakończyły, ale gotowy jest już układ torowy, który pozwala na przywrócenie ruchu tramwajów – mówi Andrzej Zowada, rzecznik Tramwajów Śląskich.

Na pętlę znów wjeżdżać będą linie nr 21 i 22, które obecnie z Sosnowca i Czeladzi dojeżdżają tylko do osiedla Zamkowego w Będzinie. Do pętli – zamiast tymczasowej linii nr 51 – z osiedla Zamkowego dojeżdżać będzie także linia nr 28. W związku z wydłużeniem kursowania linii tramwajowych do przystanku Dąbrowa Górnicza Urząd Pracy Pętla nastąpi skrócenie trasy autobusowej komunikacji zastępczej T-21, która od poniedziałku kursować będzie na trasie Tworzeń Huta Katowice – Dąbrowa Górnicza Urząd Pracy, czyli już bez obsługi przystanku Koszelew.

Z nowymi rozkładami jazdy linii 21, 22 i 28 można już zapoznać się na stronie ZTM - TUTAJ.

Krakowska firma ZUE zmienia komunikacyjnie całe miasto

Modernizacja pętli jest częścią przebudowy układu drogowo-torowego między aleją Róż a granicą z Będzinem. Na zlecenie miasta i Tramwajów Śląskich prace wykonuje firma ZUE Kraków. Wartość inwestycji to 76 mln zł brutto: 31 mln zł za część tramwajową i 45 mln zł za część drogową finansową przez miasto.

Tutaj przeznaczony do modernizacji odcinek dwutorowej linii tramwajowej ma około 2000 metrów długości, a wliczając pętlę przebudowa obejmie około 4800 metrów toru pojedynczego. Powstanie w tej części miasta nowy przystanek tramwajowy w rejonie Centrum Handlowego Pogoria, a wspólny autobusowo-tramwajowy na Redenie (aleja Róż). Projekt zakłada również m.in. budowę ronda na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego z Chopina. Zlikwidowane zostaną też kładki dla pieszych w rejonie Huty Bankowej oraz Centrum Handlowego Pogoria a także przejście podziemne przy ul. Chopina. Zastąpi je przejście przez jezdnię. Przejście podziemne przy ul. Kościuszki zostanie przebudowane. Wzdłuż linii tramwajowej wymienione zostanie oświetlenie. Powstanie też na całym odcinku torowiska tramwajowego nowa ścieżka rowerowa.

Firma ZUE Kraków odpowiada także za realizację drugiego kontraktu, czyli modernizację układu drogowo-torowego między al. Róż a skrzyżowaniem z ul. Kasprzaka. Wartość rozpoczętej w listopadzie zeszłego roku inwestycji to 75,9 mln zł brutto: 22,9 mln zł za część torową i 53 mln zł za część drogową finansowaną przez miasto. Pierwsze prace w terenie rozpoczęły się tutaj w listopadzie 2021 roku. Powstała podbudowa nowego torowiska tramwajowego, pojawiły się też szyny. Przeznaczony do modernizacji odcinek dwutorowej linii tramwajowej ma około 2600 metrów długości, zatem przebudowa obejmie tutaj niemal 5200 metrów toru pojedynczego.

Na tym odcinku prowadzone są głównie roboty z zakresu drogowego, realizowane na zlecenie Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej, związane z budową chodników, ścieżek rowerowych, przebudową kanalizacji deszczowej. Przebudowywane jest również przejście podziemne na os. Manhattan.

Powstanie tu m.in. nowe rondo turbinowe, które zastąpi dotychczasowe rozwiązanie komunikacyjne, pozwalające skręcić z głównej osi komunikacyjnej miasta w ul. Leśną czy Morcinka. Przystanek na Manhattanie stanie się natomiast wspólnym, autobusowo-tramwajowym. Zlikwidowane zostaną przejścia podziemne przy ul. Granicznej oraz Kasprzaka. Zastąpią je przejścia przez jezdnię. Trzy inne przejścia podziemne zostaną przebudowane (al. Róż, Reymonta, Manhattan).

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera