Trasa DTŚ: Z Katowic do Jaworzna w 8 minut. Niemożliwe?

Tomasz SzymczykZaktualizowano 
DTŚ prowadzi obecnie z Katowic do Gliwic, jest właśnie przedłużana do centrum tego miasta. Na fioletowo oznaczyliśmy planowany odcinek z Katowic, przez Mysłowice, do Jaworzna i Sosnowca. Projekt trasy do Dąbrowy Górniczej na razie schowano do szuflady Bartosz Pudełko/Dziennik Zachodni
Budowa Drogowej Trasy Średnicowej z Mysłowic do Jaworzna i Sosnowca ma kosztować ok. 900 mln zł. Niedługo rozpoczną się prace projektowe dalszej części DTŚ. Podróż z Katowic do Jaworzna ma zająć tylko 8 minut. Niemożliwe?

W ciągu najbliższych dni ma zostać ogłoszony przetarg na zaprojektowanie wschodniego odcinka Drogowej Trasy Średnicowej z Mysłowic do Sosnowca i Jaworzna. O ile zachodni odcinek tej arterii komunikacyjnej z powodzeniem funkcjonuje już od kilkunastu lat, a jego długość ciągle rośnie, to wschodni wciąż pozostawał w sferze planów. Teraz wiemy już, że nowymi odcinkami DTŚ-ki pojedziemy w 2018 roku. I to ze sporą szybkością, bo - jak szacują jaworzniccy urzędnicy - odcinek pomiędzy katowickim Spodkiem a granicą Jaworzna kierowcy pokonają w osiem minut.

To właśnie urzędnicy z Jaworzna na skutek porozumienia zawartego z samorządami Sosnowca i Mysłowic pilotują powstanie wschodniego odcinka Drogowej Trasy Średnicowej. Owocem porozumienia trzech samorządów było powstanie Studium Transportowego dla tej inwestycji.

- Studium jednoznacznie potwierdziło sens budowania drogi między Katowicami i Jaworznem. Nie tylko dlatego, że znacznie poprawia połączenie między obu miastami, ale przede wszystkim z tego powodu, że pozostałe miasta Śląska znajdą się na głównej osi podróży. Pod tym względem to lepsze połączenie niż autostradą, która - poza Katowicami - biegnie opłotkami miast i w większości przypadków nie jest dobrze skomunikowana z ich centrami - mówi Tomasz Tosza z Urzędu Miejskiego w Jaworznie.

TAK WYGLĄDA BUDOWA DTŚ W GLIWICACH Z LOTU PTAKA

Drogowa Trasa Średnicowa w kierunku wschodnim to tak naprawdę dwa odcinki.

Pierwszy rozpoczynać się ma na węźle Janów w Mysłowicach i prowadzić południowymi obrzeżami centrum tego miasta koło kąpieliska na Słupnej. Później przetnie ulicę Oświęcimską i w rejonie Centrum Handlowego Fashion House w Sosnowcu-Jęzorze połączy się z dotychczasowym układem drogowym.
Sam węzeł w Jęzorze też się zmieni i nieco przesunie. Znajdować się będzie już nie w Sosnowcu, ale w Jaworznie.

- Obecnie nie spełnia on wymagań technicznych. Jest niebezpieczny. Są problemy z obsługą centrum handlowego. Niewiele potrzebna, by się po prostu zatkał - tłumaczy Tomasz Tosza.

Dlatego w rejonie węzła zbudowane zostaną zupełnie nowe łącznice do prowadzącej z Katowic, przez Mysłowice i Jaworzno, w kierunku Krakowa drogi krajowej nr 79. W tym miejscu pojawić się również mają dodatkowe pasy ruchu. Zlikwidowane ma zostać też zwężenie jezdni w rejonie CH Fashion House.

Co z odcinkiem sosnowieckim DTŚ?
On również rozpoczynać się będzie na projektowanym węźle Janów. Droga biec będzie w rejonie giełdy samochodowej w Mysłowicach i Rejonowego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Sosnowcu. Potem przejdzie nad ulicą Mikołajczyka i pod ulicą Wojska Polskiego, między cmentarzem komunalnym a Pawiakiem, skąd skieruje się do nowego węzła Bór na trasie S1.

W Sosnowcu już się na tę drogę cieszą. - Nowa droga pomoże w rozładowaniu ruchu i da mieszkańcom naszego miasta alternatywną możliwość dojazdu do Katowic. Trzeba dodać, że obecne połączenie Katowic z Sosnowcem, czyli trasa S86, to droga z największym natężeniem ruchu w Polsce - podkreśla Rafał Łysy, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Sosnowcu.

- Początkowo trasa do węzła Bór jawiła nam się jak efemeryda, ale badania pokazały, że jest potrzebna - dodaje Tomasz Tosza.

Jak dodaje, urzędnicy czekają już tylko na upoważnienie od prezydenta Pawła Silberta, aby rozpoczęła się procedura przetargowa na opracowanie projektu wschodniej części DTŚ. Ten miałby być gotowy za 1,5 roku. Miasta wydadzą na niego 2,3 mln złotych. Projektanci dostaną gotowe instrukcje co do szerokości jezdni. - Przeprowadziliśmy tzw. mikrosymulacje skrzyżowań, żeby nie dochodziło do sytuacji, że drogi są zbyt duże. To pełny model ruchu - zaznacza Tosza.

TAK WYGLĄDA BUDOWA DTŚ W GLIWICACH Z LOTU PTAKA

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

k
kulawy guziec

Żeby uwierzyć w te urojenia o dtś w Mysłowicach , o których się chrzani już od tylu lat to trzeba by mieć rozdwojenie jaźni z neptycznością pomroczną!!! W życiu nie uwierzę że co kolwiek się w tym mieście zmieni na lepsze , bo to po prostu nie możliwe !!! Jesteśmy prowincją prowincji , o której nikt już nie pamięta !!! Ten rejon jest chyba przeklęty...

z
znafca

jak dorgi moga byc dzisiaj zbyt duze? budujcie najwieksze i z jak najwieksza iloscia pasow jak sie da. natezenie ruchu rosnie w takim tempie, ze mowa o zbyt duzych drogach jest smieszne.

D
Deutsch-Oberschlesier

100 tys ton węgla z jaworznickiej kopalni
Polak już tak ma
dziennikzachodni.pl/artykul/3937347,jaworzno-gdzie-jest-100-tysiecy-ton-wegla-ze-zwalow-zg-sobieski,id,t.html

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3