Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trasa S1 na południe w planach od 4 lat

Monika Chruścińska
wikimedia commons
Stoicie w korkach na rozkopanej DK1 w Tychach, Pszczynie i Goczałkowicach-Zdroju? Wyobraźcie sobie, że można byłoby ominąć je trasą S1. Byłoby, gdyby brakujący odcinek ekspresówki z Mysłowic do Bielska-Białej nie był nadal w tym samym miejscu, co cztery lata temu, czyli w fazie planowania. Jak sprawdziliśmy, nowe warianty przebiegu drogi mają być gotowe w ciągu pięciu miesięcy.

Z poprzednich pięciu tras, które wytyczyli projektanci, każda spotkała się z protestami mieszkańców gmin, przez które miała przebiegać. - Biuro projektowe obecnie analizuje cztery nowe warianty, będące kompilacjami poprzednich, ale uwzględniające przy tym wytyczne dotyczące ochrony środowiska i ekspertów Unesco - mówi Dorota Marzyńska-Kotas, rzeczniczka GDDKiA w Katowicach. Chodzi głównie o to, aby nowa droga nie zagrażała Muzeum Auschwitz-Birkenau, tak jak w poprzedniej zaakceptowanej koncepcji, i ominęła chronione stawy w Brzeszczach. Potem warianty zostaną przedstawione do ponownych konsultacji w gminach, przez które mają przebiegać.

Dzisiaj przejazd ze stolicy województwa do Bielska-Białej krajową jedynką zabiera kierowcom nawet 2,5 godziny. Ekspre-sówka ma skrócić go nawet do pół godziny. Brakujący odcinek S1, w zależności od wybranego wariantu, będzie miał 38-40 km i 7 węzłów. - Na pewno przebudowany zostanie istniejący węzeł Mysłowice-Kosztowy. Będą też węzły w Lędzinach, Bieruniu, Oświęcimiu i Bielsku-Białej - wymienia Marzyńska-Kotas. Zdaniem prof. Stanisława Krawca z wydziału transportu Politechniki Śląskiej, obok A1 i przedłużenia DTŚ na wschód, budowa S1 to najważniejsza inwestycja drogowa w województwie. Dziś łączy lotnisko w Py-rzowicach ze wschodnią obwodnicą aglomeracji i kończy się w Tychach. Plan to trasa Pyrzowice-Bielsko-Cieszyn.

- Przepustowość DK1 już teraz jest mocno ograniczona - zaznacza prof. Krawiec. - Od Pszczyny w kierunku Bielska co kilkaset metrów są sygnalizacje świetlne - przypomina. Jeśli więc S1 na południe nie powstanie, czeka nas paraliż drogowy.

Nadal nie wiadomo też, kiedy rozpocznie się planowana dobudowa drugiej jezdni na S1 między Podwarpiem a Pyrzowicami. - GDDKiA ma pełną dokumentację, ale nie ma na inwestycję pieniędzy. Tylko w czerwcu na jednopasmowym odcinku drogi doszło do kilku kolizji i wypadków.

- Na naszą sugestię GDDKiA zmieniła oznakowanie w tym rejonie i odtąd jest bezpieczniej. Dobudowanie tu drugiej jezdni zapewniłoby ruch bezkolizyjny - przekonuje mł. asp. Paweł Łotocki z będzińskiej policji.


*Marsz Autonomii 2012 ZDJĘCIA, WIDEO, OPINIE
*Wielki koncert Guns N'Roses w Rybniku ZOBACZ ZDJĘCIA, WIDEO

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!