Budowa trasy S1 w Beskidach
Budowa drogi ekspresowej S1 w Beskidach, czyli tzw. obejścia Węgierskiej Górki postępuje. Pogoda sprzyja drogowcom, którzy budują już elementy przyszłej infrastruktury, doskonale widoczne na zdjęciach z drona.
ZOBACZCIE ZDJĘCIA
Na placu budowy widać już powstające podpory wiaduktów i mostów. Powstają ogromne skarpy zabezpieczające strome zbocza oraz wielkie wykopy. Oprócz tego drążone są cztery tunele pod zboczem Baraniej Góry.
- Nowe fotoradary i kamery powstrzymają piratów drogowych? Oto lokalizacje
- Odcinkowy pomiar prędkości na A1 pobił kolejny rekord
- Budowa S11: opóźnienia na trasie planowanej ekspresówki
- Koniec bramek! Naszpikowane elektroniką radiowozy "przeswietlą" auta na autostradzie
- Gierkówka, stara połatana i częściowo „pożarta” przez A1. Podróż sentymentalna
- Korki w metropolii: co rozładuje ruch? Buspas, ITS, śląskie metro?
To najdroższy odcinek ekspresówki w Polsce
To jest jeden z najdroższych z odcinków drogi ekspresowej, jaka obecnie powstaje w Polsce. Ale też teren, na którym drogowcy budują drogę jest dla nich bardzo trudny. To góry, Beskidy. A trasa biegnie właśnie po górskich zboczach.
Wystarczy powiedzieć, że średnia cena za kilometr nieco ponad ośmioipółkilometrowego „górskiego odcinka” S1, będącego obwodnicą Węgierskiej Górki wynosi 161,7 mln zł. Cała inwestycja to koszt 1,4 mld zł. Jednak liczba i stopień skomplikowania aż 11 obiektów inżynierskich w tym miejscu także są imponujące.
Wykonawca, czyli firma Mirbud, musi w tym trudnym terenie zbudować trzy mosty, dwa wydrążone w masywach górskich tunele (830 i 1 km długości), pięć estakad oraz dwa węzły drogowe. Jak na tak krótki odcinek, liczba obiektów jest bardzo duża. Właściwie można powiedzieć, że droga na tym prawie ośmioipółkilometrowym odcinku biegnie przez cały czas właśnie po takich obiektach inżynierskich jak estakady, wiadukty, mosty czy tunele.
Budowa drugiej jezdni autostrady A1 za Częstochową trwa. Odc...
Musisz to wiedzieć
Jest opóźnienie przy drążeniu jednego z tuneli
Zapytaliśmy czy prace na budowie S1 przebiegają zgodnie z planem.
- Prace na tym odcinku drogi ekspresowej S1 przebiegają zgodnie z przyjętym harmonogramem. Lekkie opóźnienie mamy jedynie na budowie jednego z tuneli, gdzie wystąpił problem z obudową tunelu. Jednak te drobne opóźnienia nie wpływają na termon zakończenia inwestycji – powiedział nam Marek Prusak, rzecznik GDDKiA w Katowicach.
Problemy z obudową drążonego tunelu dotyczyły obiektu drążonego konkretnie przez masyw Białożyński Groń.
Przypomnijmy, że na tym odcinku S1 są drążone dwa podwójne tunele. Każdy kierunek będzie miał swój tunel. Najbardziej zaawansowana jest budowa tunelu na jezdni w kierunku Zwardonia. Tunel będzie miał wysokość około 9,5 metra, około 12 metrów szerokości, a odległość między osiami pary tuneli będzie wynosiła od około 33,5 do 37,5 metrów.
Bez tych dróg trudno wyobrazić sobie dziś życie, a powstały ...
Zobacz koniecznie
Jak powstają tunele na S1 w Beskidach?
Tunele pod Baranią Górą są drążone inaczej, niż na przykład tunel w Świnoujściu, pod rzeką Świną. Tam jego drążeniem zajmuje się specjalnie sprowadzona z Chin maszyna. Takiego „świdra” nie ma niestety w Beskidach. Tu tunel zostanie wykonany po „austriacku”, czyli bez użycia wielkiej maszyny drążącej. Jest tu zastosowana NATM, czyli nowa austriacka metoda drążenia tuneli. Głównym założeniem NATM, jako metody budowy tuneli, jest wykorzystywanie całego górotworu jako konstrukcji nośnej tunelu, pełni ona rolę obudowy wstępnej. Metoda polega na znakowaniu miejsc wiercenia otworów oraz ich wydrążeniu. Potem ładuje się do otworów materiały wybuchowe i je detonuje. Następnie usuwa się zbędny materiał skalny lub grunt pozostały po detonacji i buduje się wstępna obudowę. Potem inżynierowie wykonują pomiary geologiczne i dopasowują obudowę do warunków ziemnych. Trzeba tez zabezpieczyć miejsce przed wodami podziemnymi, jeśli to konieczne.
Podwykonawcą zajmującym się budową tuneli pod Baranią Górą i Białożyńskim Groniem zajmują się specjaliści - górnicy ze słowackiej firmy Uranpres.
Koniec budowy za dwa lata
Kiedy kierowcy będą mogli sami przejechać ekspresową obwodnicą Węgierskiej Górki? GDDKiA szacuje, że ten odcinek drogi ekspresowej S1 będzie gotowy w sierpniu 2023 roku.
Nie przeocz
Czy technologie niszczą psychikę dzieci?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?