Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trasa z Rybnika do Żor koleją w 15 minut. Autem dłużej. Inwestycje PLK za 370 mln zł usprawniły przewozy pasażerskie i towarowe na Śląsku.

Aleksander Król
Aleksander Król
Inwestycje PLK za 370 mln zł usprawniły przewozy pasażerskie i towarowe na Śląsku. Z Rybnika do Żor drezyną w 15 minut! Autem dłużej...
Inwestycje PLK za 370 mln zł usprawniły przewozy pasażerskie i towarowe na Śląsku. Z Rybnika do Żor drezyną w 15 minut! Autem dłużej... Aleksander Król
Trasę z Żor do Rybnika można przejechać w 15 minut. To rekord! Warunek jest jeden: trzeba jechac koleją. Szybsze, sprawniejsze i bardziej komfortowe stały się podróże i transport towarów koleją od Chybia przez Żory i Rybnik do Nędzy. Prace PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. dobiegły końca. Podróżni korzystają z 18 wygodniejszych peronów, sprawniej kursują pociągi po 60 km wymienionych torów. Inwestycja o wartości 375 mln zł netto była współfinansowana z POIiŚ. Dziś (8.11) zorganizowano dla dziennikarzy przejazd z Rybnika do Żor drezyną, podczas którego pokazano efekty prac. Trasę z Rybnika do Żor pokonaliśmy w 15 minut! Kolej to świetna alternatywa dla zakorkowanych ulic.

Inwestycje PLK za 370 mln zł usprawniły przewozy pasażerskie i towarowe na Śląsku

Dziś (8.11) zorganizowano dla dziennikarzy przejazd z Rybnika do Żor drezyną, podczas którego pokazano efekty prac. Trasę z Rybnika do Żor pokonaliśmy w 15 minut! Z powrotem jechaliśmy busem. Nie robiąc przystanków spędziliśmy na drodze 30 minut! Kolej to świetna alternatywa dla zakorkowanych ulic.

Podróżni korzystają z nowych peronów na 10 stacjach i przystankach w: Żorach, Szczejkowicach, Rybniku Gotartowicach, Rybniku Piaskach, Rybniku, Suminie, Górkach Śląskich, Szymocicach, Nędzy Wieś i Nędzy. W sumie 18 peronów zostało podwyższonych, żeby ułatwić pasażerom wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Jest nowe oświetlenie i nagłośnienie. Wymieniono nawierzchnię peronów na antypoślizgową, ze specjalną wypukłą fakturą wyznaczającą strefę bezpieczeństwa. Wszystkie obiekty zostały dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Na perony łatwiej można się dostać m.in. dzięki pochylniom i windom.

Zobaczcie koniecznie

Szybsze podróże po nowych torach i wyremontowanych mostach

Efektem prac są także atrakcyjniejsze podróże. Pociągiem z Żor do Rybnika można pojechać w ok. 10 minut, wcześniej ponad 20 min. Weekendowe przejazdy z Wisły Głębce do Gliwic skróciły się o 10 min. Krócej o kilka minut jadą też pociągi z Rybnika do Nędzy.

Po inwestycji PLK pociągi przyspieszyły do 120 km/h, m.in. dzięki wymianie 60 km torów i sieci trakcyjnej. Ważnym zakresem była przebudowa 81 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów. Pociągi jeżdżą m.in. po odnowionych mostach - historycznym Zamysłowskim nad rzeką Nacyną w Rybniku i moście w gminie Strumień nad Wisłą oraz wyremontowanym wiadukcie nad ul. Chwałowicką w Rybniku.

Graffiti już wówczas było jedną z kolejowych plag. Jednostka pomalowana bohomazami obsługiwała kiedyś połączenie do Oświęcimia

Bez Pendolino, Flirtów i Elfów. Taka była nasza kolej na Ślą...

Bezpieczeństwo ruchu kolejowego zapewniają dyżurni w 9 odnowionych i wyposażonych w nowe urządzenia nastawniach. Wzrósł poziom bezpieczeństwa dzięki umieszczeniu w torach 129 nowych rozjazdów – ważnych elementów linii, zapewniających sprawny przejazd składów z toru na tor. Urządzenia są wyposażone w elektryczne ogrzewanie do usuwania śniegu i lodu. Korzystne, dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym i kolejowym, było wyremontowanie 20 przejazdów. Na czterech zamontowano dodatkowe urządzenia zabezpieczające. Monitoring, umieszczony na kluczowych skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami, zapewnia lepszy nadzór i możliwość szybszych reakcji.

Inwestycje PLK za 370 mln zł usprawniły przewozy pasażerskie i towarowe na Śląsku. Z Rybnika do Żor drezyną w 15 minut! Autem dłużej...

Trasa z Rybnika do Żor koleją w 15 minut. Autem dłużej. Inwe...

Ważna inwestycja dla ruchu towarowego

Projekt „Prace na liniach kolejowych nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze” to inwestycja PLK bardzo ważna dla komunikacji na Śląsku.

Efekty pozwoliły usprawnić ruch kolejowy w bardzo ważnym społecznie i gospodarczo regionie. Prace zwiększyły przepustowość na liniach kolejowych Rybnickiego Okręgu Węglowego, ważnego fragmentu południowej obwodnicy Katowickiego Węzła Kolejowego. Składy mogą przejeżdżać szybciej i bezpieczniej m.in. po mostach, a to w konsekwencji powoduje wzrost efektywności i konkurencyjności ekologicznego transportu kolejowego, względem innych środków komunikacji.

Projekt „Prace na liniach kolejowych nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze” o wartości 375 mln złotych netto był realizowany w latach 2017 – 2019 z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 i współfinansowany w 80% z funduszy unijnych. Wykonawcą było konsorcjum firm: Trakcja PRKiI, Strabag, ZUE.

Nie przegapcie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera