Budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia
Warunki atmosferyczne i dobra organizacja pracy wykonawcy pozwoliły na zabudowanie w maju prawie 13 000 ton mieszanek mineralno-asfaltowych na dwóch odcinkach o łącznej długości 1,2 km. Przełożenie ruchu na nowo wykonaną nawierzchnię uwolniło fronty robót związane z kontynuowaniem budowy przejścia dla zwierząt nad istniejącą DK78.
Ruch samochodowy odbywa po się po warstwie wiążącej. Warstwa ścieralna zostanie ułożona na ostatnim etapie budowy, przed oddaniem drogi do użytkowania.
Węzeł Kromołów obwodnicy Zawiercia i Poręby
Największe zaawansowanie prac oraz zarys kształtu przyszłego węzła drogowego są już doskonale widoczne z lotu ptaka na węźle Kromołów, na którym kończy się zakres I odcinka dwujezdniowej obwodnicy Poręby i Zawiercia.
- Postęp robót widać również przy obiektach służących zapewnieniu migracji zwierząt małych pod obwodnicą. Łącznie na długości budowanej obwodnicy zostanie wykonanych aż 27 przepustów ekologicznych oraz zostanie wykonanych osiem zbiorników zastępczych dla płazów - informuje Marek Prusak z GDDKiA.
Zobaczcie zdjęcia z budowy obwodnicy:
Jakie kolejne prace przy budowie obwodnicy Poręby i Zawiercia?
Już w czerwcu br. zostanie wykonany tymczasowy by-pass na drodze wojewódzkiej nr 796 na ul. Obrońców Poczty Gdańskiej (węzeł Kuźnica), który umożliwi rozpoczęcie kolejnego etapu robót na budowanym w tym miejscu wiadukcie drogowym. W kolejnych miesiącach kontynuowana będzie budowa nasypów w obrębie węzłów Kuźnica i Kromołów, a także realizacja podpór i ustrojów nośnych kolejnych obiektów inżynierskich.
Koncepcja I odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia
Kontrakt obejmuje wykonanie nowego odcinka DK78 o długości ok. 16,7 km, sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 793 w Siewierzu oraz dwóch węzłów drogowych. Węzeł Kuźnica -na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 796 wykonany zostanie w postaci węzła typu karo, a węzeł Kromołów na skrzyżowaniu z drogą wojewódzkiej nr 791 w postaci węzła typu trąbka.
Wjazd na oba węzły będzie możliwy przez skrzyżowanie o ruchu okrężnym (rondo) usytuowane na drodze wojewódzkiej. Na tym odcinku powstanie siedem wiaduktów i cztery mosty zintegrowane z przejściami dla zwierząt oraz jedno duże przejście dla zwierząt górą.
-Zlokalizowane jest ono na początku obwodnicy w Siewierzu i przeznaczone jest dla zwierząt dużych, w tym łosia, którego populacja we wschodniej części województw śląskiego - na styku z województwami małopolskim i świętokrzyskim przekracza 200 sztuk. Ograniczenie wpływu ruchu drogowego na środowisko osiągniemy również poprzez budowę przejść dla zwierząt, przepustów ekologicznych wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym, zbiorników zastępczych dla płazów, nasadzenia zieleni - informuje Marek Prusak z GDDKiA.
II odcinek obwodnicy Poręby i Zawiercia
Trwa procedura uzyskiwania decyzji ZRID dla II odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia o długości 7,5 km, który swój początek będzie miał na budowanym węźle Kromołów, a zakończy się rondem w Żerkowicach. Odcinek ten będzie również posiadał przekrój dwujezdniowy.
-Inwestycja obejmuje także budowę czterech obiektów inżynierskich. Uzyskanie decyzji ZRID dla zadania oraz ogłoszenie postępowania przetargowego na wyłonienie wykonawcy robót planujemy w II połowie br. Pozwoli to na podpisanie umowy na realizację inwestycji pod koniec I półrocza 2024 roku z planowanym terminem oddania drogi do użytkowania w 2026 roku - informuje Marek Prusak z GDDKiA.
Terminy realizacji obwodnicy Poręby i Zawiercia
Umowę z konsorcjum firm: Kobylarnia (lider) i Mirbud, o wartości prawie 414 mln złotych, podpisano 23 grudnia 2019 r. z pierwotnym terminem zakończania umowy przypadającym na 23 kwietnia 2023 r. Po trzech latach od zawarcia umowy, 23 grudnia 2022 roku podpisano aneks, wydłużając czas na ukończenie inwestycji o 358 dni, czyli do 30 lipca 2024 roku.
Kolejne inwestycje na DK 78 w pow. zawierciańskim
DK78 w województwie śląskim liczy ponad 166 km, z czego w administracji katowickiego oddziału GDDKiA znajduje się ponad 134 km. Jej wschodni odcinek od Mierzęcic do granicy województw w Goleniowach ma ponad 75 km długości.
-Na tym odcinku przygotowujemy do realizacji kolejne trzy obwodnice: Kroczyc, Pradeł, Szczekocin i Goleniów oraz prawie 6-kilometrowy odcinek Pradła - Irządze, zlokalizowany pomiędzy dwiema planowanymi obwodnicami: Pradeł oraz Szczekocin i Goleniów. Szacunkowa łączna długość tych trzech obwodnic to 24,5 km, z czego 9,1 to długość obwodnicy Kroczyc, 2,3 km obwodnicy Pradeł, a 13,1 km Szczekocin i Goleniów - informuje Marek Prusak z GDDKiA.
12 maja br. podpisano umowę z Wrocławskim Biurem Projektów Drosystem dla rozbudowy odcinka Pradła - Irządze. Realizacja projektu budowalnego powinna potrwać do 18 miesięcy od daty podpisania umowy, czyli do listopada 2024 r. Inwestycję zaplanowano do realizacji w latach 2025-2027 r.
Nie przeocz
Zobacz także
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?