Pierwotnie mur biegnący wzdłuż ulicy Piłsudskiego, który oddzielał tereny kolei od miasta miał zostać całkowicie wyburzony. Pojawiła się też koncepcja częściowego demontażu z pozostawieniem miejsca na wjazd i wyjazd z budowanego za murem parkingu.
W końcu jednak z 61 przęseł budowli wyburzono 45 z nich. Przeciwko wyburzeniu protestowało wiele organizacji miejskich, ale MZDiT tłumaczył, że obiekt nie był zabytkiem, a na jego pozostawienie nie pozwalał stan techniczny.
Mur jest już częściowo wyczyszczony
Obecnie trwa czyszczenie pozostawionej "przy życiu" części muru na skrzyżowaniu ulic Piłsudskiego i Piotrkowskiej. Będzie on stanowił pamiątkę po historii kolei w Częstochowie, a takich pamiątek jest już niewiele - pozostały jeszcze budynek pomocniczy nazywany konduktorownią i dawny szalet.
Odnowieniem pozostałej części muru odbywa się w ramach miejskiej inwestycji budowy centrów przesiadkowych.
- Prace są prowadzone etapami ze względu na konieczne uzgodnienia ze służbami konserwatorskimi. Potencjalna odbudowa pozostałej części muru w części lub fragmencie wychodzi poza zakres zadania i jeśli zostaną na takie przedsięwzięcie wygospodarowane środki w przyszłości, zostanie zrealizowana w ramach odrębnej inwestycji i odrębnego finansowania. Do tego czasu teren zostanie zabezpieczony innego rodzaju wygrodzeniem w ramach inwestycji. Ustalenia co do ostatecznej formy trwają m.in. z miejskimi pełnomocnikami zajmujących się sprawami przestrzeni miejskiej -informuje Maciej Hasik, rzecznik MZDiT.
Centra przesiadkowe
Centrum przesiadkowe przy ul. Piłsudskiego jest jednym z trzech. Pozostałe dwa będą na Stradomiu i Rakowie.
Nie przegap
Parking przy dworcu PKP Częstochowa Główna od strony ul. Piłsudskiego będzie miał 4 zadaszone perony dla autobusów, 5 miejsc postojowych dla taksówek, 10 miejsc dla niepełnosprawnych, 15 miejsc dla rowerów oraz 50 miejsc dla samochodów osobowych.
Na Rakowie jeden zadaszony peron przystankowy dla autobusów, 4 miejsca postojowe dla taksówek, tyle samo dla osób niepełnosprawnych, parking zadaszony dla 15 rowerów, 30 miejsc postojowych dla samochodów osobowych. Przy każdym węźle powstanie ok. 7 km ścieżek rowerowych. Inwestycja ma zostać zrealizowana do 30 czerwca 2020 roku.
Zobacz koniecznie
Rozwiąż i poznaj swój wynik
Bądź na bieżąco i obserwuj
Strefa Biznesu: Polska nie jest gotowa na system kaucyjny?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?